וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצות המשטרה: להעמיד לדין את נתניהו בשוחד בתיקי 1000 ו-2000

בסיכום שני התיקים, טוענת המשטרה לתשתית ראייתית לעבירות שוחד בהיקף של מיליון שקל מאנשי העסקים מילצ'ן ופאקר, ולעבירות שוחד גם מצד המו"ל מוזס. עד המפתח בתיק 1000: ח"כ לפיד, שהתבקש לסייע בקידום חוק המיטיב עם מילצ'ן. נתניהו: להמלצות הללו אין מעמד במשטר דמוקרטי

עריכה: ניב מעוז

המשטרה המליצה אמש (שלישי) להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקי 1000 ו-2000, בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. בנוסף לנתניהו, ממליצה המשטרה להעמיד לדין את המעורבים הנוספים - איש העסקים המיליארדר ארנון מילצ'ן ומו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס - בעבירות שוחד. הממצאים הועברו לידי הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שיצטרך להכריע אם להגיש כתב אישום.

בתיק 1000, נחשד נתניהו בקבלת שוחד בסכום של כמיליון שקל, כשעד המפתח נגד ראש הממשלה בפרשה הוא יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד. נתניהו חשוד כי קיבל שוחד הן ממילצ'ן והן מהמיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, שנחקר בארצו לפני כשלושה חודשים.

בתיק 2000, חשודים נתניהו ומוזס במערכת יחסים ביניהם סביב בלימת התעצמותו של עיתון "ישראל היום" באמצעות חקיקה ודרכים אחרות.

נתניהו מסר הצהרה מיוחדת, שבה דחה את המלצות המשטרה ואמר כי אין להן מעמד במשטר דמוקרטי. באופוזיציה קראו לו להתפטר, אך חברי מפלגתו של נתניהו התייצבו לצדו.

עוד בוואלה! NEWS:
חשד: שלוש סוהרות בשב"ס קיימו יחסי מין עם אסירים
הילדה שהותקפה ע"י כלבים: "פתאום הם נשכו; ניסיתי לקרוא לאבא"
ביטחון החקלאות הוא ביטחון המדינה: היכן המחויבות שלכם כלפינו? | דעה

בנימין נתניהו מגיב על המלצות מהשטרה בתיק 1000 ו-2000, 13 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
טוען לחפותו. נתניהו בהצהרה שמסר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

המשטרה הודיעה כי במהלך החקירה נגבו 180 עדויות מ-80 עדים. כמו כן, שישה מעורבים נחקרו במדינות זרות, ובהן פאקר. המשטרה הסבירה כי "חלק מחיקורי דין אלה התמשכו זמן רב בגין קשיים שונים שעלו לממשם מסיבות שאינן תלויות במדינת ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

תיק 1000: סיגרים ושמפניות

לפי המשטרה, בתיק 1000 - הידוע כתיק המתנות - קיבלו נתניהו ובני משפחתו סיגרים, שמפניות ותכשיטים ממילצ'ן ומפאקר, או מגורמים מטעמם, בשווי של מיליון שקל, בין השנים 2007 ל-2016. לפי המשטרה, ערך המתנות ממילצ'ן הגיע לכ-750 אלף שקל. מפאקר, שהחל לכאורה לתת מתנות משנת 2014, הגיע שווי המתונת לכ-250 אלף שקל. עיקר המתנות מפאקר, לפי החשד, הגיע כשהחליטו שני אנשי העסקים להתחלק ביניהם בהוצאות על ראש הממשלה.

החקירה העלתה כי התנהלה מערבת יחסים בין נתניהו למילצ'ן היתה על בסיס שוחד, העולה לכדי עבירה פלילית, ולא מערכת יחסים תמימה בין חברים, כפי שטוענים השניים. "מערכת יחסים, שבמסגרתה עובד ציבור או נבחר ציבור מקבל טובות הנאה ממאן דהוא - גם אם הוא חבר) ובמקביל משתמש בסמכויותיו, כוחו והשפעתו על מנת לקדם את ענייניו של אותו אדם, אסורה על פי חוק", הודגש.

אינפו חשדות עקריים המלצות משטרה על בנימין נתניהו. עיבוד תמונה
אינפו חשדות עקריים המלצות משטרה על בנימין נתניהו/עיבוד תמונה

על פי החשד, נתניהו פעל לקדם את הארכת פטור ממס לתושב חוזר, לתקופה של יותר מעשר שנים - מה שהיה מיטיב עם מילצ'ן. נתניהו פנה בעניין לגורמי משרד האוצר, אולם אלו בלמו את קידום הנושא בטענה כי המהלך לא עולה בקנה אחד עם האינטרס הלאומי. באותה תקופה, לפיד היה שר האוצר.

תיק 1000. עיבוד תמונה
תיק 1000/עיבוד תמונה

כמו כן, נתניהו חשוד כי פעל על מנת לסייע למילצ'ן בהסדרת הויזה שלו לארצות הברית, לאחר שהתגלה קושי בהארכה. גם כאן, מדובר נושא בעל משמעויות כלכליות מרחיקות לכת עבור מילצ'ן. על פי החשד, ראש הממשלה יזם פנייה בנושא לגורמי ממשל אמריקנים ובכללם שר החוץ של ארצות של ארצות הברית דאז ג'ון קרי ושגריר ארצות הברית בישראל דאז.

אינפו תיק 1000. עיבוד תמונה
אינפו תיק 1000/עיבוד תמונה

נתניהו חשוד כי פעל על מנת לקדם את כניסתו של מילצ'ן כבעל מניות בערוץ 2 "המאוחד" - השקעה שמילצ'ן חפץ בה כלכלית. על פי החשד ראש הממשלה פעל בנושא אל מול גורמי משרד התקשורת בעודו מכהן כשר התקשורת. עוד חשוד נתניהו כי פעל לטובת מיזם מסחרי שמילצ'ן היה מעוניין בקידומו כחלק משותפות שלו עם איש עסקים הודי (טאטא).

על פי החשד ראש הממשלה פעל וניסה לקדם את הנושא לבקשת מילצ'ן אל מול גורמים במשרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון, שהביעו את התנגדותם לקידום הפרויקט.

בנוסף לכך, כל פי החשד, נתניהו פעל בניגוד לחוק כאשר עסק במסגרת תפקידו בענייני ערוץ 10 על אף שהיה מודע לכך כי מר מילצ'ן חברו, הוא בעל מניות בערוץ.

פרקליטי מילצ'ן: "ההמלצה לשוחד לא תישאר על כנה"

מטעם עורך דינו של מילצ'ן וצוותו נמסר: "המלצת המשטרה לכתב אישום בגין עבירת שוחד - לא תישאר על כנה. ההמלצה מתעלמת מעובדות יסודיות, שעליהן אין חולק, ובכללן: הקשר בין מר מילצ'ן לבין מר נתניהו החל בתחילת שנות ה-2000 עוד כשנתניהו לא נשא בתפקיד ממשלתי. קשר זה התאפיין בידידות בין השניים ובין בני משפחתם. במסגרת זו ניתנו מעת לעת תשורות על ידי מר מילצ'ן למשפחת נתניהו, ללא כל אינטרס עסקי.

מר מילצ'ן נקרא למסור עדות ועשה זאת בתום לב מוחלט, אפילו מבלי להתייעץ עם עורכי דין, מתוך אמונה עמוקה שלא נפל כל פגם במעשיו. ההמלצות מפרשות באופן מעוות ומלאכותי עניינים שאין שום קשר בינם לבין אותן תשורות, ומפליא הדבר שהוחלט לבחור בחירה תלושה בעבירה כה קיצונית שאינה תואמת את מידותיו של הליך פשוט זה. אנו סמוכים ובטוחים שבחינה עניינית של מכלול הנתונים המלא תוביל למסקנה מתבקשת אחת: לא ניתן להגיש כתב אישום בגין עבירת שוחד. ככל שיוגש כתב אישום ראשוני ותקדימי שכזה, צפוי בית המשפט, כל בית משפט, לדחותו".

תיק 2000: סיקור אוהד ב"ידיעות" תמורת בלימת "ישראל היום"

בתיק 2000, מסרה המשטרה כי משנת 2009 ומאז במהלך השנים, קיימו נתניהו ומוזס מפגשים אישיים, שבמסגרתם דנו בסיוע האחד לשני כ"עסקת חליפין" בקידום ענייניהם. במסגרת זאת, דובר על סיועו של מר מו"ל ידיעות אחרונות לנתניהו בביסוס מעמדו כראש הממשלה באמצעות סיקור חיובי ואוהד בעיתון "ידיעות אחרונות", זאת, לכאורה, בתמורה לסיועו של ראש הממשלה למר מוזס בקידום האינטרסים הכלכליים של "ידיעות אחרונות" על ידי יוזמה ותמיכה במהלכים לבלימת התעצמותו של העיתון "ישראל היום".

מהמשטרה נמסר כי "עוד העלו ממצאי החקירה כי הצדדים נקטו פעולות בפועל לקידום האינטרסים אחד של האחר בהמשך להבנות שהושגו ביניהם, או לכל הפחות הציגו מצג האחד כלפי השני כאילו פעלו כאמור", זאת בהמשך לטיעונים שהעלו ולפיהם לנתניהו לא הייתה כוונה של ממש להוציא את העסקה לפועל.

תיק 2000. עיבוד תמונה
תיק 2000/עיבוד תמונה

"החקירה התבססה על שתי הקלטות שנעשו ביוזמת ראש הממשלה ובוצעו בחשאי במכשיר הסלולארי הנייד של ארי הרו במעון ראש הממשלה בירושלים. ההקלטות מתעדות מפגשים בין ראש הממשלה מר בנימין נתניהו למו"ל ידיעות תקשורת, מר נוני מוזס. מתוכן הדברים שהוקלטו עולים חשדות שבהם התמקדה חקירה זו", נמסר.

"על פי החשדות (כפי שעלו מן ההקלטות) ראש הממשלה ומו"ל "ידיעות אחרונות" עסרו בבחינת האינטרסים הצולבים ויזמו מהלכים משותפים שנועדו למקסם את האינטרסים איש של רעהו ועסקו במספר כיווני פעולה שלובנו בין השניים: תמיכת ראש הממשלה ב"חוק ישראל היום", צמצום תפוצת "ישראל היום", ביטול הוצאת מהדורת סוף השבוע של "ישראל היום". בנוסף, על הפעולות הנ"ל פעל ראש הממשלה לתווך בין מו"ל "ידיעות אחרונות" לבין בעלי הון, לרכישת "ידיעות אחרונות", זאת בעודו מכהן כשר התקשורת".

ארנון מילצ'ן ונוני מוזס. מאצ'י הוף, Gettyimages, עיבוד תמונה
מוזס ומילצ'ן. חשודים במתן שוחד לראש הממשלה/עיבוד תמונה, מאצ'י הוף, Gettyimages

ביומיים האחרונים קיים נתניהו התייעצויות סגורות עם בכירי לשכתו ומקורביו לקראת פרסום ההמלצות. אתמול שהה ראש הממשלה בכנסת זמן קצר בלבד ועזב חזרה למשרד ראש הממשלה אחרי ישיבת הסיעה. היום ביטל ברגע האחרון את השתתפותו בטקס הנחת אבן פינה בבית החולים פורייה בטבריה ונשאר במשרד בירושלים להתייעצויות.

(עדכון ראשון: 21:29)

בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 11 בפברואר 2018. רויטרס
קיים התייעצויות. נתניהו בישיבת הממשלה, בראשון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully