וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף הכישלון במשאל העם: נשיא קולומביה זכה בפרס נובל לשלום

בניגוד לתחזיות, ועדת הפרס הנורבגית הכריזה על זכייתו של חואן מנואל סנטוס, שהוביל את המגעים להסכם שלום. מנהיג מחתרת FARC לא שותף לפרס. "מחווה לעם הקולומביאני, שלא ויתר על התקווה לשלום, ומחווה לקורבנות"

צילום: רויטרס

נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס הוא הזוכה בפרס נובל לשלום לשנת 2016 - כך הכריזה היום (שישי) ועדת פרס נובל הנורבגית. על פי ועדת הפרס, סנטוס זכה בפרס "על מאמציו הנחושים להביא לסיום מלחמת האזרחים, שנמשכה יותר מ-50 שנים", ועל חלקו בקידום הסכם השלום עם מחתרת FARC, חרף העובדה שהוא לא זכה לתמיכת רוב הציבור במשאל העם האחרון. מנהיג המחתרת, רודריגו לונדוניו, המוכר בכינויו טימוצ'נקו, לא הוכרז כשותף לפרס.

"הפרס הוא גם מחווה לעם הקולומביאני, שלא ויתר על התקווה לשלום צודק, למרות הקשיים הרבים, ולכל הצדדים שהיו חלק מתהליך השלום. המחווה היא גם לנציגי הקורבנות הרבים", נמסר מוועדת הפרס. "הנשיא סנטוס ביקש לקדם את תהליך השלום, גם בידיעה שההסכם שנוי במחלוקת. הוא וידא שהקולומביאנים יוכלו להביע את דעתם במסגרת משאל עם".

עוד בוואלה! NEWS:
בניסיון להציל את הסכם השלום, נשיא קולומביה נפגש עם מתנגדיו
"מקווים שהשלום ינצח": מנהיגי העולם מגיבים למשאל העם בקולומביה
"שכחנו את המתים שלנו": אכזבה ותסכול ברחובות קולומביה עקב משאל העם

חואן מנואל סנטוס הזוכה בפרס נובל לשנת 2016. אתר רשמי, פרס נובל, אתר רשמי
"תהליך השלום לא מת". סנטוס/אתר רשמי, אתר רשמי, פרס נובל

על פי הודעת הפרס, חרף תוצאת משאל העם, "תהליך השלום לא מת. אזרחי קולומביה לא הצביעו נגד השלום, אלא נגד הסכם ספציפי". הוועדה קראה להמשך הפסקת האש, ועודדה את המשך מאמצי השלום, כולל המאמצים להביא צדק לקורבנות. "אנחנו מקווים שהפרס ייתן לנשיא כוח להמשיך במאמצים", עוד נמסר.

סנטוס, שהתבשר על זכייתו רק כשעה לאחר ההכרזה מכיוון שישן במעונו, שוחח לבסוף עם יו"ר ועדת הפרס אולב ניולסטה, ואמר לו כי הפרס יעזור בקידום תהליך השלום. ניולסטה ציין לאחר השיחה הטלפונית כי "הוא היה המום ואסיר תודה. הוא אמר כי לפרס יש חשיבות עצומה לקידום תהליך השלום בקולומביה".

רשימת המועמדים כללה מספר שיא של 228 בני אדם ו-148 ארגונים. ארגון ההצלה והסיוע הסורי "הקסדות הלבנות", שנחשב למועמד מוביל לקבל את הפרס, בירך את סנטוס. "ברכותינו לעם ולנשיא קולומביה. אנחנו מאחלים להם שלום", נמסר בחשבון הטוויטר של הארגון". גם שר החוץ של גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר וראשת ממשלת נורבגיה ארנה סולברג מיהרו לברך את חתן הפרס.

הפרס בתחום השלום, שניתן יחד עם מענק בסך שמונה מיליון כתרים שבדיים (כ-3.5 מיליון שקלים), הוא היחיד מבין פרסי הנובל שמוענק על ידי ועדה נורבגית. בשנה שעברה זכה בפרס "קוורטט הדיאלוג הלאומי", ארגון הפועל למען הדמוקרטיה בתוניסיה. זאת, לפי ועדת הפרס, "על תרומתו המכריעה לבניית דמוקרטיה רב-תרבותית במדינה, לאחר מהפכת היסמין של שנת 2011".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוב ומנהיג FARC רודריגו לונדונו, לאחר חתימת הסכם השלום, 26 בספטמבר 2016. AP
"הקולומביאנים לא הצביעו נגד השלום". סנטוס ולונדוניו במעמד החתימה על הסכם השלום/AP

סנטוס הוא הקולומביאני השני שמקבל פרס נובל, לצד הסופר גבריאל גרסיה מרקס, שזכה בפרס נובל לספרות בשנת 1982. כמו כן, הוא ראש המדינה המכהן ה-15 במספר שמקבל את הפרס בתחום השלום בעת כהונתו.

מאז שנת 1901, הוענקו 96 פרסי נובל לשלום, בהם 103 בני אדם ו-23 ארגונים. הוועד הבינלאומי של הצלב האדום זכה בפרס שלוש פעמים, והנציב העליון של האו"ם לענייני פליטים – אותו תפקיד שמילא בעבר הדיפלומט הפורטוגלי אנטוניו גורטש, שצפוי להתמנות למזכ"ל האו"ם הבא – זכה פעמיים.

הגיל הממוצע לזוכה בפרס נובל לשלום הוא 61, ואילו הזוכה הצעירה ביותר היא הפעילה האפגנית מלאלה יוספזאי, שהייתה בת 17 בלבד בעת זכייתה בשנת 2014. בין 103 הזוכים שאינם ארגונים, רק 16 נשים קיבלו את הפרס, שלושה מהן במשותף בשנת 2011 – נשיאת ליבריה אלן ג'ונסון סירליף, פעילת זכויות הנשים הליברית ליימה גבווה והפעילה התימנית תוואכול כרמאן.

אונג סן סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום ומנהיגת האופוזיציה במיאנמר, מצביעה בבחירות החופשיות הראשונות שנערכות במדינה זה רבע מאה, נובמבר 2015. רויטרס
מנהיגת האופוזיציה במיאנמר לשעבר אונג סן סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום/רויטרס

מוקדם יותר השבוע הוכרזו פרסי נובל לרפואה ופיזיולוגיה, לפיזיקה ולכימיה. ביום שני הקרוב יוכרז הזוכה בפרס נובל לכלכלה, ובהמשך השנה הזוכה בפרס נובל לספרות. בתחום הרפואה והפיזיולוגיה, הפרס לשנת 2016 יוענק למדען היפני יושינורי אוסומי, על גילוי מנגנונים לפירוק ומחזור רכיבים תאיים. "גילוייו של אוסומי הובילו לפריצת דרך בהבנה שלנו על הרס תאים ויכולתו של התא למחזר את התוכן שלו", מסרה ועדת הפרס בשבדיה.

פרס נובל לפיזיקה לשנת 2016 יוענק לשלושה מדענים, דייוויד טולס, דאנקן הלדיין ומייקל קוסטרליץ. הפרס חולק לשניים, חציו יוענק לטולס וחציו האחר להלדיין ולקוסטרליץ. כל שלושת המדענים השתמשו במתמטיקה כדי להסביר השפעות פיזיקליות "מוזרות" במצבים נדירים של החומר, כמו סופר-קונדקטורס וסופר-נוזלים, ויקבלו את הפרס על "תגליות תיאורטיות בתחום של שינויים טופולוגיים של החומר".

פרס נובל בכימיה יוענק השנה לכימאים ז'אן-פייר סובאז' מצרפת, פרייזר סטודארט מסקוטלנד וברנרד פרינגה מהולנד, על פיתוח המכונות הקטנות ביותר בעולם. השלושה יחלקו את הפרס הכספי באופן שווה. "הם פיתחו מולקולות שניתן לשלוט על תנועותיהן, שיכולות לבצע משימה אם מוסיפים להן אנרגיה", נמסר בהצהרה מטעם האקדמיה המלכותית למדעים של שבדיה.

(עדכון ראשון: 10:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully