וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תדהמה בקולומביה: האזרחים דחו את הסכם השלום במשאל העם

חרף הסקרים שהצביעו על תמיכה נרחבת בהסכם בקרב אזרחי המדינה, לאחר ספירת 99% מהקולות עלה כי 50.2% הצביעו נגד סיום הסכסוך האלים. נשיא המדינה: "לא אוותר. אמשיר לחפש את השלום עד לרגע האחרון של כהונתי"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: נשיא קולומביה מתייחס למשאל העם, בחודש שעבר)

הסכם השלום שנחתם בין הממשלה בקולומביה לבין המחתרת המרקסיסטית FARC נדחה על ידי האזרחים במשאל העם שנערך אמש (ראשון) במדינה - זאת בניגוד לסקרים ולהערכות המוקדמות. 50.2% מהבוחרים הצביעו נגד, לעומת 49.8% שהביעו בו תמיכה - הפרש של פחות מ-63 אלף קולות מתוך 13 מיליון בוחרים. האזרחים התבקשו לסמן "כן" או "לא" בנוגע להסכם, שעליו חתומים הנשיא חואן מנואל סנטוס ומנהיג המחתרת טימוצ'נקו. השניים הבטיחו להמשיך במאמציהם לסיים את המלחמה הארוכה.

במסגרת ההסכם, לוחמי המחתרת, שמספרם כיום מוערך בכ-7,000, יניחו את נשקם ויזכו לשיקום, והמחתרת תורשה להתמודד בבחירות כמפלגה פוליטית ותקבל עשרה מושבים משוריינים בפרלמנט. אישור ההסכם במשאל העם היה אמור להיות השלב החוקי האחרון בדרך לכניסתו לתוקף, ולסיים 52 שנים של סכסוך אלים במדינה הדרום אמריקנית. חרף ביקורת על ההסכם, בעיקר בטענה כי לוחמי המחתרת צריכים לקבל עונשי מאסר וכי אסור לקבלם לפרלמנט, הסקרים שפורסמו בתקופה האחרונה הצביעו על תמיכה נרחבת להסכם בקרב הציבור.

עוד בוואלה! NEWS:
קולומביה: הגנרל שניסה להשמיד את המורדים - והפך לפני השלום ההיסטורי
אחרי חצי מאה: העקורים בקולומביה לא יאמינו עד שיראו את השלום
המורדים בקולומביה מניחים את נשקם: "הורים לא יקברו יותר ילדים"

הפגנה למען הסכם השלום בקולומביה, 30 בספטמבר 2016. AP
"כן". ילד בהפגנה למען הסכם השלום, השבוע בבוגוטה/AP

נשיא קולומביה אמר כי יתייעץ עם האופוזיציה ועם מנהיגי המורדים לגבי המשך פעולה, לאחר שהוכו בתדהמה מהתנגדות המצביעים להסכם השלום. למרות טענות קודמות כי אם יידחה הסכם השלום תחודש הלחימה בין הצדדים, אמר הנשיא כי הוא ישאיר את הפסקת האש על כנה. "לא אוותר. אמשיר לחפש את השלום עד לרגע האחרון של כהונתי", אמר סנטוס.

גם מנהיג המחתרת המרקסיסטית הגיב לתוצאות המשאל ואמר כי רצונה של הקבוצה בשלום נשמר, למרות דחיית הסכם השלום. "FARC ממשיכה בכוונתה להשתמש רק במילים ככלי נשק כדי לבנות את עתידנו", הבהיר. "לעם הקולומביאני שחולם על שלום - סמכו עלינו, השלום ינצח".

הפגנה של מתנגדי הסכם השלום לפני ההצבעה במשאל העם, בוגוטה, קולומביה, 1 באוקטובר 2016. רויטרס
"הנשיא מכר את המדינה". תומכי "לא" בבוגוטה, השבוע/רויטרס

"אפילו הרוג אחד פחות הוא טיעון מספיק טוב", הסבירה סנדרה גווארה, מזכירה בת 42, רגע לפני שהצביעה. לדבריה, "אני מצביעה 'כן', כי אני שמה את הכסף על תקווה, ועל ההבטחה שהבן שלי יחיה במדינה טובה יותר". מנגד, טענה פאני קסטרו בת ה-66, תושבת בוגוטה, כי "הנשיא מכר את המדינה. נהיה חייבים להצביע 'לא', או שלוחמי הגרילה ישלטו בנו".

במשך עשרות שנים, מאז שנות ה-60, לוחמי FARC נאבקו בממשל בבוגוטה, ונודעו במקרים רבים של חטיפה ורצח. יותר מ-220 אלף בני אדם נהרגו במהלך הסכסוך, וכשבעה מיליון אזרחים נעקרו מבתיהם. בשבוע שעבר חתמו הנשיא סנטוס ומנהיג FARC, ששמו האמיתי הוא רודריגו לונדונו, על הסכם השלום, שאורכו 297 עמודים. כשהם לובשים בגדים לבנים ועומדים מול קהל של 2,500, קראו השניים לסיום ההרג משני הצדדים. בקהל בעיר קרטחנה היו גם נציגים של מדינות זרות, כולל מזכ"ל האו"ם באן קי מון ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי.

נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוב ומנהיג FARC רודריגו לונדונו, לאחר חתימת הסכם השלום, 26 בספטמבר 2016. AP
"ברוך הבא לדמוקרטיה". הנשיא ומנהיג המחתרת בטקס החתימה, בשבוע שעבר/AP

סנטוס קרא במהלך נאומו לארגון "ברוך הבא לדמוקרטיה". הוא אמר כי ההסכם יסייע לקולומביה לעצור את ההרג, את מותם של צעירים וחפים מפשע, חיילים ומורדים כאחד. לונדונו מצדו כינה את סנטוס "שותף אמיץ", והוסיף כי ההסכם הוא "ניצחון לאזרחי קולומביה והקהילה הבינלאומית". לדבריו, הוא "מתנצל על כל הכאב שלו גרמנו".

טרם החתימה נפגש סנטוס עם ג'ון קרי, שבירך אותו על השגת ההסכם. מוקדם יותר הוא אמר כי וושינגטון מוכנה לבחון אם הארגון צריך להישאר ברשימת הטרור האמריקנית. הוא ציין כי הרשויות ייבחנו אם המורדים ישתלבו מחדש בחברה, יתפרקו מנשקם ויקבלו את תנאי ההסכם. שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה כי בעקבות החתימה האיחוד יסיר את FARC מהרשימת ארגוני הטרור.

ההסכם הוא תוצר של ארבע שנות משא ומתן בין הצדדים בהוואנה, בירת קובה, שידע עליות ומורדות. בחודש יוני האחרון חתמו הצדדים על הסכם הפסקת אש, שסלל במידה רבה את הדרך להסכם השלום. במהלך המשא ומתן בין הצדדים, הושגו הסכמות בתחומים רבים בהם פיצוי כספי לקורבנות, הסדרת קרקעות, מעורבות המורדים בסחר בסמים, השתתפות פוליטית והסדרי נשק.

(עדכון אחרון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully