וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולומביה: הגנרל שניסה להשמיד את המורדים - והפך לפני השלום ההיסטורי

14.9.2016 / 12:02

לפני שנתיים הטיל הנשיא על חבייר פלורז לנהל שיחות עם מחתרת FARC, שבה לחם בחירוף נפש במשך ארבעה עשורים. למרות קריאות "בוגד" שספג ממתנגדי המו"מ, הוא סייע בהשגת ההסכם. "הבנתי שאני מייצג את כל העם"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

במשך 40 שנה, גנרל חבייר פלורז נלחם במחתרת המרקסיטטית בקולומביה. עכשיו משימתו היא להבטיח שאלפי המורדים יהיו בטוחים בזמן שהם מתפרקים מנשקם וחוזרים לחיים האזרחיים במסגרת הסכם השלום ההיסטורי.

זהו מסע חריג, שלפי פלורז, אילץ אותו לשנות את התפיסה של חייליו, כחלק מהשינוי היסודי שעוברת המדינה לאחר חמישה עשורים של עימות. "יש מצבים שבתור חייל אינך יכול להבין", אמר פלורז בריאיון שהעניק ביום שני, ובו תיאר את השינוי שעבר מהאויב הגדול ביותר של FARC לאחד מתומכי הפשרה הגדולים ביותר.

המעבר החל לפני שנתיים, אז ביקש ממנו הנשיא חואן מנואל סנטוס לוותר על תפקידו כיו"ר המטות המשולבים. הוא ביקש ממנו לשאת ולתת באופן ישיר עם המחתרת סביב שילובם של 6,000 לוחמיה בחזרה בחברה ובהנחת כלי נשקם. הגנרל בן ה-59 סיפר כי הוא הזיע כשקיבל את ההחלטה. באותו שלב, השיחות נגררו לתוך שנתן השלישית ורבים בצבא הנתמך בידי ארצות הברית תהו אם שנים של עבודה מאומצת בדחיקת המורדים אל פאתי הג'ונגלים ייהרסו על ידי פיסת נייר.

לקריאה נוספת בנושא
אחרי חצי מאה: העקורים בקולומביה לא יאמינו עד שיראו את השלום
המורדים בקולומביה מניחים את נשקם: "הורים לא יקברו יותר ילדים"
יום היסטורי בקולומביה: הסכם שלום נחתם בין הממשלה למורדים

גנרל חבייר פלורז וראשי צבא קולומביה, פברואר 2014. AP
המשימה החשובה בחייו. פלורז/AP

"חשבתי שהם יקראו לי בוגד, מה שאכן קראה", אמר פלורז, שנזכר במתקפות נגדו ברשתות החברתיות מצד קצינים לשעבר ומתנגדיו השמרנים של הנשיא סנטוס. "הייתי צריך לפרק את הרוח שלי, את הנשמה שלי ואת הלב שלי כדי להבין שהחברה הקולומביאנית היא מאוד מסובכת".

ההקרבה, כך נראה, השתלמה. בחודש שעבר, הנשיא סנטוס ו-FARC הכריזו כי הם הגיעו להסכם לעצירת הלחימה. בשבועות הקרובים, ההסכם ייחתם בטקס רשמי והאזרחים צפויים לאשרר אותו במשאל עם ארצי.

הפסקת האש, שעליה נשא ונתן פלורז, קבעה פרוטוקול מפורט שלפיו המחתרת תעביר את כוחותיה ל-28 אזורים כפריים ברחבי קולומביה ובמשך שישה חודשים הם יעבירו את כלי נשקם לכוח משימה של האו"ם. לדברי פלורז, חלק חיוני מההסכם מבטיח כי לוחמי המחתרת יזכו ביחס מכובד וכי לא יתייחסו אליהם כאל כוח כנוע, זאת חרף הסלידה של חלקים רבים מהציבור מהארגון שהיה מעורב בסחר בסמים, בחטיפות ובפגיעה במטרות אזרחיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שוטר נח על רובה הגליל שלו במהלך הלחימה בגרנדה, קולומביה, דצמבר 2000. רויטרס
חייל בצבא קולומביה בגרנדה, 2000/רויטרס

החלק הזה העסיק אותו בלילה שקדם לפגישה הראשונה שלנו בקובה עם קרלוס אנטוניו לוזדה, בכיר מורדים שעבר נרדף באופן אישי על ידי פלורז ששימש מפקד כוח העלית המיוחד "אומגה". הוא סיפר כי שני גנרלים שהיו בצוות המשא ומתן – מפכ"ל המשטרה לשעבר אוסקר נרנחו והרמטכ"ל לשעבר חורחה אנריקה מורה – הכינו אותו למה שהפכה למשימה הקשה ביותר בחייו. "הם הרגיעו אותי, גרמו לי להבין שאני לא מייצג רק את הכוחות המזוינים אלא משהו גדול יותר – את העם הקולומביאני", נזכר פלורז.

בין הפסקות קפה לטיולים רגליים במרכז הכנסים בהוואנה, שם התקיימו השיחות, הוא החל להבין שלוזדה עומד בפני אותם לחצים מצד גורמים ב-FARC, שהפצירו בו שלא לעשות ויתורים גדולים מדי. לבסוף, נוצר מספיק אמון ביניהם עד כדי כך שפלורז סייר יחד עם לוזדה במחנה מורדים.

במסגרת ההסכם, הן מורדים והן חיילים שביצעו פשעים בזמן שירותים יצטרכו להתוודות עליהם בפני בתי דין מיוחדים או לעמוד בפני 20 שנות מאסר. סעיף זה הרגיז מבקרים שמרנים רבים, שראו השפלה בכך שחיילים יופיעו בפני אותם טריבונלים שישפטו גם מורדים שפגעו באופן שיטתי בשלטון החוק.

עם זאת, עבור פלורס, פשעים שביצעו חיילים כמו הוצאות להורג ללא משפט של אלפי אזרחים הם רק פסיק מהזוועות שהתרחשו במלחמה. לדבריו, זה מתבקש שאלפי החיילים שכבר משרתים עונשי מאסר או עומדים לדין בגין פשעים אלו יזכו לאותו יחס של לוחמי המחתרת. "אנחנו לא הולכים לנטוש אותם", הוא אמר על אותם חיילים, כשהוא מייחס את פשעיהם לנזק הפסיכולוגי שנגרם משנים רבות של סכסוך מדמם. "אם אנחנו הולכים לסלוח לטרוריסטים, מדוע שלא נמחל לאלו שהתנהגו רע?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully