וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום היסטורי בקולומביה: הסכם שלום נחתם בין הממשלה למורדים

50 שנות סכסוך וארבע שנות משא ומתן הגיעו לסיומן עם חתימת ההסכם בין הצדדים בקובה. "המלחמה נגמרה ויש התחלה חדשה", אמר נציג הממשלה. נציג המורדים הוסיף: "קולומביה ניצחה, המוות הפסיד"

צילום: AP, עריכה: טל רזניק

(חתימת הפסקת אש בין הצדדים בקולומביה, יוני האחרון)

ממשלת קולומביה חתמה הלילה (חמישי) על הסכם שלום היסטורי עם ארגון המורדים FARC אחרי כ-50 שנות סכסוך. שני הצדדים הסכימו לעבוד יחד כדי "לשמור על השלום, למנוע הדרה חברתית ולעשות צדק עם קורבנות הסכסוך". הסכם השלום נחתם בהוואנה, בירת קובה, שם גם החלו שיחות השלום ב-2012. במהלך הסכסוך נהרגו יותר מ-220 אלף בני אדם ומיליון נעקרו מבתיהם.

ראש משלחת קולומביה לשיחות, הומברטו דה לה צ'לו, אמר אחרי טקס החתימה כי "הגענו למטרה שלנו. המלחמה נגמרה וישנה התחלה חדשה. הסכם השלום פותח את הדלת לחברה הומוגנית יותר". נציג המורדים לשיחות, איוון מרקאס הוסיף כי "זו הייתה עבודה קשה עם רגעים טובים יותר וטובים פחות". לדבריו, "עכשיו אפשר לומר שניתן לקחת את המדינה קדימה".

לקריאה נוספת:
בתום סכסוך של 50 שנה: קולומביה והמורדים חתמו על הפסקת אש
בדרך לשלום אחרי 50 שנה: קולומביה והמורדים הכריזו על הפסקת אש

הסכם שלום בין המורדים farc לבין הממשלה בקולומביה 25 אוגוסט 2016. רויטרס
דה לה צ'לו ומרקאס לוחצים ידיים בנוכחות שר החוץ הקובני אחרי חתימת ההסכם, היום/רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התקשר לנשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס, ובירך אותו על ההסכם. בתום השיחה נמסר מהבית הלבן: "הנשיא מכיר ביום ההיסטורי הזה כצומת דרכים בסיומו של תהליך ארוך להשגת הסכם שלום שיקדם את הביטחון והשגשוג בקולומביה".

במסגרת ההסכם יוותרו המורדים על המאבק שלהם ויצטרפו באופן חוקי לתהליכים הפוליטיים. "אין מנצחים ואין מפסידים כשמשיגים הסכם שלום באמצעות משא ומתן", כתב שליח למשא ומתן מטעם ה-FARC, רודריגו גרנדה, בטוויטר שלו והוסיף: "קולומביה זכתה, המוות הפסיד".

מוקדם יותר אתמול, בטרם נחתם ההסכם, מנהיג ה- FARC המכונה טימושנקו צייץ בטוויטר שלו כי "בקרוב נוכל להודיע על הסכם שלום". גם הנשיא סנטוס הבטיח טרם חתימת ההסכם לאזרחים כי צפויה "הצהרה היסטורית וחשובה למדינה".

בחודש יוני האחרון חתמו הצדדים על הסכם הפסקת אש, שסלל במידה רבה את הדרך להסכם השלום. העימות במדינה פרץ ב-1964 ונחשב לסכסוך הארוך ביותר באמריקה הלטינית. במהלך המשא ומתן בין הצדדים, שנמשך זה ארבע שנים, הושגו הסכמות בתחומים רבים בהם הסדרת קרקעות, מעורבות המורדים בסחר בסמים, השתתפות פוליטית והסדרי נשק. באוקטובר יובא הסכם השלום להצבעה ואישור בקונגרס הקולומביאני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully