וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לשלום אחרי 50 שנה: קולומביה והמורדים הכריזו על הפסקת אש

22.6.2016 / 18:20

הצדדים הודיעו על המהלך שיוכרז מחר רשמית בקובה ויקדם אותם לקראת סיום אחד העימותים הארוכים ביותר בעולם, שגבה את חייהם של 200 אלף בני אדם. בבוגוטה מקווים לחתום על הסכם סופי עד החודש הבא

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

ממשלת קולומביה והמחתרת המרקסיסטית (FARC) הודיעו היום (רביעי) כי הם הגיעו להסכם על הפסקת אש, צעד מרכזי לקראת סיום אחת המלחמות הארוכות ביותר בעולם. העימות במדינה גבה את חייהם של יותר מ-200 אלף בני אדם וגרם לעקירתם של מיליונים נוספים מאז פרץ ב-1964. ואולם, מאז פתחה בוגוטה במתקפה נרחבת בתמיכת ארצות הברית לפני 15 שנה, כוחם של המורדים הצטמצם ומנהיגיהם המזדקנים נאלצו לשבת סביב שולחן המשא ומתן ב-2012.

הנשיא חואן מנואל סנטוס יטוס מחר לקובה, שם ימסור את ההודעה הרשמית לצד מנהיגי "הכוחות המהפכניים המזוינים של קולומביה". בינואר השנה הודיעו הצדדים כי הם הסמיכו את האו"ם לפקח על הפסקת האש ולפתור את המחלוקות שיעלו עם פירוקם של כ-7,000 מורדים מנשקם.

שיחות השלום נתקלו בקשיים רבים והתארכו הרבה מעבר למה שסנטוס או כל אחד אחר ציפה. עם זאת, אם יושג הסכם סופי, יגיע לסיומו העימות האחרון הגדול באמריקה הלטינית שנטען כי גרם להפצת הקוקאין בארצות הברית. זאת על אף שלארגון הקטן והקיצוני יותר צבא השחרור הלאומי (NLA) יש אחיזה באזור והוא עשוי למלא את הריק שתותיר המחתרת.

סנטוס אמר השבוע כי הוא מקווה לחתום על הסכם סופי עד 20 ביולי, אז מציינת קולומביה את עצמאותה מספרד. לאחר שיושג ההסכם, הוא יעלה למשאל עם. סקרים מצביעים על כך שהמחתרת שנואה על ידי השמרנים במדינה וככל שהשיחות מתארכות כך גובר התסכול כלפי המורדים – מה שהופך את הסיכוי לפיוס אמיתי לנמוך יותר.

לקריאה נוספת בנושא
שיא עולמי במספר הפליטים והעקורים: אחד מכל 113 בני אדם בעולם
"הסקרנים צעירים": המתנקש הבכיר של פבלו אסקובר שהפך לכוכב יוטיוב

נשים בארגון הגרילה FARC בקולומביה. AP
יתפרקו מנשם? לוחמים במחתרת המרקסיסטית/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully