וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא עולמי במספר הפליטים והעקורים: אחד מכל 113 בני אדם בעולם

לפי הנתונים המדאיגים שפרסמה סוכנות האו"ם לפליטים, מספרם רק עולה, ואילו המענה לטיפול בהם מצטמצם. כ-40 מיליון עקורים נותרו בארצם, 21.3 מיליון פליטים ו-3.2 מבקשי מקלט נמצאים בעולם

צילום: ערוץ האו"ם, עריכה: שניר דבוש

אחד מכל 113 בני אדם בעולם נעקר מביתו – כך עולה מדוח מקיף שפרסמה היום (שני) סוכנות האו"ם לפליטים, UNHCR. על פי הדוח, נכון לסוף שנת 2016, קיימים בעולם מספר שיא של 65.3 מיליון פליטים, עקורים שנותרו בארצם ומבקשי מקלט. מדובר בעלייה של 5.8 מיליון מהנתונים המקבילים בשנה שעברה.

40.8 מיליון מתוכם הם עקורים שנותרו בארצם, בעיקר בקולומביה, בסוריה ובעיראק, 21.3 מיליון הם פליטים ו-3.2 מיליון הם מבקשי מקלט שנמצאים במדינות מתועשות וטרם נבדקה בקשתם למעמד פליט. מתוך 21.3 מיליון הפליטים, 5.2 מיליון הם פליטים פלסטינים שנמצאים תחת אחריות אונר"א, ו-16.1 הם פליטים אחרים שמטופלים על ידי סוכנות האו"ם לפליטים. 54% מהם מגיעים משלוש מדינות בלבד – סוריה, אפגניסטן וסומליה.

עוד בוואלה! NEWS:
"הרתעה במקום הגנה": רופאים ללא גבולות דחה מימון מהאיחוד עקב הסכם הפליטים
האיחוד האירופי: טורקיה טרם מילאה את כל התנאים בהסכם הפליטים
"מיואשים מאירופה": עשרות פליטים משלמים למבריחים כדי לשוב לסוריה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"לסגור את הגבולות לא פותר את הבעיה"

על פי הדוח, מלחמות באזורים רבים בעולם ורדיפה של קבוצות שונות הביאו לעלייה המתמשכת במספר הפליטים. אם אוכלוסיית העקורים, הפליטים ומבקשי המקלט העולמית הייתה של מדינה, הייתה זו המדינה ה-21 הכי מאוכלסת בעולם – יותר מאוכלוסיית בריטניה, למשל. בממוצע, 24 בני אדם נאלצו לנטוש את בתיהם בכל דקה בשנה האחרונה – פי ארבע מלפני עשור.

"יותר אנשים נעקרים בשל לחימה ורדיפה, וזה מדאיג בפני עצמו, אבל הגורמים שמסכנים פליטים גוברים אף הם", הסביר הנציב העליון של האו"ם לפליטים, פיליפו גרנדי. "מספר מדאיג של פליטים ושל מהגרים מתים בים בכל שנה; ביבשה, אנשים שנמלטים ממלחמות עומדים בפני גבולות חסומים. לסגור את הגבולות לא פותר את הבעיה".

לטענתו של גרנדי, "הנכונות של מדינות לפעול יחד לא רק למען פליטים אלא לטובת האינטרס האנושי המשותף עומדת למבחן היום. רוח האחדות הזאת חייבת לנצח". על פי הדוח, טורקיה, עם 2.5 מיליון פליטים בשטחה, היא המדינה שמארחת הכי הרבה פליטים. לבנון היא המדינה שבה שיעור הפליטים ביחס לאוכלוסייה הוא הגבוה ביותר – 183 פליטים על כל אלף אזרחים. אחריה ירדן, עם 87 פליטים לאלף אזרחים, ומדינת האי נאורו שבאוקיינוס השקט, עם 50 פליטים לאלף אזרחים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות ההד התקשורתי שניתן להתמודדות של מדינות האיחוד האירופי עם קליטת יותר ממיליון הפליטים והמהגרים שהגיעו ליבשת בשנה האחרונה, הדוח מבהיר כי רובם המכריע של הפליטים בעולם נמצאים דווקא במדינות הדרום. 86% מ-16.1 מיליון הפליטים שתחת אחריות סוכנות האו"ם לפליטים נמצאים במדינות מתפתחות.

עוד עולה מהנתונים כי 51% מהפליטים הם מתחת לגיל 18, וברחבי העולם נרשמו 98,400 קטינים שנמלטו מבתיהם ללא הוריהם. כמו כן, על פי הנתונים הרשמיים, 3.7 מיליון בני אדם ברחבי העולם נותרו חסרי אזרחות, אולם להערכת האו"ם, המספר האמיתי של מקרים אלה הוא קרוב לעשרה מיליון. במהלך השנה האחרונה, 201,400 פליטים הוחזרו למדינותיהם, בעיקר לאפגניסטן, עם 61,400 אזרחים ששבו, סודאן עם 39,500 חוזרים, סומליה עם 32,300, והרפובליקה המרכז אפריקנית עם 21,600.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדוח מציין שלוש סיבות מרכזיות לעלייה הדרמטית במספר הפליטים והעקורים בחמש השנים האחרונות. הראשונה מתייחסת לסכסוכים שהביאו למספר גדול של פליטים, כמו בסומליה או באפגניסטן, ונכנסו כבר לעשור השלישי או הרביעי שלהם. הסיבה השנייה היא סכסוכים אלימים חדשים, במדינות כמו סוריה, דרום סודאן, תימן, בורונדי, אוקראינה והרפובליקה המרכז אפריקנית, לצד אלימות מצד ארגוני פשיעה במרכז אמריקה. הסיבה השלישית לעלייה המתמדת במספר הפליטים מתייחסת למענה ההולך וקטן לפליטים ולעקורים – מגמה קבועה מאז סיומה של המלחמה הקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully