וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי: טורקיה טרם מילאה את כל התנאים בהסכם הפליטים

הקשיים ביישום ההסכם בין האיחוד ואנקרה נמשכים, וגורמים בבריסל טוענים כי על הטורקים "לעשות יותר" בשביל פטור הוויזות שהובטח. ולמרות זאת, ארדואן אופטימי: "נשיג תוצאה חיובית"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: הגירוש נמשך - סירת פליטים נוספת הועברה לטורקיה)

הקשיים ביישום הסכם הפליטים שנחתם בין האיחוד האירופי וטורקיה נמשכים: הנציבות האירופית הודיעה אמש (רביעי) כי אנקרה חייבת לעשות יותר על מנת למלא את תנאיו של האיחוד, זאת על מנת שתוכל לזכות בפטור מאשרות שהייה לאזרחיה שיגיעו למדינות הגוש. מועד יישום מתן הפטור מוויזות הוצב ל-1 ביולי, אך לטענת הנציבות, טורקיה טרם מילאה "תנאי יסוד" בהסכם.

נציב האיחוד לנושאי הגירה, דימיטריס אברמופולוס, ציין כי על אנקרה למלא את התנאים כדי שבריסל תוכל "להסיר את דרישות הוויזה בקרוב עבור אזרחי טורקיה". עם זאת, אברמופולוס טען כי טורקיה הראתה "התקדמות מדהימה" בכך שמילאה 65 מ-72 הקריטריונים שהציב האיחוד. "אנשינו עובדים באופן צמוד עם הרשויות הטורקיות על מנת להשיג את המטרה", הוסיף. עם זאת, השר הטורקי לענייני אירופה הודה כי אין סיכוי שהתנאים יושלמו עד ה-1 ביולי.

בין השינויים שטורקיה טרם הצליחה ליישם נמנית התאמת חוקי הלוחמה בטרור שלה לסטנדרטים האירופיים. גורמים באיחוד דרשו את התאמת החוקים לאלו הנהוגים בגוש בשל חשש לפגיעה בזכויות אדם מצד השלטונות באנקרה. הקריטריונים שנקבעו סוכמו בעסקה שנחתמה במרץ האחרון, לפיו תקבל טורקיה, בנוסף לפטור מוויזות לאזרחיה, גם סיוע כספי והאצה של המגעים לצירוף אנקרה לאיחוד. בתמורה לכך, מסייעת טורקיה לעצירת גל הפליטים השוטף את חופי אירופה באמצעות החזרתם של מהגרים מהאיחוד האירופי לשטחיה.

עוד בנושא:
לאחר ההכרה בשואת הארמנים: איומים על מחוקקים ממוצא טורקי בגרמניה
"מיואשים מאירופה": עשרות פליטים משלמים למבריחים כדי לשוב לסוריה
דיווח בטורקיה: נעצר יישום הסכם הפליטים עם האיחוד האירופי

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בוועידה באיסטנבול, מאי 2016. AP
אופטימי לגבי השגת המטרה והציב את ההצטרפות לאיחוד כיעד. ארדואן וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל/AP

למרות הספקות בממשלו, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן דווקא אופטימי לגבי השגת המטרה. "אני מאמין שנוכל להשיג תוצאה חיובית בעניין הזה, כזו שתיקח בחשבון את רגישותה של טורקיה לגבי המאבק בטרור", אמר ארדואן במהלך נאום שנשא בפני שגרירים בבירה. לדבריו, חברות באיחוד האירופי היא מטרה אסטרטגית עבור טורקיה.

מוקדם יותר השבוע התפטר מתפקידו שליח האיחוד האירופי לטורקיה, האנסיורג האבר, פחות משנה לאחר מינויו. משלחת האיחוד באנקרה אישרה את התפטרות השגריר, שהחליט לעזוב מבלי לספק סיבה. חודש לפני התפטרותו, אמר האבר כי טורקיה "רופסת" בצעדיה לעמידה ביעדים לקראת קבלת הפטור מוויזות, ועורר גל ביקורת חריף בקרב גורמים רשמיים באנקרה.

האבר התבטא באופן שנוי במחלוקת בנוגע להשגת היעדים שהציב האיחוד, והיו כאלה שטענו שהתבטאותו אף גבלה בגזענות. לדבריו, "יש לנו ביטוי – 'להתחיל כמו טורקי ולסיים כמו גרמני' – אבל זה בדיוק ההיפך כאן. הם התחילו כמו גרמנים ומסיימים את זה כמו טורקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully