וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרתעה במקום הגנה": רופאים ללא גבולות דחה מימון מהאיחוד עקב הסכם הפליטים

ארגון הסיוע ההומניטרי הודיע כי לא יקבל כסף מהאיחוד ומהמדינות החברות בו, משום שלטענתו "בני האדם שזקוקים להגנה הם אלה שמשלמים את מחיר ההסכם". מדובר בהחלטה קשה עבור הארגון, שבשנה החולפת קיבל מהאיחוד 63 מיליון דולר

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

בווידאו: הגירוש נמשך - סירת פליטים נוספת הועברה לטורקיה, בחודש אפריל

ארגון הסיוע ההומניטרי "רופאים ללא גבולות" הודיע היום (שישי) כי יפסיק לקבל מימון ממוסדות האיחוד האירופי וממדינות החברות בו, במחאה על הסכם הפליטים עם טורקיה שנועד לעצור את כניסתם לאיחוד. לדברי מזכ"ל הארגון, ג'רום אוברייט, ההסכם הוא הצעד האחרון בשורת החלטות הפוגעות בעיקרון הבסיסי של הגשת סיוע לבני אדם הנמצאים במצוקה חמורה, ועומדות בניגוד לתפיסה של מתן מקלט לפליטים.

מהארגון נמסר כי ההחלטה תיכנס לתוקפה באופן מידי, ותכלול את מפעליו ברחבי העולם. מדובר בוויתור על סכומים גדולים, שכן ברשת BBC פורסם כי הארגון קיבל 63 מיליון דולר מהאיחוד ומהמדינות שנמצאות בו בשנה החולפת.

עוד בנושא:
הסכם היסטורי: טורקיה תסייע לאיחוד האירופי בעצירת גל הפליטים
"תתביישי אירופה": הגירוש נמשך - גל שני של מבקשי מקלט ומהגרים לטורקיה
האיחוד האירופי: טורקיה טרם מילאה את כל התנאים בהסכם הפליטים

פליטים ומהגרים יושבים על מסילת רכבת במחנה מעבר בגבול מקדוניה יוון. רויטרס
פליטים ביוון, בחודש אפריל/רויטרס

בהצהרה ביקורתית ונוקבת מטעם הארגון, נכתב כי "שלושה חודשים לאחר החתימה על הסכם הפליטים – שאותו מגדירות ממשלות אירופה הצלחה - ניתן לראות כי בני האדם שזקוקים להגנה הם אלה שלמעשה משלמים את המחיר שלו". כדוגמה לכך נכתב כי כתוצאה ישירה של ההסכם, באיי יוון תקועים יותר מ-8,000 איש, בהם מאות קטינים שנמצאים בגפם.

"הם חיים בתנאים מחפירים, במחנות צפופים, לפעמים במשך חודשים. הם פוחדים שיוכרחו לשוב לטורקיה ובמקביל נמנע מהם סיוע חוקי חיוני, שהוא דרכם היחידה להתגונן מגירוש קולקטיבי. רוב המשפחות הללו, שאירופה חוקקה מחוץ לטווח הראייה שלה, נמלטו ממלחמות בסוריה, בעיראק או באפגניסטן", נכתב בהצהרה, ואוברייט אמר כי "במשך חודשים 'רופאים ללא גבולות' יצא נגד התגובה האירופית המבישה למשבר הפליטים, שמתמקדת בהרתעה במקום בסיוע ובהגנה".

מהגרים ליוון עולים עולים ספינה המחזירה אותם לטורקיה. רויטרס
פליטים עולים על ספינה שלוקחת אותם לטורקיה מיוון, במסגרת ההסכם, באפריל/רויטרס

בהודעה צוין כי בשבוע שעבר הנציבות האירופית חשפה הצעה חדשה להעתיק את ההסכמים בין האיחוד לטורקיה ליותר מ-16 מדינות באפריקה ובמזרח התיכון. "העסקאות הללו יביאו לקיצוצים בסיוע למדינות שאינן מונעות הגירה לאירופה, וגמול לאלה שכן. בין הפרטנריות האפשריות של האיחוד בנושא זה, נמצאות סומליה, אריתריאה, סודאן ואפגניסטן – ארבע מתוך עשר המדינות שמהן בורחים הפליטים הרבים ביותר", נכתב.

"ההצעה היחידה של אירופה לפליטים היא להישאר במדינות שמהן הם נואשים להימלט?", תהה אוברייט בנוגע לתכנית החדשה, והוסיף: "אירופה שוב שמה בראש מעייניה את הדרכים להרחיק בני אדם, ולא את הדרכים לסייע להם".

עוד נטען בהודעה כי העסקה בין האיחוד האירופי לטורקיה מהווה תקדים מסוכן עבור מדינות אחרות שמארחות פליטים, ומעבירה להן מסר שלפיו דאגה לאנשים שנאלצו להימלט מביתם היא רק אפשרות, ואפשר לקנות את הדרך החוצה מלספק להן מקלט. למשל, לפי ההודעה, "בחודש שעבר ממשלת קניה השתמשה במדיניות ההגירה של אירופה כדי להצדיק את החלטתה לסגור את מחנה הפליטים הגדול בעולם, דדאב, ולשלוח את תושביו בחזרה לסומליה". כמו כן, נטען, "העסקה לא עושה דבר כדי לעודד מדינות שגובלות בסוריה, שכבר קלטו מיליוני פליטים, לפתוח את גבולותיהן לאלה שזקוקים לכך".

הפגנה נגד ההסכם המתהווה בין האיחוד האירופי וטורקיה לפתרון משבר הפליטים במלגה שבספרד, מרץ 2016. רויטרס
הפגנה נגד הסכם הפליטים בין טורקיה לאיחוד, במלגה שבספרד בחודש מרץ/רויטרס

במסגרת ההסכם שנחתם בין טורקיה לאיחוד האירופי, האיחוד התחייב להעביר לאנקרה סיוע כספי שיסתכם ביותר משישה מיליארד אירו ויאפשר לאזרחי טורקיה להיכנס למדינות הגוש ללא אשרות שהייה. בתמורה לכך, הסכימה טורקיה להשאיר בשטחה פליטים רבים ואף לקלוט מהגרים שיישלחו בחזרה אליה ממדינות מערב אירופה.

ואולם, בשבוע האחרון התגלו סדקים ביישום ההסכם. ביום רביעי הודיעה הנציבות האירופית כי אנקרה חייבת לעשות יותר על מנת למלא את תנאיו של האיחוד, על מנת שתוכל לזכות בפטור מאשרות שהייה לאזרחיה. מועד יישום מתן הפטור מוויזות הוצב ל-1 ביולי, אך לטענת הנציבות, טורקיה טרם מילאה "תנאי יסוד" בהסכם. בין השינויים שטורקיה טרם הצליחה ליישם נמנית התאמת חוקי הלוחמה בטרור שלה לסטנדרטים האירופיים. גורמים באיחוד דרשו את התאמת החוקים לאלו הנהוגים בגוש בשל חשש לפגיעה בזכויות אדם מצד השלטונות באנקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully