וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם היסטורי: טורקיה תסייע לאיחוד האירופי בעצירת גל הפליטים

אנקרה ו-28 מדינות הגוש סיכמו על צעדים לעצירת המוני המהגרים המגיעים בתקווה להיקלט ביבשת, ובהם החזרת מבקשי מקלט לטורקיה והכנסה מסודרת של פליטים מסוריה לאיחוד. בתמורה, תקבל טורקיה יותר מ-6 מיליארד אירו והקלות משמעותיות באשרות השהייה באיחוד

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

האיחוד האירופי וטורקיה הגיעו היום (שישי) להסכם שנועד לעצור את גל הפליטים הבלתי פוסק המגיע לאירופה בשנה האחרונה. על פי דיווחים, האיחוד יעביר לאנקרה סיוע כספי שיסתכם ביותר משישה מיליארד אירו ויאפשר לאזרחי טורקיה להיכנס למדינות הגוש ללא אשרות שהייה. בתמורה לכך, הסכימה טורקיה להשאיר בשטחה פליטים רבים ואף לקלוט מהגרים שיישלחו בחזרה אליה ממדינות מערב אירופה.

תנאי ההסכם גובשו בשבועות האחרונים וההסכמה עליו הגיעה לאחר סבב שיחות בין נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, וראש ממשלת טורקיה, אחמט דאווטאולו, שהגיע למשרדי האיחוד בבריסל לצורך הצגת דרישות ארצו. העסקה צפויה להיכנס לתוקפה ב-20 במרץ, ובכירים מטורקיה מסרו כי החזרת פליטים מהאיחוד לטורקיה תחל ב-4 באפריל.

לקריאה נוספת:
משבר הפליטים: מאות נעצרו לאחר שחצו את הגבול למקדוניה
דרך הנהר, בשביל הררי: מאות מהגרים נהרו מיוון למקדוניה
השסעים באיחוד מעמיקים: אוסטריה תכניס רק 80 מבקשי מקלט מדי יום

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו, נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק ונשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר בפתח הפגישה לסיכום עסקת הפליטים בבריסל. 18 במרץ 2016. רויטרס
האיחוד יקלוט אלפי סורים הנמצאים בסוריה. דאווטאולו ובכירי האיחוד, היום/רויטרס

על פי ההסכם, תיקח טורקיה בחזרה לשטחה את כל המהגרים הבלתי חוקיים שיחצו את הגבול ליוון, כולל אלו שנמלטו ממלחמת האזרחים בסוריה. האיחוד האירופי, מצדו, יקלוט אלפי פליטים מסוריה הנמצאים בטורקיה לשטחו. לפי דיווחים על תנאי ההסכם, לאנקרה הובטחו גם צעדים משמעותיים בקידום חברות אפשרית של המדינה באיחוד.

כפי הנראה, עיקר ההסכם נועד למנוע מפליטים נוספים לנסות ולהגיע לשטחי האיחוד. הפתרון המוצע בהסכם, על פי דיווחים, הוא כי על כל פליט שיוחזר מאיי יוון לטורקיה החל מה-20 במרץ, ייקלט פליט סורי שיגיע מטורקיה לשטחי האיחוד. כך בעצם מקווים בבריסל לגרום למבקשי המקלט מסוריה להפסיק לנהור בהמוניהם לאירופה על סירות מהגרים רעועות מתוך תקווה להיקלט במהירות במדינות נוחות במערב אירופה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
המוני מהגרים מהמזרח התיכון ואפריקה מגיעים לחופי יוון. AP
סיוע כספי נוסף יועבר רק בתום ניצול המענק הקודם. מהגרים מגיעים לחופי יוון, בחודש שעבר/AP

סוגיית אשרות השהייה בסוריה תטופל ככל הנראה באיחוד עד חודש יוני השנה, וכאמור, יבטיחו לאזרחי טורקיה כניסה חופשית לכל המדינות הכלולות באמנת שנגן. כמו כן, נראה כי הסיוע הכספי הנוסף שעליו הוסכם במסגרת עסקה זו, בגובה 3.4 מיליארד אירו, יוענק לאנקרה רק לאחר שיסתיים המענק בגובה שלושה מיליארד אירו שעל העברתו סוכם עוד בנובמבר. הכספים נועדו בעיקר לשיפור תנאי המחייה של פליטים השוהים בטורקיה, וכדי לעזור למדינה לשכן ולכלכל את מיליוני בני האדם שהגיעו לשטחה.

מוקדם יותר השבוע, איים הסכסוך בין ארבע העשורים בין טורקיה וקפריסין, החברה באיחוד, לחבל בהסכם המיוחל. נשיא המדינה ניקוס אנסטסיאדס התעקש על כך ש"פרק חדש" בשיחות על צירוף אפשרי של טורקיה לאיחוד לא יוכל להיפתח כל עוד אנקרה אינה מכירה בקפריסין כישות עצמאית, וכל עוד היא אינה מאפשרת תנועה של כלי שיט קפריסאיים במימיה הטריטוריאליים. עם זאת, גורמים רשמיים בניקוסיה הסבירו כי המדינה הקטנה נסוגה מעמדתה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בוועידת האקלים בפריז, 30 בנובמבר 2015. AP
ביקר את האיחוד במהלך השיחות לסיכום העסקה. ארדואן/AP

התכנית שגובשה לבסוף עוררה זעם בקרב ארגוני זכויות אדם, זאת בשל התנאים הקשים שבהם מוחזקים כשלושה מיליון פליטים השוהים בעת זו בטורקיה. עם זאת, מנהיגי האיחוד האירופי אמרו כי ההסכם מבטיח תנאי מחייה נאותים בשל הסיוע הכספי הרב שתקבל אנקרה, וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אף הדגישה כי מבקשי מקלט שיוחזרו מאירופה לטורקיה יקבלו הגנה.

במהלך השיחות לגיבוש ההסכם, האשים נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן את האיחוד האירופי בצביעות בנושא המהגרים וזכויות אדם. לדבריו, "אירופה רוקדת בשדה מוקשים" ואף תומכת באופן ישיר בארגוני טרור. "בזמן שטורקיה מאחרת שלושה מיליון, יש כאלו שאינם מסוגלים למצוא מקום אפילו לחופן פליטים, ויש כאלו שאף מחזיקים אנשים חפים מפשע בתנאים מחפירים. שיביטו קודם בעצמם", אמר. דבריו נאמרו ברקע מחאה של תומכי המחתרת הכורדית הפועלת בארצו (PKK), שהקימו מאהל והפגינו בסמוך למרכז הכנסים של האיחוד בבריסל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully