וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השסעים באיחוד מעמיקים: אוסטריה תכניס רק 80 מבקשי מקלט מדי יום

בווינה נקבעה מכסה יומית של מספר בני האדם שיחלו את הליך הקליטה במדינה. בנוסף לכך, יוגבל מספרם של מבקשי המקלט שיורשו לחצות את אוסטריה מדי יום ויעמוד על 3,200. האיחוד: "המהלך מנוגד לחוק האירופי"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(אלפי פליטים שנמלטו מהקרבות בחאלב תקועים בגבול עם טורקיה, בשבוע שעבר)

אוסטריה החלה ליישם היום (שישי) תכנית חדשה להגבלת מספר מבקשי המקלט שיוכלו להתחיל בהליך קליטה במדינה מדי יום וקבעה מכסה יומית של 80 בני אדם. הסברה היא כי מדינות נוספות, מאזור הבלקן ועד מערב אירופה, עשויות ללכת בעקבותיה. בנוסף לכך יוגבל מספרם של מבקשי המקלט שיורשו לחצות את אוסטריה למדינות השכנות לה מדי יום, ויעמוד על 3,200.

המהלך גרם לכעס באיחוד האירופי, שמקווה לחתום בתחילת מרץ על עסקה עם טורקיה לקליטת מבקשי מקלט, בתקווה להביא לסיום המשבר. בבריסל גינו את הצעדים שנקטה אוסטריה, כינו אותם "חד צדדיים" וטענו כי "אינם תואמים את חוקי האיחוד האירופי".

במקום צעדים כגון אלה, העסקה עם אנקרה שאותה מנסים לקדם מנהיגי האיחוד בהובלת גרמניה, כוללת את סגירת הגבולות של טורקיה למעבר למדינות שכנות ואת הטסת מבקשי המקלט שיגיעו אליה למקומות שונים באירופה כדי ליישבם מחדש, בהתאם למכסות שייקבעו. טורקיה נתנה את הסכמתה לכך בשנה שעברה, בתמורה לסיוע בשווי שלושה מיליארד דולר שיינתן לה. נשיא מועצת האיחוד האירופי, דונלד טוסק, אמר היום במהלך פסגה של האיחוד בבריסל: "סיכמנו כי התכנית עם טורקיה תישאר בעדיפות ראשונה ואנו מוכרחים לעשות כל שניתן כדי להצליח".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
הניה: "התקדמות במגעים בין ישראל וטורקיה בנוגע להקמת נמל בעזה"
"ניסיתי להפריד בין הרוצח להילי": בן הזוג של התאומה חזר בו מהודאתו
שיימינג בחסות הרבנים: הוטל חרם על ד"ר לפיזיקה שמסרב לתת גט לאשתו

פליטים בגבול הונגריה, מחכים להיכנס לגרמניה. ספטמבר 2015. רויטרס
פליטים בגבול הונגריה, מחכים להיכנס לגרמניה. ספטמבר 2015/רויטרס

עם זאת, פולין, צ'כיה, סלובקיה והונגריה כבר הביעו התנגדות לתכנית היישוב מחדש. הן דורשות כי מקדוניה ובולגריה יחסמו את גבולותיהן עם יוון ולא יתנו למבקשי המקלט להיכנס לשטחיהן, מה שיוביל לבידודה ולמעשה ידיר אותה ממדיניות המעבר החופשי מביקורת גבולות ב"אזור שנג'ן", שמקיף 22 מתוך 28 מדינות האיחוד.

בדומה לארבעת מדינות אלה, אוסטריה מעוניינת כי מספר מבקשי המקלט שיגיעו אליה מטורקיה יצנח מ-2,000 בכל יום לכמה עשרות. "בשנה שעברה הוגשו במדינתנו יותר בקשות מקלט מאשר באיטליה, והרבה יותר מאשר בצרפת", אמר אתמול קנצלר אוסטריה ורנר פיימן בפסגה בבריסל. הוא ציין כי "כל אחד שמסתכל במפה רואה ששתי המדינות האלה גדולות בהרבה מאוסטריה, וגם אוכלוסייתן גדולה יותר".

בווינה אף הצטרפו לקריאה להגברת הפיקוח על הגבולות בין מדינות שנג'ן, ובמקביל הזהירה כי היא עשויה להנמיך את מכסות מבקשי המקלט עוד יותר. "אנחנו צריכים להציב מעצורים", אמרה היום שרת הפנים של המדינה, ג'והנה מיקל-לייטנר.

פליטים נמלטים מהעיר חאלב אל גבול טורקיה בעקבות הפגזות אסד על העיר. AP
פליטים נמלטים מהעיר חאלב אל גבול טורקיה בעקבות הפגזות על העיר, פברואר/AP

דובר מטעם המשטרה במדינה הסביר כי ההגבלות על מעברי הגבול הראשיים בין מדינתו לסלובניה יובילו לכך ש"הגבולות יהיו סגורים". עם זאת, הוסיף כי "אף מהגר לא הגיע למדינה מאז אתמול אחר הצהריים, והיום אנו לא מצפים לבואם של מהגרים בשל מזג האוויר הקשה".

המגבלה היומית על כניסת מבקשי מקלט שהטילה אוסטריה תואמת הודעה שפרסמה בחודש שעבר, ולפיה תקלוט רק 37,500 מבקשי מקלט בשנת 2016 – מספר קטן בהרבה מ-90 אלף שקיבלה בשנה שעברה, אז הייתה אחת ממדינות האיחוד שקלטו הכי הרבה מבקשי מקלט בהשוואה לגודל אוכלוסייתן.

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו. GettyImages
אמור היה לדון השבוע בהסכם בנוגע לפליטים עם מנהיגי האיחוד. אחמט דאווטאולו/GettyImages

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו אמור היה להיפגש עם 11 ממנהיגי מדינות האיחוד בבריסל לפני שהחלה הוועידה, אך ביטל את הגעתו עקב הפיגוע שאירע ביום רביעי האחרון באנקרה, שבו נהרגו 28 בני אדם. הפגישה צפויה להידחות לחודש מרץ.

שסעים עמוקים נפערו בין 28 מדינות האיחוד על רקע מאבק יבשת אירופה עם משבר ההגירה הגדול ביותר שידעה מאז מלחמת העולם השנייה. הלחץ ליישם את התכנית בשיתוף טורקיה גובר, בעוד אלפי מהגרים עדיין חוצים מדי יום את הים האגאי מטורקיה לכיוון מערב היבשת, לאחר שמיליון בני אדם כבר העזו לצאת למסע המסוכן בשנה שעברה. רוב מבקשי המקלט מגיעים מסוריה, מעיראק ומאפגניסטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully