וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום סכסוך של 50 שנה: קולומביה והמורדים חתמו על הפסקת אש

הנשיא ומנהיג המחתרת חתמו על הסכם הסולל דרך לכינון שלום בין הצדדים. ההסכם כולל לוח זמנים לפירוק מנשק והקמת אזורי מעבר זמניים ומחנות למורדים. האו"ם יקבל לידיו את הנשק של הארגון

צילום: AP, עריכה: טל רזניק

ממשלת קולומביה וארגון המורדים FARC חתמו אתמול (חמישי) על הסכם הפסקת אש, צעד נוסף לקראת סיום הסכסוך בין הצדדים שנמשך זה חמישה עשורים. נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס ומנהיג FARC טימושנקו הכריזו על חתימת ההסכם, שצפויה לסלול את הדרך להסכם שלום.

העימות במדינה גבה את חייהם של יותר מ-200 אלף בני אדם וגרם לעקירתם של מיליונים נוספים מאז פרץ ב-1964. אך כוחם של המורדים הצטמצם מאז שפתחה נגדם בוגוטה במתקפה נרחבת בתמיכת ארצות הברית לפני 15 שנה, ומנהיגיהם המזדקנים נאלצו לשבת סביב שולחן המשא ומתן ב-2012.

"בדרכי להוואנה להשתיק את קולות הנשק", צייץ הנשיא סנטוס בטוויטר לפני הטקס, שבו השתתף מזכ"ל האו"ם באן קי מון. ההסכם כולל לוח זמנים לפירוק מנשק וכולל ערבויות לביטחון אנשי המחתרת בזמן שיתפרקו מנשקם. הוא גם מכונן אזורי מעבר זמניים ומחנות עבור כ-7,000 המורדים. לפי ההסכם, האו"ם יקבל לידיו את כלי הנשק של הארגון. שני הצדדים עדיין צריכים להחליט כיצד הסכם השלום ייושם ויאושר. כמו כן, הממשלה מעוניינת לערוך משאל עם בנושא.

שיחות השלום נתקלו בקשיים רבים והתארכו הרבה מעבר למה שסנטוס או כל אחד אחר ציפה. עם זאת, אם יושג הסכם סופי, יגיע לסיומו העימות האחרון הגדול באמריקה הלטינית שנטען כי גרם להפצת הקוקאין בארצות הברית. זאת על אף שלארגון הקטן והקיצוני יותר צבא השחרור הלאומי (NLA) יש אחיזה באזור והוא עשוי למלא את הריק שתותיר המחתרת.

(עדכון ראשון: 21:34)

נשיא קובה ראול קסטרו , נשיא קולומביה מנואל סנטוס ומנהיג הפארק רודריגו לונדונו לאחר חתימת הסכם הפסקת האש בקובה. רויטרס
נשיא קובה ראול קסטרו מגשר בין נשיא קולומביה למנהיג המורדים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully