וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל בפיזיקה יוענק לשלושה בריטים שחקרו מצבים "מוזרים" של החומר

ועדת הפרס בשבדיה החליטה להעניק למדענים דייוויד טולס, דאנקן הלדיין ומייקל קוסטרליץ את הפרס בעקבות "תגליות תיאורטיות בתחום שינויים טופולוגיים של החומר". הפרס חולק לשניים, חציו האחד יוענק לטולס והאחר להלדיין ולקוסטרליץ

צילום: רויטרס

פרס נובל לפיזיקה לשנת 2016 יוענק לשלושה מדענים, דייוויד טולס, דאנקן הלדיין ומייקל קוסטרליץ – כך הודיעה היום (שלישי) ועדת הפרס בשבדיה. הפרס חולק לשניים, חציו יוענק לטולס וחציו האחר להלדיין ולקוסטרליץ. כל שלושת המדענים השתמשו במתמטיקה כדי להסביר השפעות פיזיקליות "מוזרות" במצבים נדירים של החומר, כמו סופר-קונדקטורס וסופר-נוזלים, ויקבלו את הפרס על "תגליות תיאורטיות בתחום של שינויים טופולוגיים של החומר".

קוסטרליץ וטולס התמקדו בתופעה שעולה ממצבים שונים של חומר – על פני השטח או בתוך השכבות הדקות במיוחד שעשויות להיות דו-ממדיות. תופעה זו עומדת בניגוד לאופן התלת-מימד (אורך, רוחב וגובה) שבאמצעותו אנחנו מתארים בדרך כלל את המציאות. הלדיין מצא עוד כי החומר שולח שלוחות כה דקות שעשויות להיות ח-ממדיות.

השלושה יחלקו את הפרס על סך שמונה מיליון קרונות שבדיות (3.5 מיליון שקלים). "עבודתם פתחה שער לעולם לא מוכר", נמסר מוועדת הפרס על פועלם של המדענים, שעיקר עבודתם בארצות הברית. פרופ' הלדיין אמר בתגובה לזכייתו: "הייתי מאוד מופתע ומאוד אסיר תודה". לדבריו, העבודה ארכה זמן רב, "אך רק עכשיו הצלחנו לבסס תגליות חדשות ומסעירות על המחקר המקורי".

לקריאה נוספת:
פרס נובל לרפואה יוענק למדען יפני שגילה מנגנונים למחזור בתאים
"מקווים שהשלום ינצח": מנהיגי העולם מגיבים למשאל העם בקולומביה

הזוכים בפרס נובל בפיזיקה לשנת 2016, דייוויד טולז, דונקן הלדיין ומייקל קוסטרליץ, 4 באוקטובר 2016. רויטרס
"עבודתם פתחה שער לעולם לא מוכר". הזוכים בפרס/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סמל פרס נובל/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול הכריזה ועדת הפרס על הענקת פרס נובל לרפואה ופיזיולוגיה למדען היפני יושינורי אוסומי. הפרס ניתן לו על גילוי מנגנונים לפירוק ומחזור רכיבים תאיים. "גילוייו של אוסומי הובילו לפריצת דרך בהבנה שלנו על הרס תאים ויכולתו של התא למחזר את התוכן שלו", מסרה ועדת הפרס בשבדיה

הזוכים בפרס נובל בפיזיקה לשנת 2016, דייוויד טולז, דונקן הלדיין ומייקל קוסטרליץ. מתוך טוויטר, אתר רשמי
איור של שלושת הזוכים בפרס/אתר רשמי, מתוך טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully