וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שכחנו את המתים שלנו": אכזבה ותסכול ברחובות קולומביה עקב משאל העם

3.10.2016 / 11:50

הנשיא וארגון הגרילה אמנם ישובו בקרוב לשולחן המשא ומתן בעקבות דחיית הסכם השלום, אך האזרחים שתמכו בו מתקשים להיות אופטימיים: "לא חשבנו שזה יכול לקרות, מקווים שהשלטון והמחתרת ימצאו פתרון". מנהיג המורדים: "סמכו עלינו, השלום ינצח"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

השלטון בקולומביה והמחתרת המרקסיסטית FARC יחתרו להחיות מחדש את התוכנית לסיום 52 שנות המלחמה ביניהם, למרות הכרעת אזרחי המדינה, שדחו הלילה (שני) ברוב דחוק את הסכם השלום במשאל העם, בטענה שהוא מקל מדי עם ארגון הגרילה. האזרחים בקולומביה, גם אלה שתמכו בהצבעה נגד הסכם השלום, הביעו תדהמה מהתוצאות ומחוסר הביטחון לגבי העתיד.

"כמה עצוב", אמרה אדריאנה ריברה, 43, פרופ' לפילוסופיה שהצביעה בעד ההסכם, "נראה שקולומביה שכחה את האכזריות של המלחמה, את המתים שלנו, הפצועים שלנו, הקורבנות שלנו והסבל שכולנו חווינו במלחמה הזו", הוסיפה. פטר שכטנר, מנהל מרכז אדריאן ארשט לאמריקה הלטינית, טען כי "בסוף, העם אמר את דברו: לממשלה ול-FARC אין ברירה אלא לנהל משא ומתן מחודש".

תוצאות משאל העם, שנחתם בין ממשלת קולומביה ובין המחתרת, עוררו תדהמה במדינה כאשר בניגוד לכל התחזיות התנגדו 50.2% מהאזרחים לקיום ההסכם ו-49.8% הצביעו בעדו.

עוד ידיעות מהעולם:
מצרים: חבר פרלמנט קרא לערוך בדיקת בתולין לסטודנטיות – ועורר סערה
נשיא הפיליפינים התנצל: "לא התכוונתי לזלזל ברצח 6 מיליון יהודים"
רוסיה מזהירה את ארה"ב מתקיפת כוחות אסד: "רעידת אדמה אזורית"

תומכי הסכם השלום עם המורדים בקולומביה מאוכזבים עם פרסום תוצאות ההצבעה נגד ההסכם. 3 באוקטובר 2016. רויטרס
אזרחי קולומביה עם פרסום תוצאות המשאל/רויטרס
אזרח מת בעקבות מתקפת FARC במחוז גייבטל מטה, מדרום-מזרח לבוגוטה, קולומביה, ינואר 2000. רויטרס
סכסוך שנמשך חצי מאה וגבה את חייהם של למעלה מ-200 אלף בני אדם/רויטרס

"לא חשבנו שזה יכול לקרות", אמר מאבל קסטנו, בן 37, שהצביע נגד ההסכם. "עכשיו נשאר רק לקוות שהשלטון, האופוזיציה והמחתרת יחשבו על פתרון חכם שיתאים לכולנו".

המחתרת כבר ריככה את עמדותיה במהלך המגעים עם הממשלה הקולומביאנית, כאשר הבכירים בה הודו לראשונה בפומבי בהעברות סמים, גיוס קטינים והפרת זכויות אדם שכללו גם מעשי טבח. אף על פי כן, המצביעים מודאגים שהמחתרת תתקשה לשנות את דרכיה ולהפוך לתנועה פוליטית לגיטימית.

הנשיא חואן מנואל סנטוס ניסה לעורר תקווה באזרחים שתמכו במשא ומתן שקיים עם המחתרת, ודקות לאחר ההפסד במשאל העם אמר בנאומו: "אני לא אוותר, אמשיך לחפש את השלום עד לדקה האחרונה של כהונתי". היום הוא צפוי לקיים פגישה עם חברי כל המפלגות ולשלוח את נציג הממשלה במשא ומתן בחזרה להוואנה שבקובה, שם ידבר עם מנהיג FARC, רודריגו לונדונו, הידוע בכינויו טימושנקו.

מתנגדי הסכם השלום עם המורדים בקולומביה שמחים לאחר ההצבעה נגד ההסכם. 3 באוקטובר 2016. רויטרס
חששו שההסכם מקל מדי עם המחתרת האלימה. אזרחים חוגגים לאחר פרסום תוצאות משאל העם/רויטרס
תומכי הסכם השלום עם המורדים בקולומביה מאוכזבים עם פרסום תוצאות ההצבעה נגד ההסכם. 3 באוקטובר 2016. רויטרס
"קלומביה שכחה את אכזריות המלחמה"/רויטרס

הסכסוך במדינה, שנמשך כחצי מאה, גבה את חייהם של יותר מ-220 אלף בני אדם. במסגרת ההסכם שנדחה על ידי האזרחים, לוחמי המחתרת, שמספרם כיום מוערך בכ-7,000, אמורים היו להניח את נשקם ולזכות לשיקום. עוד הוסכם כי המחתרת תורשה להתמודד בבחירות כמפלגה פוליטית ותקבל עשרה מושבים משוריינים בפרלמנט. אישור ההסכם במשאל העם היה אמור להיות השלב החוקי האחרון בדרך לכניסתו לתוקף, ולסיים חצי מאה של סכסוך אלים במדינה הדרום אמריקנית. חרף ביקורת על ההסכם, בעיקר בטענה כי לוחמי המחתרת צריכים לקבל עונשי מאסר וכי אסור לקבלם לפרלמנט, הסקרים שפורסמו בתקופה האחרונה הצביעו על תמיכה נרחבת להסכם בקרב הציבור.

נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוב ומנהיג FARC רודריגו לונדונו, לאחר חתימת הסכם השלום, 26 בספטמבר 2016. AP
"העם אמר את דברו". נשיא קולומביה סנטוס ומנהיג FARC טימושנקו בטקס החתימה על ההסכם/AP

טימושנקו, המפקד העליון של המחתרת הקולומביאנית, הודיע כי המורדים ישארו מחוייבים להבטחתם להפוך למפלגה פוליטית שוחרת שלום. "FARC יתמידו בהחלטתם להשתמש רק במילים כנשק כדי לשנות את העתיד", אמר. "סמכו עלינו, השלום ינצח". הנשיא סנטוס, 65, שלא היה מחויב בחוק לקיים את משאל העם, אמר שלא היתה תוכנית מגירה למקרה של כישלון בתוצאות המשאל, אבל נראה כי כעת הוא מוכן לשקול אפשרויות נוספות.

העימות במדינה פרץ ב-1964 ונחשב לסכסוך הארוך ביותר באמריקה הלטינית. במהלך המשא ומתן בין הצדדים, הושגו הסכמות בתחומים רבים בהם הסדרת קרקעות, מעורבות המורדים בסחר בסמים, השתתפות פוליטית והסדרי נשק.

תומכי הסכם השלום עם המורדים בקולומביה מאוכזבים עם פרסום תוצאות ההצבעה נגד ההסכם. 3 באוקטובר 2016. רויטרס
"קולומביה שכחה את הסבל שכולנו חווינו במלחמה הזו". אזרחים מאוכזבים לאחר היוודע התוצאות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully