וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח פלסטיני: אבו מאזן סירב להצעה אמריקנית לחידוש המו"מ

לדברי מקורות פלסטינים, יו"ר הרשות סירב להצעת לפגישה בהשתתפות נציגים ממדינות האזור, בטענה כי היא "עוקפת" את יוזמת השלום הצרפתית. שר החוץ הפלסטיני: "לחץ ערבי ובינלאומי מונע פנייה למועצת הביטחון"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(שרת החוץ של האיחוד האירופי לאחר פגישתה עם אבו מאזן: "המצב בשטח מסוכן לכל הצדדים")

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן סירב לאחרונה להצעה אמריקנית לפגישה בנוגע להתנעה מחדש של תהליך השלום הישראלי-פלסטיני – כך מסרו היום (חמישי) גורמים פלסטינים מסרו לעיתון "אל-קודס". על פי הדיווח, מלבד ישראלים ופלסטינים, הפגישה הייתה אמורה להיערך בנוכחות נציגים ממצרים, מירדן, מרוסיה, מיפן, מערב הסעודית ומאיחוד האמירויות הערביות.

לדברי הגורמים, אבו מאזן מסר לשר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי כי הוא מסרב להצעה, מכיוון שהיא, לדבריו, "עוקפת" את יוזמת השלום הצרפתית, שבה הביעו הפלסטינים תמיכה. בנוסף לכך, מסרו הגורמים כי קרי ניסה לשכנע את אבו מאזן להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במצרים, ויו"ר הרשות התנה זאת בהתחייבות מצד ישראל לדרישות המקדימות של הפלסטינים, בראשן הקפאת הבנייה בהתנחלויות ושחרור אסירים.

עוד בוואלה! NEWS:
עריקאת על קידום הבנייה בירושלים: "חלק מביסוס משטר האפרטהייד"
יועצו של טראמפ לישראל: "הוא לא יכפה פתרון עם הפלסטינים"
בתגובה לדוח: הרשות הקפיאה את שיתוף הפעולה עם הקוורטט

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, יולי 2016. רויטרס
"הנסיבות הבינלאומיות מונעות פנייה לאו"ם". אבו מאזן/רויטרס

כמו כן, שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי מסר בריאיון לתחנת הרדיו "קול פלסטין" כי "הנסיבות הבינלאומיות הנוכחיות מונעות כל פנייה למועצת הביטחון של האו"ם". אל-מאלכי הסביר כי קיים לחץ ערבי ובינלאומי על הפלסטינים להימנע מפנייה למועצת הביטחון, בכל הנוגע לבנייה הישראלית בהתנחלויות בגדה המערבית.

בחודש שעבר נפגשו שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי ונתניהו בירושלים. גורם מצרי בכיר מסר לוואלה! NEWS כי השיחות התמקדו במציאת נוסחה לחידוש המגעים בין ישראל לפלסטינים. לדברי הגורם, אין עדיין דיונים ספציפיים באשר לפסגה משולשת, ולקהיר אין כל רצון להקדים את המאוחר ולהכריז על פסגה כזאת כל עוד אין הבנה בין הצדדים בנוגע לחידוש השיחות.

בנוסף לכך, גורמים פלסטינים מסרו לוואלה! NEWS כי יו"ר הרשות אבו מאזן הציג לשוכרי, במהלך פגישתם ברמאללה בשבוע שעבר, רשימת דרישות לפני קיום ועידת פסגה במצרים. לדברי הגורמים, יו"ר הרשות דרש מהמצרים להשיג התחייבות להקפאת הבנייה בהתנחלויות, לקבוע לוח זמנים ברור למשא ומתן ולדרוש מישראל להסכים על קווי 67 כבסיס המוסכם למגעים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת הממשלה. יולי 2016. רויטרס
"משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים". נתניהו/רויטרס

בתחילת חודש יוני נערכה בפריז ועידת השלום הצרפתית, בהשתתפות שרי חוץ מהמעצמות הגדולות בעולם, בהם קרי. "משא ומתן על פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להגיע לשלום בין השתיים, ישראל ופלסטין, שיחיו זו לצד זו בשלום ובביטחון", נכתב בהודעת הסיכום של הוועידה, שנערכה ללא השתתפות ישראלית או פלסטינית.

שר החוץ של ערב הסעודית, עאדל אל-ג'ובייר, אמר בסיום הוועידה כי הבסיס לתהליך שלום אפשרי בין ישראל והפלסטינים נותר ההצעה הערבית מ-2002, וקרא לירושלים לקבל אותה. "יוזמת השלום הערבית היא בעלת כל האלמנטים להסדר סופי. היא נמצאת על השולחן כבסיס איתן לפתרון הסכסוך הממושך הזה. אנחנו מקווים שתתעורר חוכמה מספקת בישראל ושהם יקבלו את היוזמה", אמר.

פגישת ראש ממשלת צרפת וראש הממשלה הפלסטיני, רמאללה, 24 במאי 2016. רויטרס
"נתניהו רק מנסה לקנות זמן". חמדאללה ומקבילו הצרפתי מנואל ואלס/רויטרס

נתניהו הכריז על דחייתו את היוזמה, וטען כי יש לקדם את תהליך השלום במשא ומתן ישיר ללא תנאים. מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד התייחס לכך ערב הוועידה, ואמר כי "הדרך היחידה לעשות שלום היא באמצעות משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים ובתמיכת מדינות ערב, ולא באמצעות ועידה בפריז". לטענת גולד, "אם יש לך סכסוך עם השכן, לא צריך לנסוע עד צרפת, ולהביא את סנגל, כדי לפתור אותו".

הפלסטינים בירכו על קיום הוועידה הבינלאומית וגינו את סירובו של נתניהו לקבלה. משרד החוץ הפלסטיני טען כי נתניהו מנסה "להתחבא מאחורי מסך עשן ולייפות את סירובו ליוזמה הצרפתית". ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה טען כי נתניהו רק "מנסה לקנות זמן". שבוע לפני כן, דחה ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה את הזמנתו של ראש הממשלה נתניהו לפגישה בילטראלית בארמון האליזה, במקום ההשתתפות בוועידת השלום הצרפתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully