וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: נתניהו הבהיר לצרפת כי פסגת השלום בפריז עלולה להזיק

אמיר תיבון וטל שלו

4.6.2016 / 0:22

לאחר פרסום הודעת הסיכום המרוככת של פסגת השלום, הבהיר ראש הממשלה לשר החוץ הצרפתי כי עדיף היה לעודד את אבו מאזן להגיע למו"מ ישיר. הודעת הוועידה ה"חלבית" גרמה סיפוק לגורמים בירושלים, הזוקפים אותה לזכות מאמציהם הדיפלומטיים

צילום: רויטרס

הודעת הסיכום המרוככת של פסגת השלום בפריז עוררה אמש (שישי) שביעות רצון בירושלים. על פי גורם מדיני, בשיחה שהתקיימה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר החוץ של צרפת ז'אן מארק אירו, הבהיר הראשון כי עדיף היה שצרפת ושותפותיה היו מעודדות את אבו מאזן להיענות להזמנה לשבת למשא ומתן ישיר באופן מיידי. בשיחה, כך עולה מדברי הגורם, חזר נתניהו על עמדות ישראל ולפיהן כל תחליף למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים רק ירחיק את תהליך השלום.

בשיחה בין השניים הוסיף נתניהו כי יוזמת כינוס השלום עלולה לפגוע במאמצים האזוריים בעלי הפוטנציאל להשכין שלום בין העמים, ואף דחה את הקמתן של קבוצות עבודה שידונו באינטרסים החיוניים של ישראל, ובהם ביטחונה.

אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו בחתימה על ההסכם הקואליציוני, 25 במאי 2016. יותם רונן
לא היה מוכן לשתף פעולה עם צוותי עבודה שידונו בביטחון ישראל. נתניהו/יותם רונן

גורמים בירושלים פירשו את הודעת הסיכום שפורסמה אחר הצהריים, ובו מסרים לקוניים למדי מצד הוועידה, כתוצאה חיובית של הלחץ שהפעילה ישראל בנושא. "משא ומתן על פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להגיע לשלום בין השתיים, ישראל ופלסטין, שיחיו זו לצד זו בשלום ובביטחון. אנו מתריעים כי פעולות קרקעיות, ובפרט מעשי אלימות ופעילות בהתנחלויות, פוגמות באופן מסוכן בסיכוי לפתרון שתי המדינות", נכתב בסיכום הוועידה.

אמש שוחח נתניהו עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, וביקש ממנו לסייע בעידון לשון ההודעה, שבסופו של דבר לא כללה לוח זמנים לניהול משא ומתן או אזכור של גבולות 1967 כבסיס לשיחות. "הלחץ המדיני שישראל הפעילה בשבועות האחרונים נשא פרי והודעת הסיכום היא חלבית ומרוככת", אמר גורם מדיני בכיר לוואלה! NEWS.

נוסף על כך, גורמים מדיניים בישראל הביעו שביעות רצון מכך ששרי החוץ של רוסיה, בריטניה וגרמניה נעדרו מהוועידה בצרפת, ואמרו כי מדובר ב"תוצאות של עבודה דיפלומטית מקיפה ותכליתית של ראש הממשלה ומשרד החוץ בשבועות האחרונים"

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי ושר החוץ של צרפת ז'אן-מארק אירו בפתיחת ועידת השלום בפריז, יוני 2016. רויטרס
אירו וקרי בפריז, אתמול/רויטרס

דובר משרד החוץ עמנואל נחשון כינה את הכינוס בפריז "החמצת הזדמנות" והוסיף כי "בדפי ההיסטוריה יירשם שהכינוס רק הביא להקשחת העמדות הפלסטיניות והרחיק את השלום". לדבריו, במקום להפציר ביו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לפתוח מיד במשא ומתן ישיר וללא תנאים מוקדמים, "הקהילה הבינלאומית נענתה לדרישת אבו מאזן ואפשרה לו להמשיך ולהתחמק ממשא ומתן ישיר, דו-צדדי וללא תנאים מוקדמים".

בכינוס בבירת צרפת השתתפו בכירי הממשל הצרפתי ובראשם הנשיא פרנסואה הולנד, וכן שרי חוץ נוספים מהמעצמות, ובהם קרי ושר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר. אל-ג'ובייר, אמר בסיום הוועידה כי הבסיס היחיד לתהליך שלום אפשרי בין ישראל והפלסטינים נותר היוזמה הערבית מ-2002, וקרא לירושלים לקבל אותה. "יוזמת השלום הערבית היא בעלת כל האלמנטים להסדר סופי. היא נמצאת על השולחן כבסיס איתן לפתרון הסכסוך הממושך הזה. אנחנו מקווים שתתעורר חוכמה מספקת בישראל ושהם יקבלו את היוזמה", אמר.

(עדכון ראשון: 20:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully