וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועידת השלום בפריז: "האיומים השתנו והפכו את השלום לנחוץ יותר"

אחרי ניסיונות לחידוש התהליך במזה"ת, פתח נשיא צרפת את הכינוס, שבו ניסו נציגי המעצמות להניע את המו"מ - ללא ישראל והפלסטינים. שר החוץ הצרפתי: "לא פועלים במקום הצדדים, אך מסייעים להם". משרד החוץ: "הכינוס רק מרחיק את אבו מאזן ממו"מ"

צילום: רויטרס

בפריז נפתחה היום (שישי) ועידת השלום שמכנסת צרפת בניסיון להחזיר את תהליך השלום הישראלי-פלסטיני לסדר היום העולמי ולמצוא מכנה משותף שיביא את שני הצדדים לשולחן המשא ומתן עד סוף השנה. לצד בכירי הממשל הצרפתי, ובראשם הנשיא פרנסואה הולנד, משתתפים בוועידה שרי חוץ מהמעצמות הגדולות בעולם, בהם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי.

בהודעת הסיכום שפורסמה אחר הצהריים, כתבה הוועידה: "משא ומתן על פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להגיע לשלום בין השתיים, ישראל ופלסטין, שיחיו זו לצד זו בשלום ובביטחון. אנו מתריעים כי פעולות קרקעיות, ובפרט מעשי אלימות ופעילות בהתנחלויות, פוגמות באופן מסוכן בסיכוי לפתרון שתי המדינות".

שר החוץ של ערב הסעודית, עאדל אל-ג'ובייר, אמר בסיום הוועידה כי הבסיס לתהליך שלום אפשרי בין ישראל והפלסטינים נותר ההצעה הערבית מ-2002, וקרא לירושלים לקבל אותה. "יוזמת השלום הערבית היא בעלת כל האלמנטים להסדר סופי. היא נמצאת על השולחן כבסיס איתן לפתרון הסכסוך הממושך הזה. אנחנו מקווים שתתעורר חוכמה מספקת בישראל ושהם יקבלו את היוזמה", אמר.

הנשיא הולנד אמר בפתח הוועידה כי "התהפוכות במזרח התיכון מצריכות צעדים לקידום השלום", זאת בניגוד לטענה הישראלית כי עכשיו זה לא הזמן. הוא הוסיף כי "רק ישראל והפלסטינים יכולים להחליט על השלום, אך היוזמה הצרפתית יכולה לסייע במתן ערבויות להסכם ארוך ויציב".

לקריאה נוספת:
"האופציה הירדנית" שמפיחה תקווה בפלסטינים - אך נראית רחוקה מתמיד
מנכ"ל משרד החוץ: "לא צריך לנסוע עד לצרפת, ועידת השלום תיכשל"
נתניהו: "מוכן לנסוע מחר לפריז למו"מ ישיר עם אבו מאזן"

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי ושר החוץ של צרפת ז'אן-מארק אירו בפתיחת ועידת השלום בפריז, יוני 2016. רויטרס
שר החוץ האמריקני מגיע לוועידת השלום/רויטרס

שר החוץ הצרפתי ז'אן-מארק איירו אמר הבוקר עם הגיעו לוועידה כי משא ומתן ישיר בין ישראל לפלסטינים "לא עובד". לדבריו, "היום הכול תקוע, אנחנו לא רוצים לפעול במקום הפלסטינים והישראלים, אך אנחנו רוצים לסייע להם", אמר בריאיון לתחנת רדיו צרפתית בתגובה לביקורת שהטיחה ישראל, שצופה כישלון ליוזמה.

הולנד הוסיף כי "הדיון על התנאים לשלום בין הישראלים לפלסטינים חייב לקחת בחשבון את האזור כולו". לדבריו, "האיומים והעדיפויות השתנו. שינויים אלה הופכים את המאמצים למציאת פתרון לנחוצים יותר. ההתקוממות האזורית יוצרת מחויבויות חדשות לשלום. עלינו להוכיח זאת לקהילה הבינלאומית". במהלך הוועידה אמרה שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני כי "המדיניות של הרחבת ההתנחלויות והריסת הבתים, האלימות וההסתה אומרת לנו בבירור כי הפרספקטיבה שהסכמי אוסלו פתחו נמצאת בסיכון של היעלמות".

הוועידה מתכנסת תחת חסותו של שר החוץ הצרפתי וישתתפו בה חברות הקוורטט למזרח התיכון – רוסיה, ארצות הברית, האו"ם והאיחוד האירופי – החברות הקבועות של מועצת הביטחון של האו"ם, ומדינות ערביות, מוסלמיות ואירופיות נוספות. שרי החוץ וחברי המשלחות יקדמו מסגרת למשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית – שלא הוזמנו לוועידה – שיוביל להסכם סופי עד לסוף השנה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
נשיא צרפת פרנסואה הולנד ושר החוץ הצרפתי ז'אן-מארק אירו בוועידת השלום בפריז, יוני 2016. רויטרס
"הדיון על התנאים לשלום חייב לכלול את האזור". נשיא צרפת, פרנסואה הולנד/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על דחייתו את היוזמה, וטען כי יש לקדם את תהליך השלום במשא ומתן ישיר ללא תנאים. אמש התייחס מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד לוועידה ושב ואמר כי "הדרך היחידה לעשות שלום היא באמצעות משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים ובתמיכת מדינות ערב, ולא באמצעות ועידה בפריז". לטענת גולד, "אם יש לך סכסוך עם השכן, לא צריך לנסוע עד צרפת, ולהביא את סנגל, כדי לפתור אותו".

הפלסטינים בירכו על קיום הוועידה הבינלאומית וגינו את סירובו של נתניהו לקבלה. משרד החוץ הפלסטיני טען כי נתניהו מנסה "להתחבא מאחורי מסך עשן ולייפות את סירובו ליוזמה הצרפתית". ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה טען כי נתניהו רק "מנסה לקנות זמן". בשבוע שעבר דחה ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה את הזמנתו של ראש הממשלה נתניהו לפגישה בילטראלית בארמון האליזה, במקום ההשתתפות בוועידת השלום הצרפתית. על פי הדיווח בעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון, גורמים פלסטיניים נוספים דחו גם אפשרות של פגישה בקהיר.

שר החוץ הצרפתי ז'אן-מארק אירו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני בפתיחת ועידת. רויטרס
השר איירו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני/רויטרס

צרפת החלה להביע ייאוש על היעדר התקדמות לעבר פתרון שתי המדינות מאז שסבב השיחות האחרון של השיחות קרס באפריל 2014. פריז טענה כי הותרת הסטטוס קוו על כנו היא בבחינת "לחכות לחבית נפץ להתפוצץ". "אנחנו יודעים שלא נוכל לגרום לישראלים ולפלסטינים לעשות שלום באופן מידי, אבל אנחנו רוצים ליצור את התנאים המתאימים כדי להביא את הצדדים לשולחן המשא ומתן", אמר דיפלומט צרפתי בכיר.

בזמן שמאמצי ארצות הברית להשיג הסכם לכינון מדינה פלסטינית לצד ישראל הוקפאו זה שנתיים ובעוד וושינגטון מתמקדת בבחירות לנשיאות בנובמבר, צרפת דחפה לכך שמדינות מפתח יערכו ועידה שמטרתה לשבור את האדישות סביב הנושא וליצור מומנטום דיפלומטי חדש.

הוועידה, האסיפה הבינלאומית הראשונה על הנושא מאז אנאפוליס בארצות הברית ב-2007, לא תיגע בפערים המרכזיים והכרוניים בין שני הצדדים. היא תתמקד באישור מחדש של הצהרות והחלטות בינלאומיות שמבוססות על השגת מדינה פלסטינית בגדה המערבית וברצועת עזה לצד ישראל.

ממשרד החוץ נמסר: "הכינוס בפריז הוא החמצת הזדמנות. במקום להפציר באבו מאזן להיענות לקריאותיו החוזרות של ראש הממשלה להתחיל מיד במשא ומתן ישיר וללא תנאים מוקדמים, הקהילה הבינלאומית נענתה לדרישת אבו מאזן ואפשרה לו להמשיך ולהתחמק ממשא ומתן בילטרלי. בדפי ההיסטוריה יירשם שהכינוס בפריז רק הביא להקשחת העמדות הפלסטיניות והרחיק את השלום".

(עדכון ראשון: 10:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully