וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצו של טראמפ לישראל: "הוא לא יכפה פתרון עם הפלסטינים"

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לקליבלנד

21.7.2016 / 20:00

לפני נאומו של המועמד הרפובליקני בוועידת המפלגה, אמר ג'ייסון גרינבלט לוואלה! NEWS כי מצבו של המילארדר בקרב הקהילה היהודית בארה"ב ישתפר בקרוב וכי הוא עדיף לה מקלינטון. "אי אפשר להכריח אנשים לעשות שלום"

צילום: אי-פי, עריכה: שניר דבוש

הלילה (שישי) יעלה המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ על בימת אולם הוועידה בקליבלנד ויישא את הנאום הרשמי שבו יקבל על עצמו את המועמדות. הוא צפוי לפרוס בהרחבה את החזון שלו לתקופת כהונתו בבית הלבן ולסכם את התהליך שעבר מאז נכנס למרוץ לפני שנה וחודש ועד לרגע שבו גבר על כל 16 המועמדים נגדו.

לפני שהוועידה ננעלת, ג'ייסון גרינבלט, המשמש אחד משני היועצים של טראמפ לענייני ישראל והעולם היהודי, שוחח עם וואלה! NEWS ופירט את יחסו את של המועמד לישראל ולתהליך השלום. גרינבלט עובד עם המיליארדר זה 20 שנה כיועץ משפטי בכיר בתאגיד שלו ואינו עובד ישירות עם הקמפיין. "תפקידי הוא לעדכן אותו על ישראל על בסיס קבוע ולייעץ לו על יחסי ישראל וארצות הברית בחודשים הקרובים, ובתקווה גם כשיגיע לבית הלבן", סיפר בשיחה בקליבלנד.

טראמפ ובתו איוואנקה בקהל ועידת המפלגה הרפובליקנית בקליבלנד 21.7.16. רויטרס
יועצו לא מתרגש מהסקרים. טראמפ וביתו איוונקה בוועידה, אתמול/רויטרס

כשנשאל אם הוא מרוצה ממצבו של טראמפ בסקרים בקרב הקהילה היהודית, הוא השיב: "לא, עוד לא. אני חושב שזה ישתנה באופן משמעותי. באופן היסטורי, יהודים הצביעו למפלגה הדמוקרטית. אני חושב שככל שיהודים יבינו מה המשמעות של טראמפ לאמריקה מבחינת ביטחון לאומי, יציבות בעולם, חינוך, עבודה וישראל, הם יבינו שהוא עדיף בהרבה על הילרי. אני מאמין שבחודשים הקרובים אנשים בקהילה היהודית יבנו שהוא האיש שלהם".

מה הוא צריך לעשות כדי לשפר את אחוזי התמיכה שלו בקרב יהודים?

"הקהילה היהודית צריכה להכיר אותו. אנחנו צריכים להתעלות מעל המחלוקות הקודמות ומעל ההאשמות על ציוצים אנטישמיים. ברגע שיפסיקו להתמקד בדברים כאלה ויתמקדו במה החזון שלו לישראל ולארצות הברית, יבינו שהוא בחירה עדיפה בהרבה לקהילה היהודית".

מה באמת קרה בתקרית ההיא (ציוץ נגד קלינטון ובו ציור של מגן דוד, ע"נ)?

"התקשורת הליברלית יצרה סיפור שלא היה קיים. הסתכלתי על הציוץ אחרי שהוא פורסם, לפני המחלוקת. מעולם לא קישרתי את זה למגן דוד. מישהו החליט לקשר את זה למגן דוד, וכפי שקורה לעתים בתקשורת, אנשים התחילו לכתוב על זה ולבקר את זה. זו הייתה דרך מעוותת להסתכל על זה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
הילארי קלינטון וברני סנדרס בקמפיין לנשיאות של קלינטון בניו המפשייר, יולי 2016. AP
"הממשל היום רוצה לכפות". קלינטון וסנדרס בהופעה משותפת, החודש/AP

האתר "538", שנחשב לאחד מאתרי התחזיות הסטטיסטיות המובילים בארצות הברית, נותן לטראמפ סיכוי של %39.7 לנצח את הבחירות. עם זאת, גרינבלט אמר שהוא ממש לא מתרגש והזכיר את הדרך שעבר המועמד הרפובליקני עד כה: "בדוק איזה סיכוי נתנו לו לפני שנה לקבל את המועמדות ותראה איפה הוא. כל המומחים כביכול, שלא נתנו לו סיכוי. תראה אפילו מה אמרו עליו לפני ארבעה חודשים. לא נראה לי שיש להם הבנה של מה הציבור האמריקני רוצה, אז אני לא מוטרד מזה".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במועצת האו"ם לזכויות אדם, 28 באוקטובר 2015. רויטרס
"לא רוצה לשבת למשא ומתן". אבו מאזן/רויטרס

לפני חודש צצו בארצות הברית שלושה דיווחים שונים על כך שהמיליארדר עשוי לבקר בישראל עוד לפני ועידת המפלגה הרפובליקנית, אך בסופו של דבר זה לא קרה. גרינבלט נשאל אם יש סיכוי שנראה את המועמד הרפובליקני בישראל עוד לפני הבחירות והשיב כי "קשה לומר בשלב זה". לדבריו, "הוא בקמפיין. הייתי רוצה במובנים מסוימים שיגיע, אבל יש לו כל כך הרבה לעשות. אני לא יודע אם זה יהיה אפשרי".

בתחילת הקמפיין הוא אמר שיהיה נטרלי בנוגע למשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, ואילו מצע המפלגה הרפובליקנית המעודכן הלך ימינה בהשוואה למצע הקודם ואינו כולל את פתרון שתי המדינות. איזו מדיניות נראה מצדו של טראמפ אם יגיע לבית הלבן?

"אני לא חושב שהמצע ימני. אני יודע שאנשים אומרים שמשום שהורידו את פתרון שתי המדינות, אז המצע יותר ימני משל נתניהו. אנחנו לא רואים זאת כך. אנחנו רואים את המצע עקבי עם המסר של טראמפ. הוא ישמח מאוד שיהיה שלום, אבל הוא לא רוצה לכפות פתרון על ישראל והפלסטינים. הוא חושב שהדרך הטובה להשיג שלום בר-קיימא הוא להושיב את שני הצדדים יחד.

הוא לא יגיד שזה חייב להיות פתרון של שתי מדינות או של מדינה אחת. שתי מדינות היה על השולחן זמן רב ולא יכולנו להשיג את זה. זה לא אומר שזה לא הפתרון הנכון, אבל הוא רוצה שהצדדים ידברו בינם ובין עצמם על מה הפתרון הנכון ומה הדרך להגיע לשם. זה לא מה הפתרון הנכון, אלא מה הפתרון הפרקטי".

אחת הסיסמאות הכי נפוצות בקמפיין היא "קודם כל אמריקה". איך תיראה הכהונה שלו מבחינת מדיניות חוץ, וספציפית כלפי הסכסוך הישראלי פלסטיני? הוא יהיה אקטיבי?

"אני חושב שהוא ירצה להיות אקטיבי, אבל במובן של להיות לעזר, לא לכפות פתרון. אחת הבעיות שיש לנו עם הממשל היום היא שהם רוצים לכפות. אתה לא יכול להכריח אנשים לעשות שלום, זה פשוט יתפרק. מבחינת הישראלים, הם ניסו פעמים רבות, והפלסטינים דחו את ההצעות. עכשיו הם אפילו לא באים לשולחן המשא ומתן. כשיש טרור, הרשות הפלסטינית אפילו לא מגנה את זה. זה נורא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully