וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוד הזמן הנעלם: מה באמת קרה בלילה בו נרצח החייל איציק מור?

4.6.2016 / 17:00

ארבע שניות גורליות נעלמו באופן מסתורי ממצלמות אבטחת הפרקליטות וחרצו את גורלו של נחום בן-יצחק. אך גילויים חדשים בתיק "ואן גוך", מהפרשיות המפוקפקות שידעה משטרת מחוז ירושלים, מאיימים לטרוף את הקלפים. האב השכול בריאיון לוואלה! NEWS: "אני אנקום דרך החוק"

כתב: יוסי אלי, צילום: רוני כנפו, עריכה: שי ענבל, עריכת וידאו: מתן חדד ושניר דבוש

"מזל טוב", סינן דני מור לעבר אביו של הנאשם בהריגת בנו בכניסה לבית המשפט העליון בתחילת השבוע. היה זה יום חשוב עבור מור. אחרי שבע שנות מאבק, הגיעה ההוכחה הניצחת למה שהאמין בו כל הזמן: בית המשפט פסק כי הראיות מצביעות על כך שנחום בן-יצחק לא היה זה שדקר למוות את בנו, החייל איציק מור, באוקטובר 2009 סמוך למועדון "ואן גוך". עקב כך, עונשו קוצר.

"עם כל השחיתות שיש בתיק הזה - לא הייתי מופתע אם נחום גם היה מזוכה", אומר מור בריאיון בלעדי לוואלה! NEWS. "אבל האבא יודע שנחום הבן שלו גם אחראי. אתמול, בדרך החוצה מבית המשפט, הסתכלתי עליו וברכתי אותו, לא השלמתי איתו".

הרצח ב"ואן גוך" הוא אחד התיקים המסעירים ביותר שחוותה משטרת מחוז ירושלים בעשור האחרון. שנים אחרי, סימני השאלה האופפים את הפרשה ממשיכים להטריד את המעורבים בדבר - מה באמת קרה בלילה בו נרצח החייל איציק מור? השבוע נרשמה התפתחות משמעותית בדרך לפתרון החידה: דוח משטרתי מפרט מה קרה בארבע השניות הקריטיות אשר נעלמו באורך פלא מסרטוני האבטחה שתיעדו את האירוע, וצולמו מגג פרקליטות מחוז ירושלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"מחוץ למיון היו מאות אנשים. קפאתי, לא הצלחתי לדבר עד שפנתה אליי אחת העובדות בבית החולים ואמרה: 'אני מצטערת, לא הצלחנו להחיות אותו. וזהו'"

נציגי הפרקליטות טענו בבית המשפט כי אין בידיהם את הקטע שנחתך ממצלמות האבטחה, זאת עקב תקלה טכנית. אך לידי וואלה! NEWS הגיעו מסמכים החושפים תמונה שונה, ומגלים מה הסתתר באותן שניות עלומות בהן נחום בן-יצחק וחברו אוהד דדון, אחיינו של הקבלן יאיר ביטון, היו האחרונים שראו את איציק מור בחיים.

בדוח הצפייה של מ', חוקר מרכזי בפרשה, נכתב כי דדון נראה תופס את איציק מור מהצוואר: "צפיתי במצלמות אבטחה של הפרקליטות ובהן ניתן לראות שניים הלובשים חולצות לבנות מתגוששים, ועל פי מבנה הגוף ניתן לראות כי המתגוששים הם יצחק מור (המנוח) ואוהד דדון", נכתב בדוח. "במהלך המכות רואים את דדון קופץ עם ידו הימנית לעבר חלק שמאל של צווארו של המנוח, ואז רואים את המנוח תופס את הצוואר, מסתובב ונופל על הרצפה".

אך בדוח נוסף, שחובר על ידי אותו חוקר, מצוין כי "מדי פעם ישנן קפיצות במצלמה". בדוח זה, הושמטו לגמרי הרגעים בהם נראה דדון תופס את מור בצווארו - עובדה שהובילה את השופטים לסברה כי לא קיים תיעוד לרגע הדקירה. "תראה לכל אדם את המסמך הזה. מה הוא יחשוב? שראו את דדון דוקר את איציק", מתרעם דני מור, אביו השכול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תראה לכל אדם את המסמך הזה. מה הוא יחשוב? שראו את דדון דוקר את איציק", מסמך החקירה המתעד את שניות הרצח/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד בוואלה! NEWS:
מח"ש ביקשה לגבות עדות פרקליט בתיק "ואן גוך" – הפרקליטות סירבה
נאשם בהריגת החייל איציק מור זוכה - קטטה אלימה פרצה באולם
13 שנות מאסר לדוקר החייל במועדון ואן גוך בירושלים

באותו ערב חמישי באוקטובר 2009, יצא איציק מור לבילוי לילי עם חבריו באחד המועדונים הפעילים בירושלים. במקביל, יצאו החברים דדון ובן-יצחק מביתם שבמעלה אדומים אל אותו מועדון. במהלך הבילוי, ולאחר ריב בין חברותיהן של איציק ודדון, יצאו השלושה אל מחוץ למועדון. אז מצא איציק את מותו, כשדדון ובן-יצחק נמלטו ברכבו של האחרון. אלו הן למעשה העובדות היחידות המוסכמות על כל הגורמים בתיק.

"באותו הלילה, נסעתי עם אשתי והילדה הקטנה שלי לפסטיבל בעכו", נזכר מור כשדמעות ממלאות את פניו. "בשעה 02:40 לפנות בוקר התקשרתי לאיציק. שאלתי אותו מתי הוא מתכוון לחזור, הוא אמר שבקרוב. סגרתי את הטלפון והלכתי לישון. אחרי כמה דקות הטלפון שוב צלצל, חשבתי שזה איציק אבל זו הייתה מגי, דודה שלו. 'תלך לבית חולים, לקחו את איציק', היא אמרה. 'איזה איציק? עכשיו דיברתי איתו', אבל היא רק התעקשה שאסע".

"בדרך ניסיתי להתקשר אליו אך לא היה מענה. מחוץ למיון היו מאות אנשים, ביניהם גם החבר'ה של איציק. קפאתי, לא הצלחתי לדבר עם אף אחד עד שפנתה אליי אחת העובדות בבית החולים ואמרה: 'אני מצטערת, לא הצלחנו להחיות אותו. וזהו'".

בעוד בן-יצחק החליט להימלט מהזירה, דדון הסגיר את עצמו ושכר את עורך הדין רונאל פישר, לימים דמות מפתח בתיק. פישר בנה גרסת הגנה בה האשמה הבלעדית ברצח היא של בן-יצחק, שהסגיר את עצמו אחרי מספר שבועות וטען כי הוא היה זה שרק הביא את הסכין מהרכב. בסיום החקירה, הגישה פרקליטות מחוז ירושלים כתב אישום כנגד שניהם בגין הריגה משותפת, אך רק בן-יצחק הואשם ונידון ל-13 שנות מאסר בעוד דדון - זוכה. היה זה כתב אישום שלווה בטענות רבות בנוגע לחומרי הראיות החסרים ורשלנות החוקרים.

איציק מור החייל שנרצח במועדון ואן גוך בשנת 2009. נועם מושקוביץ
איציק מור ז"ל ואביו דני/נועם מושקוביץ
"החוקרים שיקרו על דוכן העדים. הם נשאלו למה לא צילמתם, למה לא תיעדתם? התשובה הייתה: שכחנו או לא היה צורך. ריבונו של עולם, זה תיק של רצח, מה אתם ילדים? זה היום הראשון שלכם במשטרה?"

"היו לי חשדות שמשהו לא תקין עוד לפני שהתחיל המשפט", מספר דני מור. "למשל, הקצין הממונה על החקירה בתקופה שבן-יצחק עוד היה בחזקת נמלט, עבד במקביל בחנות הבגדים של אשתו בקניון בפסגת זאב. מרוב שזה עצבן אותי, החלטתי לפנות אליו בקניון ולשאול 'מה אתה עושה פה?'. זה הכעיס, יש חשוד מרכזי שטרם נתפס בפרשת רצח ומה שמעניין אותו זה החנות?". אותו מתחם בו נמצאת החנות של החוקר בקניון פסגת זאב שייך לחברת ב. יאיר, בבעלותו של יאיר ביטון.

שמו של ביטון כבר נקשר בעבר בפרשה, לאחר שנחשפו הקלטות המנסות להטות את מהלך החקירה לטובת דדון, אחיינו. בהקלטות נשמע חוקר בכיר לשעבר המנסה לגרום לחוקר בתיק לשנות עדות מפלילה כנגד דדון, בתמורה למשרה בחברת ב. יאיר.

"החשד שמשהו פה לא בסדר התחזק מאוד בתקופת המשפט", אומר מור. "בתקופה ההיא, לא ידעתי את כל הדברים האלו", "היו עדים למשל שסיפרו לי דברים בארבע עיניים ואחר כך שינו את גרסתם על הדוכן. אבל כשהתחילו להעלות שוטרים אל דוכן העדים - ידעתי שהתיק שלנו מכור".

איפה זיהית את זה?

"החוקרים שיקרו על דוכן העדים. הם נשאלו למה לא צילמתם, למה לא תיעדתם? והתשובה שלהם הייתה: שכחנו או לא היה צורך. ריבונו של עולם, זה תיק של רצח, מה אתם ילדים? זה היום הראשון שלכם במשטרה? כשחוקר נוסף התחיל לדבר על הקטע של הארבע שניות במצלמה - איבדתי אמון במערכת".

מבחינתו של מור, היעלמותן של ארבע שניות בהן נראה רגע הדקירה הן בגדר אירוע מכונן. המסמכים שאנו מפרסמים היום, נצורים בלבו מאז שנמסרו לו. הערכתו ברורה: "יש רק שתי אפשרויות. או שהחוקר ק' העלים את ארבע השניות במכוון או שמישהו הגיע לפני ק' למצלמה והצליח למחוק. המשטרה טענה שהייתה טעות טכנית, אבל איזו טעות? זו מצלמה שעובדת לאורך כל שעות היממה באין מפרע. היא עבדה לפני ואחרי ארבע השניות האלו של הרצח".

דני מור, אביו של החייל איציק מור שנצרח במועדון הואן גוך, יוני 2016. נועם מושקוביץ
"אנחנו נעשה הכול כדי לפתוח מחדש את התיק. אני לא ארים ידיים". דני מור/נועם מושקוביץ

נקודת מפנה נוספת בפרשה הייתה כניסתו של רונאל פישר לצוות ההגנה של דדון. "ידעתי שהוא יעשה הכול כדי להציל את הנאשם שלו. הוא ניסה להתיידד איתי, הציע לי סיגריה. בפעם אחרת מישהו עשה לי נזק לרכב והתלונה לא טופלה. פישר שמע את זה. איך זה הגיע לאוזניים שלו, אני לא יודע. הוא שאל אותי אם אני צריך עזרה, אמר לי – 'אנחנו יכולים להגיד דברים כאלו לשופט ישר, לא צריך לשוטרים'. ואני כמעט האמנתי לזה".

יש לו קסם?

"קסם של תמימות. משחק אותה אדם עדין, רך ומנסה לתפוס אותך בנקודות החולשה שלך. אני לא התייחסתי אליו עד שהתחילו העדויות ועניין המצלמות. המשטרה אמרה 'איבדנו את זה', אבל מהיום הראשון ידעה איפה בן-יצחק נמצא. בסוף, אוהד הפליל אותו וניקה את עצמו. אבל גם הוא וגם אבא שלו לא עד כדי כך מתוחכמים לבנות מהלך כזה, ואין לי משהו אישי נגדם. זה הכול פישר, הוא בנה את ההגנה של אוהד באופן הזה".

מה הם עשו?

"קודם כל דאגו שהמשטרה תתמקד רק באוהד, ואחרי שהוא ייצא זכאי בבית משפט, רק בן-יצחק יאכל את כל התיק". השבוע, כאמור, פסק בית המשפט העליון כי עונשו של בן-יצחק יקוצר מ-13 שנות מאסר בגין הריגה לעשר שנים בלבד. זאת בעקבות ערעור שהגיש עורך הדין קובי בן שעיה, המייצג את בן-נחום.

מה ידעת על הקשר עם ברונו שטיין?

"ברונו שטיין (שגם שמו נקשר בפרשה, י.א) נצפה במצלמה במהלך השחזור של אחד העדים. למה מפקד מרחב ציון, בכבודו ובעצמו, הגיע לשחזור? יש לו קצינים שאחראים על זה, אז למה הוא החליט לעזוב הכול ולהגיע? מעניין גם שהעד שינה את גרסתו מהשחזור הראשון לשני אחרי ששטיין היה שם. בעיני, אם רונאל פישר יהיה עד מדינה, ויפתח את הפה שלו - הרבה שופטים ושוטרים ייפלו, וחצי מהתיקים שלו ייסגרו. תזכור מה אני אומר לך".

הארכת מעצר לרונאל פישר בבית משפט השלום בירושלים. נועם מושקוביץ
"ידעתי שהוא יעשה הכול כדי להציל את הנאשם שלו". רונאל פישר, לשעבר עורך דינו של דדון/נועם מושקוביץ
"יש הרבה ריקבון במערכת, אבל גם הרבה אנשים טובים. אמשיך לרדוף את האמת. אני אנקום דרך החוק, לא אתן לאף אחד מהם מנוחה"

אחת הבעיות הנוספות בתיק קשורה לעדותה של ל', חברתו של דדון באותה התקופה. בחקירתה הראשונה טענה כי מי שדקר את איציק מור הוא בן-יצחק. אך כאשר אחת הפרקליטות בתיק שמעה אותה במקרה בנסיעת אוטובוס מתוודה באוזני חברתה שדדון דקר את מור, היא זומנה לחקירה נוספת במשטרה ושינתה את גרסתה. השופט יורם נועם, שזיכה את דדון, קבע: עדותה של ל' עוינת. דני מור לא הופתע. "זה טבעי שתשקר. היא חברה שלו, היא לא תגיד שהוא דקר".

למה השופט קבע שהעדות עוינת?

"כי היא מעידה נגד אוהד. כל מי שהעיד נגד אוהד הוגדר כעוין".

בית המשפט העליון ביקר השבוע את החלטת הפרקליטות שלא להגיש ערעור נגד זיכויו של דדון. "פסק הדין הצביע על כך שהיה על המדינה לבחון בכובד ראש את האפשרות להגיש ערעור גם על פסק הדין המזכה", קבעו שלושת שופטי העליון, כשהם מפרטים ארוכות את מחדלי המשטרה שהובילו לזיכוי. "ארז פדן (הפרקליט המלווה בתיק, י.א), אמר לי במפורש שיגישו ערעור. הוא היה מופתע כמוני כשזה לא קרה", מספר מור. "ישבתי לידו במשך ארבע שנים בבתי המשפט. באותו יום, ארז לא יכול היה לקום מהספסל. זו הייתה מכה בשבילו, זה ריסק אותו".

לאחר הכרעת הדין נשלח פדן לשנת שבתון. במקביל, פתחה המחלקה לחקירות שוטרים בחקירה בעקבות תלונה וראיות שהעבירו בני משפחתו של נחום בן-יצחק. מור עצמו מתכונן למערכה חדשה. בכוונתו להגיש תביעה אזרחית כנגד המדינה בגין רשלנות, שהובילה לטענתו לזיכוי דדון, וחקירה פלילית חיצונית. "אנחנו נעשה הכול כדי להגיע לחקר האמת. אני לא ארים ידיים. הגעתי לדברים שלא הגיעו לבית המשפט. אני מתייעץ עם הרבה משפטנים, כדי שהתיק ייפתח מחדש צריך חומר חזק והוכחות חותכות. אז יש לי חומר, אבל הוא לא מספיק".

איך אתה מרגיש עם זיכוי דדון?

"קשה לי, אבל אני אדם שומר חוק. למרות שאני יודע שיש הרבה ריקבון במערכת, יש גם הרבה אנשים טובים. ביום שאדע שאין לי מה לעשות יותר - יהיו חישובים אחרים. אבל עד אז אמשיך לרדוף את האמת. אני אנקום דרך החוק, לא אתן לאף אחד מהם מנוחה".

נחום בן יצחק בפסק דין של חשוד ברצח במועדון הואן גוך, בית המשפט העליון, ירושלים. מאי 2016. נועם מושקוביץ
נחום בן-יצחק בבית משפט העליון לאחר שהוחלט לקצר את עונשו, השבוע/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully