וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבועות הקשים של דאעש: "המדינה האיסלאמית" בדרך לנפילתה

3.1.2016 / 12:14

שחרורה של רמאדי הוא עוד שלב צפוי בדרך לקריסתה של החליפות היומרנית שהקים הארגון בסוריה ובעיראק. וגם: "ההפיכה השקטה" של הימין בפולין והמושל שקורא להפיל מטוסים רוסיים מתקרב לטראמפ. "חוץ מזה", הטור של עורך חדשות החוץ

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בחודש מאי האחרון נפלה העיר רמאדי לידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), לאחר שצבא עיראק המצויד היטב ספג מפלה מבישה מול כמה מאות לוחמים חמושים. באותו חודש, השתלטו אנשי דאעש על תדמור שבסוריה והניסו את כוחות המשטר מהעיר שבמרכז המדינה. היו אלו שני ניצחונות מזהירים, שהגיעו בתום תקופה ארוכה של איבוד שטחים בשתי המדינות, והיה מי שכבר ראה בכך סימן להתאוששות הארגון.

במבט לאחור, היו אלו שניים מהישגיו הבודדים של דאעש בשנה החולפת, שבה התכווץ שטחה של החליפות האסלאמית היומרנית. הכורדים בעיראק ובסוריה, כמו גם כוחות הממשל בבגדאד וצבאו של בשאר אסד, נגסו בהדרגה באזורים שבשליטתו לנוכח עליונותם האווירית שהושגה גם בזכות התערבותן של ארצות הברית, רוסיה ומדינות נוספות במאבק הגלובלי בארגון.

לכל הטורים של "חוץ מזה"
מלחמת החורמה של ארדואן בכורדים

צבא עיראק חוגג את שחרור העיר רמאדי מידי דאעש, 28 בדצמבר 2015. רויטרס
החזירו לעצמם מעט מהכבוד. חיילים עיראקים ברמאדי/רויטרס

בשבוע החולף השיב לעצמו צבא עיראק מעט מכבודו שהתפוגג עם קריסתו בפני לוחמי "המדינה האסלאמית" ברמאדי ובערים נוספות ברחבי המדינה החל מקיץ 2014. בשונה משחרור תכרית בחודש אפריל האחרון, המבצע בבירת מחוז אנבאר לא כלל את המיליציות השיעיות החזות המוכוונות על ידי איראן. בוושינגטון התעקשו שעל כוחות הביטחון שאומנו וחומשו בידיה לשחרר את העיר בעצמם, במטרה למנוע את העמקת המתיחות בין השיעים לסונים כפי שאירע לאחר כיבושה מחדש של תכרית.

אחרי הכנות של חודשים, שבמהלכם הידקו כוחות צבא, משטרה, יחידות ללוחמה בטרור ולוחמי שבטים סוניים את הכתר סביב רמאדי, בראשית דצמבר נפתח המבצע שהסתיים בתוך שלושה שבועות. כיסי התנגדות של דאעש עדיין נותרו בפאתי העיר, אך יכולתו של הארגון לשוב ולכבוש ערים גדולות מוטלת בספק.

לא רק בעיראק רשם הארגון מפלות כבדות. בסוריה, המגמה שהחלה בחודש ינואר, עם מנוסתם של לוחמי "המדינה האסלאמית" מכובאני שבצפון המדינה, נמשכה ביתר שאת לאורך כל השנה. בשבוע שעבר איבד דאעש גם סכר אסטרטגי שעל נהר הפרת לטובת "הכוחות הסוריים החדשים", קואליציית מורדים הנתמכת בידי ארצות הברית. הגוף כולל בעיקר את המיליציה הכורדית (YPG), לצד ארגונים ערביים קטנים יותר.

נשיא ארה"ב ברק אובמה נואם במסיבת עיתונאים בנוגע למאבק בדאעש. וושינגטון, 14 בדצמבר 2015. רויטרס
התכנית החדשה מתקדמת היטב. נשיא ארה"ב אובמה/רויטרס

הקמתה בחודשים האחרונים של הקואליציה הייתה חלק משינוי המדיניות של הבית הלבן, אחרי שהנשיא ברק אובמה הבין שהתכנית השאפתנית לאימון אלפי לוחמים סורים מחוץ לשטחי המדינה נחלה כישלון חרוץ. "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" מקבלים אספקה וציוד צבאי מארצות הברית, לצד סיוע אווירי, ומתקדמים בקצב משביע רצון לעבר היעד הסופי שלהם - בירת "המדינה האסלאמית" בעיר א-רקה.

לפי ראש ממשלת עיראק, בשנה הקרובה ימוגר הארגון משטחי עיראק. דאעש עדיין שולט על מוסול בצפון ועל פלוג'ה במערב ובימים אלו מתגבשות התכניות לשחרור שתי הערים המרכזיות הללו. אפשר שהצהרותיו של חיידר אל-עבאדי מופרזות מדי, אולם המומנטום של "המדינה האסלאמית" נגדע וסופה כיישות פוליטית בעיראק ובסוריה לא רחוק. מבחינה אידיאולוגית זה כבר סיפור אחר לחלוטין.

"ההפיכה השקטה" של הימין בפולין

אם לא די בכאבי הראש שעוברים על האיחוד האירופי בשל משבר המהגרים שאינו דועך, לאחרונה צצה בעיה חדשה בדמותה של ממשלת הימין בפולין. מפלגת "חוק וצדק" הלאומנית, ששבה לשלטון באוקטובר האחרון אחרי שמונה שנות היעדרות, החליטה להשתלט על בית המשפט העליון במה שכבר כ"הפיכה שקטה".

ממשלתה של באטה שידואו, שמאחורי הקלעים מנווטת על ידי ראש הממשלה לשעבר ירוסלב קצ'ינסקי, מינתה חמישה שופטים חדשים מטעמה לבית המשפט העליון והעבירה חוק שלפיו במרבית הפסיקות יידרש רוב של שני שלישים מתוך 15 שופטי ההרכב המורחב. משמעות ההחלטה היא שבית המשפט העליון ייאלץ לכלול בכל תיק את חמשת השופטים שכפתה הממשלה או להישאר משותק.

המהלך הדרמטי גרר מיד גינויים מצד האופוזיציה, הפגנות נרחבות והאשמות מטעמם של ארגוני זכויות ולפיהן זוהי פגיעה במערכת האיזונים והבלמים הנחוצה לשמירה על הדמוקרטיה. עם זאת, מפלגת השלטון הצדיקה זאת בטענה שהצעד הכרחי כדי לשקף את רצון העם, שבחר בה ברוב גדול והדיח את מפלגת "המצע הליברלי" מהמרכז-שמאל.

נשיא פולין אנדז'יי דודה חותם על חוקים המגבילים את בית המשפט העליון, 28 בדצמבר 2015. רויטרס
תומך בממשלה. נשיא פולין דודה חותם על החוקים המגבילים את בית המשפט/רויטרס

השבוע חתם הנשיא אנדז'יי דודה - בעל ברית קרוב של מפלגת השלטון - על החוקים החדשים, לקול מחאת האופוזיציה שטוענת כי עתה יהיה קשה יותר למתנגדי השלטון לערער על חוקים חדשים שתעביר הממשלה. הנשיא התנער מכך שהדמוקרטיה במדינה המזרח-אירופית נמצאת בסכנה, אך בבריסל סבורים אחרת והזהירו מפני המדרון החלקלק שבו צועדת ורשה.

לוקסמבורג, שהייתה הנשיא התורנית של האיחוד עד תחילת החודש, הבהירה כי ייתכן שהאיחוד ייאלץ לפעול בתגובה לשינוי החוקתי מרחיק הלכת שהעבירה הממשלה בוורשה. "ההתפתחויות מזכירות לצערי הרב את המסלולים שאותם בוחרים משטרים דיקטטוריים", אמר השבוע שר החוץ יאן אסלבורן בהתייחסו למשבר בפולין. הוא הוסיף כי האיחוד לא יאפשר לפגוע בערכי היסוד שלו לנוכח סירוס בית המשפט העליון.

עד שהנציבות האירופית תדון בנושא באמצע החודש, הגוף השיפוטי הגבוה ביותר במדינה נותר משותק מאחר שנשיא בית המשפט סירב לאשר את מינוייהם של השופטים החדשים. בינתיים, השמרנים לא ממתינים והם כבר הציגו חוק נוסף ושנוי במחלוקת, שיביא לכך שכל מינוי של מנהלי כלי תקשורת ממלכתיים יצטרך לקבל את אישור הפרלמנט. ורשה ובריסל במסלול התנגשות והתנהלותו צפויה להשפיע גם על יתר הממשלות הלאומניות שצצו באירופה בשנה האחרונה, המנסות לבחון את גבולות האיחוד.

המושל שקורא להפיל מטוסים רוסיים מתקרב לטראמפ

עוד שבוע עבר בקמפיין הבחירות בארצות הברית ועוד דמות נפלה קורבן למתקפה מצדו של דונלד טראמפ. הפעם היה זה מושל ניו ג'רזי כריס כריסטי, שעד כה היה מחוץ לכוונת של המיליארדר השנוי-במחלוקת. מי שנחשב בעבר למנהיג הבא של הרפובליקנים מדשדש מאוד בסקרים, אך הוא זוכה לתמיכה גוברת בניו המפשיר, שם הוא מפגר אך במעט אחרי המועמד המוביל.

"מדינת הגרניט" נחשבת לאחד ממבחני הכוח הראשונים בעונת הבחירות האמריקנית. אמנם הפריימריז הראשונים מתקיימים באייווה, אך שם הם נערכים בשיטה של אסיפת בחירות, ללא קליפות ופתקי הצבעה. בתקופה האחרונה השקיע המושל משאבים רבים כדי לזכות בניו המפשייר, שעשויה לשמש לו מקפצה להמשך הקמפיין. טראמפ, מצדו, הריח דם והחל לתקוף את מי שהצהיר בעימות הרפובליקני האחרון כי יפיל מטוסי קרב רוסיים בשמי סוריה.

מושל ניו ג'רזי כריס כריסטי בכנס בחירות בניו המפשייר, לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, 20 בדצמבר 2015. רויטרס
מחכה לטראמפ. מושל ניו ג'רזי כריסטי בניו המפשייר/רויטרס

במהלך ביקורו השבוע במדינה שצפון-מזרח ארצות הברית, הביע איל הנדל"ן ביטחון רב בסיכוייו לזכות בפריימריז, אך מיד עבר לתקוף את כריסטי. "אנחנו אוהבים את ניו המפשייר, אבל הוא לא צריך להיות כאן כל הזמן", הסביר טראמפ, שהתמקד בתפקודו של יריבו החדש כמושל. "הוא אמור לנהל את המדינה". כריסטי משתמש בניסיונו כמי שניהל מדינה כדי לנגוס בכוחם של יריביו הטירונים, אך בכך הוא גם חושף את עצמו לשערוריות שנקשרו בשמו במהלך כהונתו.

טראמפ תקף את מושל ניו ג'רזי על כך שבתקופתו ירד דירוג האשראי של המדינה ואף טען כי קשה להאמין שכריסטי לא היה מעורב בסקנדל גשר וושינגטון, שבמהלכו נוצרו במכוון פקקים כניסה לגשר ג'ורג' וושינגטון כדי להעניש ראש עיר דמוקרטי במדינה שסירב לתמוך בו לכהונה שנייה. המועמד המוביל לראשות המפלגה הרפובליקנית אף הזכיר לקהל הבוחרים את החיבוק החם שבו זכה הנשיא אובמה מצדו של כריסטי ב-2012 אחרי הוריקן סנדי, במהלך שנתפס בעיני רבים במפלגה כבגידה במיט רומני, מי שהתמודד אז מול אובמה והפסיד בסופו של דבר.

בהמשך השבוע כריסטי הגיע גם לאייווה, שתפתח את עונת הבחירות ב-1 בפברואר, עם סקרים המעידים על כך שהסנאטור טד קרוז יגבור על טראמפ. כשנשאל על המתקפה של המיליארד נגדו, השיב בפשטות: "כל מה שיש לי להגיד לדונלד טראמפ זה שנה טובה. אפגוש אותך בניו המפשייר".

פסל הברונזה שמאיים על הפיוס בין יפן לקוריאה הדרומית

מאז תום מלחמת העולם השנייה נכשלו ניסיונותיהן של יפן ושל קוריאה הדרומית ליישב ביניהן את המחלוקת סביב סוגיית "נשות הניחומים", שהיו שפחות מין ששעבד צבא יפן במהלך התקופה שבה כבש את חצי האי. בשבוע האחרון נדמה היה שהצדדים הגיעו לעמק השווה עם חתימה על ההסכם שלפיו תשלם טוקיו מיליארד ין (שמונה מיליון דולר) לסיאול כפיצויים עבור הנשים ששרדו וכן נמסרה התנצלות נוספת מצדו של ראש הממשלה שינזו אבה.

עם זאת, כבר אחרי יומיים נוצרו בקיעים ראשונים בהסכם. סקרים שנערכו בקוריאה הדרומית הצביעו על כך שיותר ממחצית מהציבור אינו מרוצה מהפשרה שהושגה עם טוקיו, כשחוסר שביעות הרצון ממנו זינק ל-70% בקרב בני ה-20 וה-30, שכלל לא חיו בזמן מלחמת העולם השנייה, אך מסרבים למחול לממשלתה הלאומנית של יפן.

פסל ברונזה של "אשת ניחומים" מחוץ לשגרירות יפן בקוריאה הדרומית, דצמבר 2015. רויטרס
ההסכם יחזיק? פסל ברונזה של "אשת ניחומים" מחוץ לשגרירות טוקיו בסיאול/רויטרס

על אף שהנשאלים לא נדרשו להסביר מדוע הם מתנגדים להסכם, נשים שעברו את הסבל וארגונים אחרים ביקרו אותו משום שלדבריהם הוא אינו מטיל את האחריות המלאה על יפן בגין הפשעים שביצעו כוחותיה. חלק מהנשים אף זעמו על כך שבסיאול כלל לא התייעצו עמן.

גם יפן, שלכאורה הייתה אמורה לחבק במהירות את ההסכם שנועד לסגור פרק אפל בעברה, עדיין לא מרוצה לחלוטין. טוקיו דורשת שפסל ברונזה המציג צעירה ששועבדה מינית לינים ומוצב בכניסה לשגרירותה בסיאול יוסר, אולם לפי הסקר שבחן את רגשי הקל כלפי ההסכם, עולה כי שני שלישים מהציבור מתנגד להעברתו.

לעת עתה ההבנות שאליהן הגיעו שתי בעלות בריתה של ארצות הברית באזור עומד בעינו, אך הסכנה למשבר מחודש תצוץ שוב בשנה הבאה. ב-2017 יתקיימו בחירות לנשיאות קוריאה הדרומית, שהאופוזיציה בה כבר הספיקה לטעון שההסכם מהווה "כניעה" וכי הוא אינו תקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully