וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת האזרחים שנשכחה: ארדואן נוקט בכל האמצעים להשמדת המחתרת הכורדית

26.12.2015 / 14:45

עשרות אזרחים נהרגו מאז שינו אנשי ה-PKK טקטיקה והחלו לתקוף בערים, אולם התקשורת העולמית נזהרת מלבקר את טורקיה, שמשחקת תפקיד חשוב במאבק בדאעש. וגם: "השלונג" של טרמאפ. סיכום עולמי

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

בלי לתפוס יותר מדי כותרות, בטורקיה מתחוללת מלחמת אזרחים שהיקפה רק הולך וגובר מדי יום. סבב האלימות הנוכחי בין כוחות הביטחון לכורדים אמנם פרץ עוד ביולי, זמן קצר לאחר כישלונה של מפלגת "הצדק והפיתוח" השלטת בבחירות, אך בימים אלו העימות נכנס לשלב חדש ומסוכן.

הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שמואשם לא אחת כי יצר את המשבר הביטחוני כדי לזכות מחדש ברוב שאיבד בפרלמנט – כפי שקרה בתחילת החודש שעבר – שלח אלפי חיילים, טנקים וכלי רכב משוריינים לדרום-מזרח המדינה, כחלק ממבצע חסר תקדים. ארדואן, שממשיך לקדם את חזונו הגדול ליצירת משטר נשיאותי וסמכותני, הבטיח "להשמיד" את המחתרת הכורדית (PKK), ודומה שהוא מוכן לנקוט את כל האמצעים למען מטרה זאת.

במשך שלושה עשורים פעלו המורדים הדורשים אוטונומיה ל-12 מיליון מבני עמם, אך שיחות שלום היסטוריות שהחלו לפני שלוש שנים והובילו להפסקת אש קרסו בקיץ האחרון. זאת בעקבות פיגוע קטלני בעיירה כורדית, שאת האחריות עליו הטילו ב-PKK על אנקרה. קריאותיו של המנהיג הכלוא עבדוללה אוצ'לאן ללוחמיו להניח את הנשק לא נענו, ואנשי המחתרת שינו את טקטיקת הלחימה שלהם - לא עוד פעילות באזורי ספר, אלא במרחבים עירוניים, שם הם הקימו מחסומים וחפרו שוחות.

כוחות ימ"מ של משטרת טורקיה בעיר דיארקביר, 24 בדצמבר 2015. רויטרס
כוחות ימ"מ טורקיים בעיר דיארבקיר, השבוע/רויטרס

כתוצאה מכך נקלעים לקו האש יותר ויותר תושבים, שרבים נתונים תחת עוצר שהטילו כוחות הביטחון במוקדי העימות המרכזיים. לפי נתונים שהציגה המפלגה הפרו-כורדית, שהצלחתה ההיסטורית להיכנס לראשונה לבית המחוקקים ביולי הלחיצה את ארדואן, 31 אזרחים נהרגו מאז נפתח המבצע לפני כעשרה ימים. רבים סובלים ממחסור במזון ובתרופות ועשרות אלפים נעקרו מבתיהם. התקשורת הממלכתית, כמובן, מציגה מצב שונה לגמרי וטוענת ש-168 חמושים "חוסלו" בתקופה זו. מבצע כירורגי של ממש.

למרות הדיווחים הקשים, במערב נזהרים מלבקר בגלוי את אנקרה על מהלכיה התקיפים נגד הכורדים. על אף שה-PKK מוגדר בארצות הברית ובאיחוד האירופי ארגון טרור, החשש הוא שגם הכורדים בסוריה - בעלי הברית היעילים ביותר במלחמה בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) - ייסחפו לעימות לצד אחיהם. ואולם, גם טורקיה עצמה נחוצה למאבק בארגון, מאחר שגבולה הפרוץ משמש שער למעברם של אלפי לוחמים זרים וכלי נשק, הזורמים בהמוניהם לסוריה השכנה.

לוחמים במחתרת הכורדית (PKK) בבונקר בדרום-מזרח טורקיה, 23 בדצמבר 2015. AP
שינו את טקטיקת הלחימה שלהם. לוחמי PKK בבונקר בדרום-מזרח המדינה/AP

מה שיותר מעסיק בימים אלו את שותפיו של ארדואן באירופה ובארצות הברית היא ההרפתקה שלו בצפון עיראק והסכסוך המסרב לגווע עם רוסיה. חרף הבטחות ממשלתו של אחמט דאווטאולו ולמורת רוחה של בגדאד, הכוחות הטורקיים שנפרסו בשבועות האחרונים באזור מוסול לא נסוגו במלואם. ברק אובמה הפציר בנשיא טורקיה לכבד את ריבונותה של עיראק, אולם פרט לשינוי כוחות מינוריים, אין תזוזה של ממש בשטח.

שלא במפתיע, ציר רוסיה-איראן-סוריה התייצב לצידה של עיראק, שהחלה להשתמש ברטוריקה המוכתבת מהקרמלין, לפיה אנקרה עושה עסקים עד דאעש וראשי הארגון התעשרו מכך. יתרה מזאת, מנהיג המפלגה הפרו-כורדית, סלאחטין דמירטש, ביקר השבוע במוסקבה שמצדדת בכורדים וגינה את הפלת המפציץ הרוסי על ידי טורקיה בחודש שעבר, בתקרית שהובילה לשפל העמוק ביחסים בין המדינות.

דמירטש כונה כבר "בוגד" על ידי הממשלה, שמקדמת את הסרת החסינות של חברי המפלגה כדי להעמידם לדין בגין עבירות של טרור. מי שהצלחתה לעבור את אחוז החסימה יצרה תקווה לתפנית חיובית, סופגת עתה את זעמו של ארדואן, אחרי שניסתה להצר את צעדיו בדרך למחוק כל אופוזיציה לשלטונו.

הקשר שבין הטבח בקליפורניה להסכם הגרעין

אחרי המשא ומתן המתיש והארוך בין המעצמות לאיראן, המכשולים שהוסרו בקונגרס האמריקני והדוח הסופי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), היה נראה שעסקת וינה תצא לפועל ללא חריקות יוצאות דופן. משלחות עסקיות מהמערב יצאו להניח את התשתית לחידוש היחסים הכלכליים עם טהראן, שמצפה בקוצר רוח להסרת הסנקציות ששיתקו את כלכלתה. ואולם, הטבח שאירע בתחילת החודש בקליפורניה מאיים לשבש את החגיגה עוד בטרם נחתם החוזה הראשון.

בעקבות הרצח ההמוני בפרבר של לוס אנג'לס ומתקפת הטרור בפריז, נכנסו בוושינגטון לפאניקה. בשיתוף פעולה חריג בין הדמוקרטים לרפובליקנים הועברה חקיקה להקשחת תנאי הכניסה לאזרחי מדינות שהיו פטורות מוויזה, שעליה חתם הנשיא. בין היתר, נקבע כי תושב של אחת מ-38 המדינות הנכללות בתכנית שביקר בחמש השנים האחרונות באיראן, בסוריה, בעיראק או בסודאן, או מחזיק בדרכון של אחת מאלו, לא יהיה חופשי מאשרת כניסה לארצות הברית.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מוסר הצהרה בסן ברננדינו, קליפורניה, 18 בדצמבר 2015. רויטרס
חתם על ההגבלות החדשות. אובמה בסן ברנרדינו, בשבוע שעבר/רויטרס

בטהראן הזדעקו למשמע ההגבלות החדשות והבהירו כי אם הן אכן ייושמו, תהיה זאת הפרה של הסכם הגרעין ההיסטורי שנחתם בבירת אוסטריה ביולי האחרון. שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף העלה את הסוגיה בשבוע החולף ואמר כי שוחח על כך עם עמיתו ג'ון קרי במהלך פגישתם בניו יורק החודש. קרי הספיק להעביר מכתב הרגעה לזריף, שבו הבטיח לו כי כל תנאי ההסכם ימולאו, אולם בצמרת המשטר חוששים מכך שההגבלות החדשות ירתיעו אנשי עסקים וחברות גדולות.

על אף שבלתי סביר שהעסקה שעליה עמלו הצדדים כה קשה תיפול רק בשל כך, שר החוץ האמריקני הדגיש כי הבית הלבן יוכל לעקוף את האיסורים החדשים במקרים מסוימים. גורמים בטהראן הפנו אצבע מאשימה כלפי "הלובי הציוני" שמנסה לסכל את העסקה. "זה אבסורד שנכללנו ברשימה הזאת, אין לנו קשר לטרגדיות שאירעו בסן ברנרדינו או בפריז", התגונן השבוע זריף.

בימים הקרובים אמורה איראן להתחיל בהעברת אורניום מועשר לרוסיה, כפי שנקבע בהסכם, על מנת לעמוד ביעדים שהציבו לה המעצמות בטרם יבוטלו הסנקציות. עם זאת, כל מהלך מעט שנוי במחלוקת בוושינגטון עלול להעיר משנתם את השמרנים ברפובליקה האיסלאמית. גורמים אלו, בהם ראשי משמרות המהפכה, התנגדו למשא ומתן עם המערב עוד בחיתוליו והם רק מחפשים "הוכחות" לכך שההסכם פגום, כפי שהתנוסס השבוע בעמוד הראשי של העיתון השמרני "כיהאן": "הסנקציות הקיימות טרם הוסרו, אך חדשות כבר הוטלו".

המתקפה השוביניסטית של טראמפ לא מתרוממת

אם יש תובנה מסוימת שאפשר להסיק עד כה מהמרוץ לנשיאות ארצות הברית שמתחיל להתחמם לקראת תחילת עונת הפריימריז בפברואר, היא שדונלד טראמפ לא חושש לרדת נמוך ולזרוק עלבונות כלפי מגזרים שלמים כדי לזכות בעוד קצת תשומת לב. השבוע שב המועמד המוביל בפער ניכר לראשות המפלגה הרפובליקנית להתמקד בנשים – או יותר נכון בנשיותה של הילרי קלינטון – ורשם שיאים חדשים של הערות סקסיסטיות כלפי מי שמסתמן שתתחרה מולו ראש בראש על הזכות להיכנס לבית הלבן בינואר 2017.

הכול החל בלילה שבין שבת לראשון. במהלך שנראה מתוזמן היטב, תקפה שרת החוץ לשעבר את איל הנדל"ן בעימות הדמוקרטי השלישי. לקלינטון כבר מזמן אין סיבה של ממש לחשוש מברני סנדרס, הסנאטור היהודי מוורמונט שנמצא הרחק מאחוריה במקום השני. הסקנדל שיצר אחד מחברי הקמפיין שלו בשבוע שעבר כשפרץ למאגר הנתונים של המפלגה הדמוקרטית על תומכיה של קלינטון בוודאי לא יסייע לו, למרות הצער שהביע בנושא במהלך העימות.

דונלד טראמפ בכנס בחירות במישיגן, 21 בדצמבר 2015. AP
עדיין מפסיד לקלינטון בסקרים. טראמפ חותם למעריצים במישיגן/AP

מי שהפסידה לברק אובמה בפריימריז ב-2008, טענה כי קריאתו של טראמפ לעצור את כניסתם של מוסלמים לארצות הברית מסייעת לדאעש לגייס לשורותיו פעילים נוספים. "המגייס הטוב ביותר של דאעש", כינתה אותו שרת החוץ לשעבר. מי שכבר הספיק לכנות את המהגרים ממקסיקו "סוחרי סמים ואנסים" ולהאשים את היהודים שאינם תומכים בו משום שהוא "לא רוצה את הכסף שלהם", דרש את התנצלותה של קלינטון, אך היא סירבה. בתגובה כינה אותה טראמפ "שקרנית" ובהמשך השבוע אף בחר להתמקד באיחורה של הגברת הראשונה לשעבר לשוב לבמת העימות מאחר שהתעכבה בשירותי הנשים.

הסנאטור מרקו רוביו, המתמודד על ראשות המפלגה הרפובליקנית, בכנס בחירות בניו המפשיר, ארצות הברית, 21 בדצמבר 2015. רויטרס
היחיד שגובר על קלינטון. הסנאטור רוביו/רויטרס

"זה מגעיל, אני לא רוצה לדבר על כך", הסביר טראמפ בילדותיות ועבר ללגלג על הפסדה של קלינטון לנשיא לפני שבע שנים. "היא קיבלה 'שלונג'", אמר המיליארדר, ובכך הזכיר כינוי לאיבר מין גברי ביידיש. התגובות הנזעמות לא איחרו לבוא, אך המועמד המוביל לראשות המפלגה הרפובליקנית נותר בשלו וטען כי לא מדובר בקללה אלא בתיאור של "הפסד צורם", והזהיר את קלינטון שלא "לשחק בקלף הנשי".

טראמפ יכול אולי להיות מסוונר מהנסיקה שלו בקרב המחנה הרפובליקני, אך הסקרים הכלל-ארציים מצביעים על מגמה אחרת לגמרי. לא רק שבשקלול הכללי שלהם איש העסקים מניו יורק לא מתקרב לקלינטון, אלא הוא אף מפסיד לסנדרס. הנתון המעניין שעולה מהסקרים הוא שהרפובליקני היחיד שמסוגל לנצח את שרת החוץ לשעבר הוא מרקו רוביו - שמגיע רק למקום השלישי במפלגתו. לסנאטור מפלורידה יש עוד די זמן כדי לשפר עמדות, ובינתיים, טראמפ צפוי להמשיך ולייצר שערוריות, כל הדרך לפריימריז הראשון באייווה.

כך כבשה המריחואנה הרפואית את העולם

קולומביה הצטרפה השבוע לחבורת המדינות המתרחבת בהדרגה שבהן השימוש בקנאביס למטרות רפואיות הוא חוקי. זה תקופה ארוכה שבעולם משתנה התפיסה כלפי צריכת הצמח, וגם המדינה הדרום-אמריקנית אימצה את הגישה שלפיה לגליזציה ממוסדת של סמים קלים יעילה יותר במלחמה נגד קרטלי הסמים.

בעוד שהמגמה הירוקה ברורה, החוקים הנוגעים לצריכת המריחואנה הרפואית אינם אחידים. בקולומביה אישר הנשיא חואן מנואל סנטוס לגדל, לייצר, לייבא ולייצא את הצמח למטרות רפואיות ומחקריות. במקסיקו, לעומת זאת, ילדה בת שמונה הסובלת מאפילפסיה קיבלה אישור חריג והיסטורי בספטמבר לייבא מריחואנה רפואית, ובכך פתחה פתח עבור ארגונים נוספים הנאבקים במדיניות התקיפה של הממשלה נגד הסם.

באוקטובר האחרון הודיעה צ'ילה כי היא מתכננת למכור תרופות המבוססות על קנאביס בבתי המרקחת במדינה, לצד פיקוח הדוק בנושא. לפני כן, נושאת הדגל הייתה אורוגוואי, שלפני שנתיים הייתה למדינה הראשונה בעולם שאישרה שימוש במריחואנה על כל סוגיה בהליך שעליו מפקח השלטון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בארצות הברית המצב מורכב קצת יותר - החוק הפדרלי אוסר על גידול, על מכירה ועל צריכת הסם, אך 23 מדינות מאפשרות את השימוש בו למטרות רפואיות ובארבע מדינות אחרות - אורגון, קולורדו, אלסקה וושינגטון, לצד וושינגטון הבירה - יש לגליזציה מלאה של סמים קלים.

בשכנה מצפון כבר ניתן לצרוך מריחואנה רפואית עוד מ-2001 וביוני האחרון הרחיב בית המשפט העליון של קנדה את ההגדרה לשימוש בסם - הוא אישר לצרכנים המורשים לאפות עוגיות מריחואנה ולבשל את עלי הצמח להכנת תה, פרט לעישון המסורתי.

גם באיחוד האירופי יותר ויותר חברות מסירות את החסמים הנוקשים על צרכני הסם הפופולרי. קרואטיה הפכה באוקטובר האחרון למדינה ה-13 באיחוד שמאפשרת שימוש רפואי בקנאביס, וכעת חולים במחלות קשות כמו סרטן, אפילפסיה ואיידס יכולים לקבל מרשם לסם מרופא. לפניה עשו זאת כבר אוסטריה, בריטניה, צ'כיה, פינלנד, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, פורטוגל, רומניה, סלובניה וספרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully