וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל חוק של הקונגרס: קרי שלח מכתב לזריף על הסרת הסנקציות

בצל הביקורת החריפה בטהראן, שר החוץ האמריקני העביר לעמיתו האיראני מכתב ובו התחייב למלא את כל תנאי הסכם הגרעין. כעת, באיראן צופים את הסרת הסנקציות בחודש הקרוב, אך עדיין מאשימים: "הלובי הציוני אחראי לחוק"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

הצעת החוק שהעביר בשבוע האחרון הקונגרס האמריקני במסגרת חוק התקציב, שמטילה הגבלות חמורות על הנפקת אשרות כניסה לאזרחים איראנים המבקשים להגיע לארצות הברית, התקבל בזעם בטהראן, ובכירים איראניים אף איימו כי הוא עלול לערער את יישום הסכם הגרעין ההיסטורי שנחתם בין איראן למעצמות בחודש יולי האחרון. עם זאת, שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף חשף היום (שני) מכתב בנושא שהעביר אליו ביום שבת מקבילו האמריקני ג'ון קרי, ובו התחייבות חד-משמעית למילוי כל תנאי הסכם הגרעין, בהם הסרת הסנקציות נגד איראן.

סגן שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, התייחס לכך ומסר היום כי "מכתבו של קרי מנע השפעה על הסכם הגרעין". לדבריו, המכתב מהווה "התחייבות בינלאומית. לא מדובר במכתב רגיל, אלא הוא נושא עמו מחויבות חוקית ופוליטית מטעם מדינתו של שר החוץ קרי".

עוד בוואלה! NEWS:
איראן תייצא את רוב האורניום המועשר שלה לרוסיה
לקראת יישום ההסכם: הצעה חדשה בקונגרס לסנקציות נגד איראן
עקב הסכם הגרעין: סבא"א סגרה את חקירת פיתוח הפצצה האיראנית

מכתב שהעביר ג'ון קרי למוחמד ג'וואד זריף בנוגע לסנקציות, 21 בדצמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
המכתב שהעביר קרי לזריף, כפי שפרסם שר החוץ האיראני/צילום מסך, טוויטר

במסיבת עיתונאים שכינס זריף בטהראן, הוא התייחס, בין היתר, לסוגיית החוק האמריקני, וטען כי "הצעת החוק הייתה מכשול גדול. אנו נבטיח בדרכים שונות שארצות הברית תמלא את התחייבותו של קרי במכתב". הוא הוסיף כי "כולם מוכנים להסרת הסנקציות, ואנו מוכנים למלא את התחייבויותינו במסגרת ההסכם".

זריף העריך כי הסנקציות יוסרו עד אמצע חודש ינואר. עראקצ'י הוסיף כי הנכסים האיראניים המוחזקים בבנקים זרים יופשרו בתחילת החודש הבא, והבהיר כי בימים הקרובים טהראן תעביר את האורניום המועשר שברשותה לידי רוסיה. מוקדם יותר היום, טען דובר משרד החוץ חוסיין ג'אברי אנסארי בנאום ששודר ברשתות הטלוויזיה כי הצעת החוק האמריקנית הועברה "בלחץ הלובי הציוני, שמתנגד להסכם הגרעין".

עם ההתקרבות הצפויה של יישום הסכם הגרעין, בטהראן ובוושינגטון מורגשת מתיחות רבה. כך, למשל, בכותרת הראשית של העיתון האיראני "חיאן" הבוקר נכתב: "הסנקציות טרם הוסרו, סנקציות נוספות הוטלו", בהתייחסות לחוק שהעביר הקונגרס. חרף מכתבו של קרי, מזכיר המועצה לביטחון לאומי עלי שמחאני טען כי לחוק "עשויות להיות השלכות בלתי-הפיכות על יישום ההתחייבויות ההדדיות במסגרת הסכם הגרעין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully