וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת יישום ההסכם: הצעה חדשה בקונגרס לסנקציות נגד איראן

17.12.2015 / 19:45

למרות הודעת סבא"א על סגירת החקירה נגד איראן, המחוקק הרפובליקני פיטר רוסקאם הגיש הצעת חוק חדשה לסנקציות נגד משמרות המהפכה. הבית הלבן, שלא ירצה לסכן את ההסכם, בונה על התנגדות דמוקרטית, אך הבחירות הקרובות עשויות לשנות את התמונה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

השבוע הודיעה בחגיגיות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על סגירת החקירה נגד איראן בשל תכנית הגרעין שלה, ולמעשה נתנה אור ירוק ליישומו של הסכם הגרעין שנחתם ביולי האחרון בין טהראן למעצמות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה. עם זאת, המתנגדים להסכם בקונגרס האמריקני ממשיכים לנסות ולקדם צעדי חקיקה שיגבילו את יישום ההסכם, ועלולים אף לגרום לאיראן לסגת ממנו לחלוטין.

האיראנים הבהירו היטב כי על פי פרשנותם להסכם, כל החלטה חדשה על הטלת סנקציות כלשהן נגד איראן, לא רק בנוגע לתכנית הגרעין, תהווה הפרה של ההסכם ותוביל לביטולו. מנגד, הממשל האמריקני התעקש במועד חתימת ההסכם כי כל עוד איראן תקיים את חלקה בהסכם לא יוטלו עליה סנקציות חדשות בתחום הגרעין, אולם ייתכן ויופעלו נגדה סנקציות בתחומים אחרים, כמו תמיכה בטרור ופגיעה בזכויות אדם.

עוד בוואלה! NEWS:
רוחאני על סגירת חקירת סבא"א: "ניצחון פוליטי ומוסרי לאיראן"
דיווח באיראן: קאסם סולימאני נפגש עם פוטין במוסקבה
האו"ם: שיגור הטיל הבליסטי האיראני הפר את החלטת מועצת הביטחון

איראנים חוגגים את הסכם הגרעין, טהראן, 14 ביולי 2015. AP
איראנים חוגגים את הסכם הגרעין. טהראן, יולי/AP

אל הפתח הזה מנסים כעת להשתחל מחוקקים אמריקנים שרוצים להטיל מגבלות חדשות על משמרות המהפכה האיראניים, הגוף הצבאי החזק במדינה שפועל במדינות רבות במזרח התיכון. אתמול (רביעי) הונחה בקונגרס הצעה חדשה להטלת סנקציות נרחבות על הארגון, ביוזמתו של חבר הקונגרס הרפובליקני פיטר רוסקאם ממדינת אילינוי, שהיה אחד המתנגדים הבולטים להסכם עם איראן וערך ביקור בישראל באוגוסט האחרון, במהלכו נפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד.

ההצעה קוראת לאסור על חברות אמריקניות לקיים יחסי מסחר עם כל גוף שמשמרות המהפכה מחזיקות בבעלות של לפחות 20% ממנו. לדברי רוסקאם, החוק נועד לצמצם את הנזקים שגרם לטענתו הסכם הגרעין, שצפוי להביא להפשרת נכסים איראניים בשווי מיליארדי דולרים. רוסקאם טען כי חלק גדול מהכסף הזה יזרום ישירות ל"מפעל הטרור" של משמרות המהפכה.

רוסקאם ציין בדברי ההסבר להצעה שלו, שתעלה לדיון בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים, כי "זרם הכספים שיגיע למשמרות המהפכה בעקבות ההסכם הרע של הנשיא אובמה רק יחזק את יכולתם של משמרות המהפכה לדכא את העם האיראני ולהפיץ טרור והרס ברחבי המזרח התיכון". לדבריו, "מדובר בעניין של ביטחון לאומי עבור ארצות הברית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
חבר בית הנבחרים פיטר רוסקאם בדיון על הסכם הגרעין, וושינגטון, ספטמבר 2014. AP
רוסקאם בדיון על הסכם הגרעין, ספטמבר 2014/AP

הצעת החוק לא זכתה עד כה לתמיכתם של מחוקקים דמוקרטים, והבית הלבן לא הביע דאגה רבה עד כה מיוזמות חקיקה דומות. דפוס ההצעה סביב הסכם הגרעין עם איראן היה נוח לממשל: הרפובליקנים התנגדו להסכם באופן גורף, ואילו הדמוקרטים תמכו בו ברוב מוחץ. כל עוד המצב יישאר כך, לאובמה תהיה מספיק תמיכה כדי לחסום בווטו נשיאותי כל יוזמת חקיקה להטלת סנקציות חדשות על איראן.

עם זאת, הצעות כמו זו של רוסקאם מקשות על הממשל בכך שהן מחיות שוב ושוב את הדיון סביב איראן, ועשויות להציב אתגר לא פשוט בפני מחוקקים דמוקרטים שיתנגדו להן. בעוד פחות משנה יתקיימו בארצות הברית בחירות, ולצד הבחירה בנשיא חדש - או נשיאה - במחוזות רבים יתקיימו גם בחירות לקונגרס. מחוקקים דמוקרטים רבים מוצאים את עצמם לכודים: הצבעה בעד הצעות כמו זו של רוסקאם עשויה לפגוע קשות בתמיכה מהאגף השמאלי ההולך ומתחזק של מפלגתם, ואילו הצבעה נגד עשויה לאכזב תורמים ותומכים מקרב הקהילה היהודית.

לעומת הסוגיה הנפיצה של סנקציות חדשות נגד משמרות המהפכה, הקונגרס האמריקני אישר אמש בקלות רבה סנקציות חדשות נגד חיזבאללה, במסגרת חקיקה משותפת של דמוקרטים ורפובליקנים. החקיקה עברה ברוב של 425 תומכים ואפס מתנגדים, והנשיא אובמה צפוי לחתום עליה בימים הקרובים. בין השאר, החקיקה החדשה תאסור על חברות תקשורת בינלאומיות לשתף פעולה עם ערוץ "אל-מנאר", זרוע התעמולה של חיזבאללה, ותאפשר הטלת סנקציות על בנקים המקושרים לארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully