וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב הסכם הגרעין: סבא"א סגרה את חקירת פיתוח הפצצה האיראנית

מועצת הנגידים אישרה את סגירת החקירה בת 12 השנים, בנוגע לניסיונות העבר של הרפובליקה האיסלאמית להשיג נשק גרעיני. כעת, הארגון יתמקד בפיקוח אחר יישום הסכם הגרעין. איראן: ניישם את הסכם הגרעין תוך כמה שבועות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

35 חברי מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) סגרה היום (שלישי) את חקירתה בת 12 השנים בנוגע לאפשרות שאיראן החזיקה בעבר בתכנית סודית לפיתוח פצצה גרעינית. זאת, כחלק מהצעדים לנרמול היחסים בין הקהילה הבינלאומית לרפובליקה האיסלאמית, לאחר החתימה על הסכם הגרעין בינה לבין ששת המעצמות.

תומכי ההסכם טוענים כי כעת נמצאת בידי סבא"א יכולת רבה יותר לעקוב אחרי המתקנים האיראניים – דבר שיגרום להגדלת הזמן שבו תוכל המדינה להשיג נשק גרעיני. "איראן תהיה במרכז סדר היום של הארגון, ואנו מקווים להתמקד בהתחייבויותיה בכל הנוגע להסכם הגרעין", אמר דיפלומט מערבי. ההחלטה קוראת גם ליו"ר הארגון, יוקיה אמאנו, לדווח למועצת הנגידים ולמועצת הביטחון של האו"ם על כל "סיבה הגיונית לחשש בנוגע לסוגיית הגרעין".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף התייחס להחלטה וטען כי מדובר ב"הוכחה לאופי הלא צבאי של פעילותה הגרעינית של איראן". נציג איראני לסבא"א הוסיף כי טהראן מתכוונת ליישם את חלקה בהסכם הגרעין עם המעצמות תוך שבועיים או שלושה, ובכך לפתוח פתח להסרת הסנקציות נגד איראן.

עוד כתבות מהעולם:
אחרי ההתבטאות השערורייתית: ארה"ב מחכה למופע של טראמפ בעימות
הערכה בישראל: שליש מכוחו הסדיר של חיזבאללה נפגע בלחימה בסוריה
"הזדמנות משמעותית לסיום המלחמה": הכוחות בתימן נצרו את האש

יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, נואם בכינוס הסוכנות בווינה, 17 בנובמבר 2011. רויטרס
ידווח על "סיבה הגיונית לחשש". אמאנו/רויטרס

עם זאת, אחרים, בהם ישראל, טוענים כי ישנן הגבלות משמעותיות העומדות בפני סבא"א שיפגעו ביכולת לעקוב כהלכה אחר המתקנים. כמו כן, נטען כי סגירת החקירה פוטרת את איראן מאחריותה ומכוונותיה בעבר. "שיתוף הפעולה של איראן הוא לחלוטין אינו מספיק כדי לסגור את הבדיקה אחר הממד הצבאי האפשרי של תכנית הגרעין", נמסר בהודעת המוסד למדעים וטכנולוגיה היושב בוושינגטון ועוקב אחרי העניין.

מוקדם יותר החודש פרסה סבא"א דוח שלפיו לאיראן הייתה תכנית לפיתוח פצצה גרעינית למשך שנים עד ל-2003. עם זאת, הקהילה הבינלאומית לא התייחסה רבות לעניין, ואפילו ארצות הברית שמרה על שתיקה. שש המעצמות מתמקדות כעת ביישום סעיפי ההסכם, וחברות פרטיות משני הצדדים מתכוננות לחידוש הקשרים הכלכליים בעת הסרת הסנקציות הצפויה.

(עדכון ראשון: 15:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully