וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש תקף את טראמפ בעימות הרפובליקני: "לא תוכל להעליב את דרכך לנשיאות"

16.12.2015 / 6:05

תשעת המועמדים המובילים לייצוג המפלגה בבחירות לנשיאות הרבו להתכתש בעימות שנערך הלילה בלאס וגאס. בוש: "טראמפ יהיה נשיא כאוטי". קרוז על רוביו: "תומך באובמה ובקלינטון"

צילום: רשת CNN, עריכה: שניר דבוש

(העימות הרפובליקני הרביעי, בחודש שעבר)

בלאס וגאס, נבאדה, ננעל לפנות בוקר (רביעי) העימות החמישי של המפלגה הרפובליקנית בדרך לבחירת מועמד המפלגה לנשיאות בשנת 2016. לעימות הופיעו תשעת המועמדים המובילים בסקרים, ובראשם דונלד טראמפ, שהיותו המועמד המוביל הקנתה לו את המקום במרכז הבמה. העימות עסק ברובו בסוגיית הביטחון בארצות הברית, באיומי הטרור ובמלחמה בדאע"ש, וכן בנושא ההגירה לארצות הברית.

במהלך העימות נוצרו שתי חזיתות עיקריות: האחת של המועמדים טד קרוז ומרקו רוביו, הממוקמים במקומות השני והשלישי בסקרים, ומיקדו את כל החיצים שלהם האחד בשני, בעיקר בסוגיית מדיניות החוץ, אבל גם בנושאי ביטחון. מנגד, המועמד ג'ב בוש, המדשדש בסקרים, תקף אך ורק את דונלד טראמפ, והצליח להוציא אותו מעט משלוותו. בשלב מסוים טראמפ ענה לו: "אני עם 42 אחוז בסקרים ואתה עם 3. מצבי טוב בהרבה משלך". טראמפ גם התלונן על מארגני העימות, CNN, על שהובילו לטענתו את בוש בשאלות שהתמקדו ישירות בו. לקראת תום העימות התחייב טראמפ כי לא ירוץ כמועמד עצמאי וכי יישאר במפלגה הרפובליקנית.

05:55: טראמפ התחייב להישאר במפלגה הרפובליקנית

דונלד טראמפ התחייב שיישאר במפלגה ולא ירוץ כמועמד עצמאי. "יש לי כבוד להנהגה הרפובליקנית, ולאנשים שפגשתי בתהליך הזה", אמר. "אני מחויב למפלגה הרפובליקנית, זה כבוד עבורי להיות המועמד המוביל. אעשה ככל שביכולתי לנצח את הילרי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

05:45: קלינטון על העימות הרפובליקני: "אנחנו יותר טובים מזה"

מקץ שעתיים של עימות, המנחה וולף בליצר הודיע על הפסקת פרסומות שניה, ואמר: "רק התחלנו".

מוקדם יותר עקצה המועמדת לראשות המפלגה הדמורקטית, הילרי קלינטון, בחשבון הטוויטר שלה את מועמדי המפלגה הרפובליקנית, שתמכו בהגבלות על כניסת פליטים מסוריה. בציטוט של עצמה מחודש שעבר, שצורף לציוץ כתמונה, נכתב: "אנחנו לא יכולים לתת לטרוריסטים לגרום לנו לאבד את הערכים שלנו ואת המחויבויות ההומניטריות שלנו. לסרב ליתומים, לעשות בדיקת דת, להפלות מוסלמים, לסגור את הדלת לפליטים סורים - זה לא מי שאנחנו. אנחנו יותר טובים מזה". קלינטון כתבה בציוץ עצמו: "אנחנו יותר טובים מזה", והוסיפה את ההאשתג של העימות הרפובליקני.

05:30: טראמפ: אפתור את בעיית ההגירה ממקסיקו עם גדר כמו בישראל

טראמפ נשאל כיצד הוא מתכוון לפתור את בעיית המהגרים הבלתי-חוקיים ממקסיקו, בעיה שאליה הקדיש חלק נרחב בקמפיין שלו. "כל מה שצריך זה לדבר עם החבר'ה בישראל. הגדר עובדת", אמר.

"אנחנו נבנה חומה שעובדת ואני אדאג שדונלד טראמפ ישלם עבורה", הוסיף טד קרוז.

05:15: בוש נשאל כיצד יתמודד עם פוטין, וענה: "אצטרך להתייעץ"

העימות בין ג'ב בוש לדונלד טראמפ נמשך כל האירוע. בוש נשאל למה הוא חושב שהוא יתקשר עם פוטין טוב יותר מטראמפ: "קודם כל כי אני יודע מה איני יודע, ועליו אני צריך להתייעץ, ולא בתכניות הטלויזיה".

"זה עצוב ש-CNN מובילים את בוש לאורך כל הדרך עם השאלות עלי. 'מר טראמפ אמר כך, מר טראמפ אמר כך' זה מאוד לא מקצועי", אמר טראמפ.

בוש הוסיף: "להיות נשיא זה עסק קשוח". "הו כן, אתה בחור קשוח", לגלג עליו טראמפ, והוסיף: "אני עם 42 אחוזי תמיכה, אתה עם 3. מצבי טוב בהרבה משלך".

מפגין מתנועת 99RISE הפריע לדבריו של טראמפ בזמן שדיבר והוצא מן האולם.

טראמפ נקטע על ידי מפגין

המפגין מוצא מן האולם:

ג'ב בוש, טד קרוז ודונלד טראמפ בעימות הרפובליקני בלאס וגאס, 16 בדצמבר 2015. רויטרס
בוש, קרוז וטראמפ, הלילה בלאס וגאס/רויטרס

05:00: טראמפ: "אסד הוא בחור רע מאוד, אבל צריך קודם לטפל בדאעש"

המועמדים נשאלו כיצד צריך להתייחס לנשיא סוריה בשאר אסד על רקע המלחמה בדאעש. "אי אפשר להילחם באסד ובדאעש בו זמנית", אמר טראמפ. "צריך לעשות כל דבר בעתו. אסד הוא בחור רע, רע מאוד. צריך קודם כל לטפל בדאעש".

04:50: קרוז תקף את רוביו: "תמך במדיניות של אובמה וקלינטון"

שני המועמדים שנמצאים על פי הסקרים במקום השני והשלישי אחרי טראמפ, טד קרוז ומרקו רוביו, התעמתו גם הם, על רקע נושא הטיפול בדיקטטורים במזרח התיכון, כמו סדאם חוסיין בעיראק, ועליית דאעש.

"אחת הבעיות עם מדיניות החוץ של מרקו היא שהוא תמך לעתים קרובות בקלינטון ובאובמה. חתירה תחת ממשלות במזרח התיכון עזרה לאיסלאם הרדיקלי", אמר קרוז.

"אנחנו צריכים להתרכז בלהרוג את הרעים, לא להיתקע במלחמות מזרח-תיכוניות שלא שומרות על אמריקה בטוחה".

רוביו, מצדו, האשים את קרוז בחולשה בגין הצבעתו לסיים את תכנית המעקב של ה-NSA ונגד חוקים שיזם לחיזוק הביטחון הלאומי, לדבריו. "הקיצוצים שאנחנו מתמודדים עמם היום והקיצוצים שסנאטור קרוז תמך בהם יותירו אותנו עם צבא קטן יותר ממה שיש לנו".

"האסטרטגיה של קלינטון ואובמה היא להנהיג מאחורי הגב. מה שקרוז מציע הוא לא להנהיג כלל. אנחנו לא יכולים להמשיך לעשות מיקור חוץ למדיניות החוץ", הוסיף.

העימות בין רוביו לקרוז:

04:30: טראמפ: "יש לסגור את האינטרנט באזורים בשליטת דאעש"

דונלד טראמפ נשאל על האמירה שלו לסגור את האינטרנט כדי להיאבק בדאעש. "התכוונתי לאזורים בסוריה ובעיראק", הבהיר. "רציתי שהאנשים המבריקים מעמק הסיליקון ימצאו דרך שדאעש לא ישתמשו באינטרנט. צריך לסגור את האינטרנט באזורים שהם במלחמה אתנו. כן, יש לסגור חלקים של האינטרנט במקום שבו דאעש נמצאים".

העימות בין בוש לטראמפ:

ג'ב בוש תוקף את דונלד טראמפ בעימות הרפובליקני ברשת CNN, ב-16 בדצמבר 2015. צילום: רויטרס, רויטרס
העימות בין ג'ב בוש לדונלד טראמפ על מסכי רשת CNN, הלילה בלאס וגאס/רויטרס, צילום: רויטרס

04:10: ג'ב בוש עלה להתקפה: "טראמפ הוא מועמד כאוטי ויהיה נשיא כאוטי"

ג'ב בוש, המועמד שעד לא מזמן ראשות המפלגה הרפובליקנית הייתה בכיסו וכעת נמצא הרחק מאחורי דונלד טראמפ בסקרים, תקף את המועמד המוביל. "למנוע כניסה של כל המוסלמים תמנע מאיתנו את מה שאנחנו רוצים, לנצח את דאעש", אמר."טראמפ הוא מועמד כאוטי והוא יהיה נשיא כאוטי".

מאוחר יותר הוסיף בוש: "זה מטריד, אנחנו במלחמה, הוא לא מועמד רציני והתכנית שלו נגד דאעש לא אחראית". בפנייה ישירה לטראמפ אמר: "לא תוכל לעלוב את דרכך לנשיאות. זה לא יקרה. מנהיגות לא קשורה בלתקוף אנשים".

"בוש הוא בחור נחמד אבל אנחנו צריכים להיות קשוחים", השיב טראמפ ואמר כי עם בוש "אמריקה לא תהיה נהדרת שוב", בפרפרזה על סיסמת הבחירות שלו עצמו.

ג'ב בוש, טד קרוז ודונלד טראמפ בפתח העימות הרפובליקני בלאס וגאס, 16 בדצמבר 2015. רויטרס
בוש, קרוז וטראמפ, הלילה בלאס וגאס/רויטרס

04:03: קרסון: "אנחנו במלחמה. ארה"ב חולה ובמצב קריטי"

כל מועמד מציג את עצמו בדברי פתיחה.

"אני במרכז הבמה כי אנשים אהבו את דבריי וכיבדו אותם", אמר המועמד המוביל דונלד טראמפ, על רקע דבריו נגד כניסת מוסלמים לארצות הברית. "דברים השתנו, נפתח דיון פתוח על השינויים שיש לעשות". טראמפ אכן הוצב במרכז הבמה, כשלצדו הימני ארבעה מתמודדים ולצדו השמאלי ארבעה אחרים.

"בזמנים של איום ביטחוני נדרשת מנהיגות חזקה, כדי להביס את דאעש. אשמור על ביטחון האזרחים כנשיא", אמר ג'ב בוש.

"תוצאות בחירתו של אובמה הן אסון", אמר מארק רוביו. "הנשיא הרס את הצבא ובעלות בריתנו לא סומכות עלינו. אם אבחר, יהיה נשיא שמאמין שזו המדינה הגדולה בעולם ונוהג כך".

"ארצות הברית במלחמה, וצריכה נשיא שיכול לשמור על האומה הזו טוב יותר מאובמה והילרי קלינטון", אמר טד קרוז. "אם אבחר נצוד את הטרוריסטים, נהרוס את דאעש. נפגע בטרוריסטים לפני שיוציאו לדרך את התכניות שלחהם. לא נתייחס לג'יהאדיסטים כאל פליטים. נשמור על אמריקה בטוחה".

"אנחנו במלחמה, קיומנו תלוי בכך. ארצות הברית היא החולה והיא במצב קריטי, היא לא תירפא בעזרת פוליטיקלי קורקט", אמר בן קרסון.

טד קרוז, דונלד טראמפ ובן קרסון בעימות הרפובליקני בלאס וגאס, 16 בדצמבר 2015. צילום: רויטרס, רויטרס
המועמדים המובילים טד קרוז, דונלד טראמפ ובן קרסון/רויטרס, צילום: רויטרס
טראמפ במרכז הבמה בעימות הרפובליקני בלאס וגאס, שנערך ב-16 בדצמבר 2015. צילום: רשת CNN, צילום מסך
סידור הפודים בעימות. טראמפ במרכז/צילום מסך, צילום: רשת CNN

3:43 המועמדים מוזמנים לבמה, העימות נפתח בשירת ההמנון האמריקני

המנחה וולף בליצר מזמין את תשעת המועמדים לבמה העימות נפתח בשירות ההמנון האמריקני. לכל מועמד יהיו 1:15 דקות להשיב לשאלות, בליצר מסביר שנשלחו אלפי שאלות בווידאו מהצופים.

מתמודדי העימות הרפובליקני בפתיחתו בלאס וגאס, 16 בדצמבר 2015. רויטרס
המועמדים בשירת ההמנון האמריקני, לפני תחילת העימות הלילה/רויטרס

תשעת המועמדים המובילים לייצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות יעמדו הלילה זה לצד זה על הבמה המרכזית בלאס וגאס וצפויים לספק מופע מעניין ולהתנגח אחד בשני, במטרה לצבור כמה שיותר קולות לקראת תחילת הבחירות המקדימות במדינות השונות, בעוד שישה שבועות בלבד. מדובר בעימות הראשון מאז אירעו הפיגועים בפריז ובסן ברנרדינו, ועל כן הסוגיות הביטחוניות צפויות לעמוד בראש סדר הנושאים שעליהם ידונו המתמודדים.

זהו גם העימות הראשון מאז קרא טראמפ לסגור את הגבולות בפני מוסלמים, והדבר עלול להוות מוקד להתקפות נגדו. למרות ההתבטאויות, טראמפ עדין מוביל בפער משמעותי, ועל פי ממוצע שבעת הסקרים האחרונים, הוא זוכה ל-31.4% תמיכה. בנוסף, סקר חדש שפורסם היום מראה כי טראמפ זוכה לכמות תמיכה חסרת תקדים של 41%. לאחרונה נשמעו קולות בקרב בכירים רפובליקנים, המעלים חשש כי בעקבות מספר המועמדים הרב, תומכי המפלגה אינם מתרכזים סביב אדם אחד – דבר שעשוי בסופו של דבר לגרום להיבחרו של טראמפ, אשר לטענתם לא יצליח לגבור על המועמדת המובילה לייצוג הדמוקרטים, הילרי קלינטון.

עוד כתבות בנושא:
סקר במדינת מפתח בארה"ב: טראמפ מאבד את המקום הראשון
"נסיך מסומם": המיליארדר הסעודי שהרגיז את טראמפ
למרות הביקורת על דבריו: טראמפ שומר על המקום הראשון במרוץ

המועמדים לייצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות שישתתפו בעימות החמישי, דצמבר 2015. רויטרס ואי-פי, עיבוד תמונה
תשעת המועמדים המובילים: טראמפ, קרוז, רוביו, קרסון, כריסטי, פול, קייסיק, פיורינה ובוש/עיבוד תמונה, רויטרס ואי-פי

אחרי טראמפ נמצא הסנאטור טד קרוז עם 16.3% ובמקום השלישי מרקו רוביו עם 13.3%. במקום הרביעי נמצא מי שהיה עד לא מזמן במקום השני, ואף הצליח לגבור כמה פעמים על טראמפ, בן קרסון. רבים מסבירים את הירידה המשמעותית בתמיכה של קרסון בחוסר ניסיונו והבנתו בענייני ביטחון, שכאמור נמצא בראש מעיינם של האמריקנים לאחר המתקפות האחרונות.

בנוסף יעמדו על הבמה הבן לשושלת בוש, ג'ב, יו"ר חברת HP לשעבר קרלי פיורינה, מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי, הסנאטור מאוהיו ג'ון קייסיק והסנאטור מקנטקי ראנד פול. ארבעת המועמדים הנוספים - המדורגים נמוך יותר בסקרים האחרונים, ישתתפו בעימות שישודר לפני העימות המרכזי. מועמדים אלה הם מושל ארקנסו לשעבר מייק האקבי, הסנאטור לשעבר ריק סנטורום, מושל ניו יורק לשעבר ג'ורג' פטאקי והסנאטור לינדזי גרהאם.

דונלד טראמפ, מועמד בבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית בארה"ב, דצמבר 2015. AP
טראמפ/AP

עימות מעניין צפוי גם בין קרוז ורוביו, שניהם סנאטורים בכהונתם הראשונה ממוצא קובני, שרואים עצמם כאלטרנטיבה לטראמפ. קרוז ורוביו מתנגחים זה בזה כבר שבועות, בעיקר סביב נושאי הביטחון הלאומי. רוביו ניסה למתג את קרוז כבדלן וביקר את תמיכתו בהגבלת האיסוף המודיעיני על אזרחי ארצות הברית. "אני חושב שאנו צריכים להיות מפלגה הדואגת לביטחון הלאומי, ומחויבת לכך שהצבא שלנו יהיה החזק בעולם", אמר לאחרונה קרוז בריאיון. הקמפיין של רוביו, מנגד, העלה ספקות לגבי העמדה של קרוז בנוגע לשליחת כוחות למזרח התיכון ובנוגע למתן אפשרות למהגרים שהגיעו בצורה בלתי-חוקית לארצות הברית לקבל מעמד תושבות.

הרפובליקני טד קרוז הודיע שיתמודד לנשיאות ארה"ב. רויטרס
ישמור על המקום השני? קרוז/רויטרס

ארבעת העימותים הקודמים זכו למספר שיא של צופים, ובמדינה ממתינים בקוצר רוח לראות אילו התבטאויות מעניינות או שערוריתיות יצאו מפי המועמדים, ואילו שפנים הם ישלפו מהכובע כדי להיות האדם שיוביל את המרוץ המפלגתי לבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully