וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: "לעצור באופן מוחלט כניסת מוסלמים לארצות הברית"

המועמד המוביל לראשות המפלגה הרפובליקנית אמר כי הדבר נדרש על רקע ה"שנאה" למוסלמים ברחבי ארצות הברית, שעלולה להוביל לפיגועים נוספים. הבית הלבן מיהר לגנות את הקריאה: "סותרת את ערכינו כאמריקנים"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה בנאום לאומה, אמש: נשמיד את דאעש, לא ניגרר למבצע קרקעי)

המועמד המוביל במרוץ הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ סיפק הערב (שני) הצהרה שערורייתית נוספת. בהודעה לתקשורת, קרא טראמפ ל"עצירה מלאה ומוחלטת" של כניסת מוסלמים לארצות הברית. טראמפ מצדיק את דבריו בכך שעל פי סקרים אחרונים, ה"שנאה" למוסלמים ברחבי ארצות הברית בעלייה, מה שלטענתו עלול להוביל למתקפות טרור נוספות.

"אפילו מבלי לבחון את הנתונים, ברור לכולם כי השנאה היא מעבר להבנתנו", טען טראמפ. "מקורה של השנאה הזאת והסיבה לה, את אלה נצטרך לבחון. עד שנצליח לעשות זאת, ולהבין את הבעיה ואת האיום המסוכן שהיא מציבה בפנינו, מדינתנו לא יכולה להיות הקורבן למתקפות מזוויעות של אנשים שמאמינים רק בג'יהאד, ושאין להם כל היגיון או כבוד לחיי אדם".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ העליב את היהודים: "אינכם תומכים בי כי איני רוצה את כספכם"
המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ: אפגש עם נתניהו בישראל "בקרוב מאוד"
סערה נוספת של טראמפ: הציע לעקוב אחר המוסלמים במדינה - וחזר בו

המועמד לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ בנאום באלבמה 21 נובמבר 2015. רויטרס
לא ההתבטאות השערורייתית הראשונה. טראמפ, בחודש שעבר/רויטרס

בממשל אובמה מיהרו לגנות את ההתבטאות, ואמרו כי היא "סותרת לחלוטין את ערכינו כאמריקנים. יש לנו ב'מגילת הזכויות' את החופש מדת". על פי סגן היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, בן רודס, ההתבטאות "גם סותרת לחלוטין את האינטרסים הביטחוניים שלנו".

מתחריו של טראמפ הסתייגו גם הם מההצעה. ג'ב בוש טען אמר כי טראמפ "לא יציב", והצעתו אינה רצינית. כריס כריסטי, מצדו, אמר כי מדובר ב"עמדה מגוחכת". בן קרסון, מנגד, מסר באמצעות דוברו כי עמדתו היא שכל מי שמבקר בארצות הבית להיות רשום ותחת מעקב, ללא קשר לדתו.

השקת הקמפיין החדש של ג'ב בוש, פלורידה, 2 בנובמבר 2015. AP
קרא לטראמפ "לא יציב". ג'ב בוש/AP

טראמפ ידוע באמירותיו השנויות במחלוקת במהלך קמפיין הבחירות האחרון, שכוונו בין היתר נגד עניים, יהודים, מוסלמים, מהגרים – ויריביו מכל קצוות הקשת הפוליטית. בין היתר, קרא טראמפ לספק "תגי זיהוי" לאזרחים מוסלמים ולסגור מסגדים, וטען פעמים רבות כי המוסלמים במדינה חגגו לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר – למרות שכלי תקשורת אמריקניים העמידו אותו על טעותו. למרות זאת, טראמפ ממשיך להוביל בסקרים בקרב המצביעים הרפובליקנים.

בנאום לאומה שנשא הלילה, קרא הנשיא ברק אובמה: "אסור לנו להפנות עורף אחד לשני. זו לא מלחמה בין אמריקה לאיסלאם - זה מה שדאעש היה רוצה". לדבריו, "דאעש אינו מדבר בשם האיסלאם. הוא מייצג חלק קטן בלבד ממילארד המוסלמים בעולם - כשרוב הקורבנות של הטרור הם מוסלמים. אם אנחנו רוצים לנצח את הטרור, עלינו לגייס קהילות מוסלמיות כבעלות ברית שלנו".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום לאומה בנושא המאבק בטרור. רויטרס
"זו לא מלחמה בין אמריקה לאיסלאם - זה מה שדאעש היה רוצה". אובמה בנאום לאומה, אמש/רויטרס

בתוך כך, ראש סוכנות האו"ם לפליטים, אנטוניו גוטרס, טען כי מדינות "המסרבות לקבל פליטים סורים בשל דתם, רק תומכות בארגוני טרור ומאפשרות להם להיות הרבה יותר יעילים בגיוס אנשים". גוטרס, ראש הממשלה לשעבר של פורטוגל, הבהיר כי הוא מבין את נטייתן של ממשלות רבות להסתמך על אסטרטגיות מוכרות למאבק בטרור, אולם טען כי הן יביאו פתרון מלא לבעיה של עליית הארגונים האיסלאמיסטים, ובראשם "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

"חלק מהותי מזה הוא לשכנע את המגויסים הפוטנציאליים לארגוני הטרור כי לא זו הדרך לבטא את הכעס או את החשש שלהם", אמר. "ככל שיש יותר אמירות עוינות ומעשים נגד הפליטים הסורים, כך גדלים הסיכויים כי דאעש וארגונים אחרים יצליחו לגייס בתוך תחומי אירופה אנשים שיבצעו את המעשים המזוויעים שאנו רואים כעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully