וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ העליב את היהודים: "אינכם תומכים בי כי איני רוצה את כספכם"

בנאום שנשא בפני ארגונים יהודיים-רפובליקנים, זנח המועמד הרפובליקני כהרגלו את התקינות הפוליטית והתייחס לתכונות המיוחסות באופן סטריאוטיפי ליהודים, בהן שליטה באמצעות כסף וקשיחות במו"מ. הוא אף הכעיס את הקהל כשביקר את חוסר התפשרותה של ישראל על אחדות ירושלים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(העימות הרביעי בין מועמדי המפלגה הרפובליקנית, בחודש שעבר)

המועמד לייצוג המפלגה הרפובליקנית במרוץ לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, נשא היום (חמישי) נאום בפני ארגונים יהודיים רפובליקנים, ובמהלכו השמיע כמה הערות שאינן תקינות-פוליטית, המזכירות טענות של גורמים אנטישמיים נגד יהודים. האמירות, שאמנם נאמרו באווירה מבודחת, רמזו לכך שהיהודים שולטים באחרים באמצעות כספיהם, וכן שהם שותפים קשים למשא ומתן.

"באופן טיפשי, אתם רוצים לתת לי כסף", אמר טראמפ, אשר מממן את הקמפיין שלו בעצמו. "אינכם עומדים לתמוך בי כי איני מעוניין בכספכם". טראמפ רמז למעשה כי היהודים אינם מוכנים לתמוך באנשים שהם לא יכולים לשלוט באמצעות כספם.

עוד כתבות מהעולם:
האסון שנשכח: בבולגריה זוכרים את המטוס הישראלי שהופל
היסטוריה בארצות הברית: נשים יוכלו לשרת בכל התפקידים בצבא
המודיעין הגרמני: "מדיניות החוץ הסעודית הפכה לאימפולסיבית"

דונאלד טראמפ :אני לחלוטין אקים מאגר נתונים על האנשים שמגיעים מסוריה. רויטרס
התבטא באנטישמיות? טראמפ/רויטרס

"אני נושא ונותן, ממש כמוכם", הוסיף טראמפ, בהתייחסו להסכם הגרעין הכושל, לטענתו, שהושג בין איראן ושש המעצמות. "האם ישנו מישהו בחדר שאינו נושא ונותן בעסקאות?", שאל וענה לעצמו: "יש כאן בטח יותר נושאים ונותנים מאשר בכל חדר שאי-פעם דיברתי בו".

אך הטעות הגדולה ביותר של טראמפ היא ככל הנראה הסתייגותו מהרצון לשמור על ירושלים מאוחדת. לדבריו, ישראל לא יכולה להתחיל בשיחות עם הפלסטינים, אם היא מאמצת גישה בלתי-מתפשרת בנוגע לירושלים. "אינכם יכולים להיכנס למו"מ עם גישה כזו", אמר טראמפ. הוא גם אמר כי "איני בטוח בקשר למחויבותה של ישראל לפתוח במו"מ". בשלב זה אמר אחד הכתבים כי שרר שקט בקהל.

צפו בנאומו המלא של טראמפ:

טראמפ אף שיבח את עצמו ואמר כי היהודים בעולם אוהבים אותו, במיוחד בישראל. "על הקיר שלי יש הרבה פרסים מארגונים יהודיים", אמר והוסיף בגיחוך: "עם זאת, הנוצרים מתחילים להתקרב לכמות".

מוקדם יותר היום אמר טראמפ כי בכוונתו להגיע "בקרוב מאוד" לביקור בישראל. המיליארדר הוסיף כי במהלך הביקור הוא ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא לא מסר פרטים נוספים על הביקור המתוכנן.

הסנאטור מארקו רוביו בתגובה לחידוש היחסים עם קובה – וושינגטון, דצמבר 2014. AP
"יש אנשים שמטילים ספק במחויבות של ישראל לשלום". רוביו/AP

לפני טראמפ עלה על הבמה מועמד אחר לייצוג הרפובליקנים בבחירות, מרקו רוביו, שביקר את טראמפ על יחסו לישראל. "יש כמה אנשים במפלגה שלנו שבאמת מטילים ספק במחויבות של ישראל לשלום", אמר. "חלק באמת דורשים מישראל להשקיע מאמצים רבים יותר מאשר מהפלסטינים. הם טועים לחלוטין ולא מבינים את הקשר המתמשך בין ישראל וארצות הברית".

"לא מדובר בעסקת נדל"ן בין שני צדדים הדנים על כסף", אמר כביקורת על טראמפ. "זהו מאבק לשמירה על העתיד של ישראל". רוביו התייחס לדברים שאמר טראמפ מוקדם יותר השבוע, לפיהם ינסה לגשר בין ישראל והפלסטינים, אך יש לו "ספק גדול אם שני הצדדים מעוניינים בכך".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully