וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודיעין הגרמני: "מדיניות החוץ הסעודית הפכה לאימפולסיבית"

3.12.2015 / 19:58

בדוח חריף של סוכנות הביון BND נטען כי התחזקותו של הנסיך מוחמד בן סלמאן משפיעה באופן שלילי על מדיניות החוץ של ריאד. "ערב הסעודית מוכנה לקחת יותר סיכונים צבאיים, פוליטיים וכלכליים" במאבק מול איראן על השליטה במזרח התיכון

שר ההגנה של סעודיה, הנסיך מוחמד בן סלמאן, בחדר המבצעים בריאד – 26 במרץ 2015. רויטרס
בנו של המלך, שר ההגנה ומוביל ועדת-על כלכלית. הנסיך מוחמד בן סלמאן/רויטרס

סוכנות הביון הגרמנית פרסמה אתמול (רביעי) דוח חריף המביע דאגה מכך שמדיניות החוץ של ערב הסעודית הופכת ל"אימפולסיבית", עם התחזקותו של הנסיך מוחמד בן סלמאן. על פי הדוח הקצר, שאורכו רק כעמוד וחצי, הממלכה הסעודית מאבדת את אמונה של ארצות הברית כגורם יציב במזרח התיכון. "ריאד מוכנה לקחת יותר סיכונים, בתחרות האזורית שלה מול איראן", נכתב.

מאז עלייתו של המלך סלמאן לשלטון בחודש ינואר, ערב הסעודית – יצואנית הנפט הגדולה בעולם – פתחה במבצע צבאי בתימן השכנה, במטרה לבלום את ההשפעה האיראנית. לצד זאת, ריאד הרחיבה את התמיכה במורדים הסורים ושינתה את רשימת יורשי העצר.

עוד בוואלה! NEWS:
עונש המוות של האמן הסעודי שמטלטל את העולם הערבי
השותפות הערביות של ארה"ב במאבק בדאעש נוטשות את המערכה בסוריה
זכויות נשים והיפרדות מהנפט: הרפורמות שמתכנן יורש העצר הסעודי

הפגנה נגד התקיפות האוויריות של ערב הסעודית בצנעא, בירת תימן. AP
הפגנה בצנעא, בירת תימן, נגד התקיפות האוויריות של ערב הסעודית/AP

המאבק בין ערב הסעודית לאיראן אינו חדש, וריאד יצאה פעמים רבות נגד הפעילות של איראן במזרח התיכון, בעיקר באמצעות תמיכה בחיזבאללה ובארגונים שיעיים במדינות האזור. אולם תחת שלטונו של סלמאן, ערב הסעודית פנתה לפעילות ישירה והחלטית יותר נגד טהראן. על פי הדוח, מאמציהן של שתי היריבות להשפיע על האירועים בסוריה, בלבנון, בבחריין ובעיראק, כוללים יותר ויותר סיכונים צבאיים, פוליטיים וכלכליים מצד ריאד.

"הגישה הדיפלומטית הזהירה של מנהיגי המשפחה המלכותית הוחלפה במדיניות התערבותית אימפולסיבית", נכתב בדוח, שכותרתו "ערב הסעודית – כוח סוני אזורי, קרוע בין שינוי פרדיגמה במדיניות החוץ לביסוס מדיניות הפנים". לטענת הגרמנים, ריכוז הכוח ההולך וגובר בידיו של הנסיך מוחמד עלול לפגום ביחסים במשפחה המלכותית, כמו גם ביחסים עם מדינות האזור.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
המלך סלמאן והנסיך צ'ארלס, ריאד, אוקטובר 2015. AP
המלך סלמאן והנסיך הבריטי צ'ארלס, בעת ביקור רשמי בריאד/AP

בחודש שעבר פורסמה בעיתון הבריטי "טלגרף" תכנית מפורטת לרפורמה במדינה, שמוביל הנסיך מוחמד, בנו של המלך סלמאן. המניפסט של יועצי משפחת המלוכה מתפרש על שלל נושאים, בהם רפורמה כלכלית, תפקידן של הנשים במדינה, ופעילות ארגוני זכויות אדם. "כלי התקשורת מדברים על משבר במשפחת המלוכה, אך שוכחים לדבר גם עם העם הסעודי שצמא לשינוי ולרפורמה כלכלית", נכתב בדבריהם.

המסמך מציג תכנון של רפורמה תקציבית כללית שתגדיל את חלקו של המגזר הפרטי, לצד צעדים שיביאו לשינוי "תדמיתה הבינלאומית" של ערב הסעודית, בעיקר בכל הנוגע לזכויות נשים. "סוגיית הנשים הסעודיות הפכה לסוגיה עולמית, ונדמה שמבחינת דעת הקהל, אנחנו בצד המפסיד", נכתב במסמך הסעודי, שבו נכתב בפירוש כי המאבק העולמי בנושא "הוגן, כי לא באמת שיפרנו את ההתנהלות שלנו". מטרת הרפורמות בנושא זה היא "לפתוח את דלתות הממלכה לוועדות בינלאומיות ולארגוני זכויות אדם".

מבחינה כלכלית, יועצי חצר המלוכה הודו כי 85-80% מההכנסה הממשלתית מגיעה ממכירת נפט. הם תיארו זאת כ"דילמה קשה", והוסיפו כי התלות בנפט הפכה ל"חומר הרדמה" עבור הממלכה. להערכת היועצים, יותר מ-30% מהתקציב הממשלתי מבוזבז, וכעת, עם הירידה החדה במחירי הנפט, ההנהגה בריאד שוקלת לקיחת הלוואות או – לראשונה – הטלת מסים על האזרחים. מטרת התכנית החדשה היא "לגוון את מקורות ההכנסה".

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, סלמאן מלך ערב הסעודית ונשיא תימן עבד רבו מנסור האדי בשארם א-שייח, 28 במרץ 2015. רויטרס
מורידים את הכפפות בדרך לשליטה אזורית. המלך סלמאן, לצד נשיא מצרים ונשיא תימן/רויטרס

עם זאת, בתחומים מסוימים, הבהירו היועצים כי הסעודים לא ישנו את דרכם. שינוי כלשהו בשיטת הממשל אינו על השולחן, כמו גם הקלות בהתנכלות הרשויות לפעילי זכויות אדם או לפעילים למען דמוקרטיזציה, שהתגברה לאחר מהפכות האביב הערבי בשנת 2011. המסמך מגן על מעצרו של שייח נימר א-נימר, איש דת שיעי בכיר שנידון למוות לאחר שהשתתף בהפגנה: "יש לנו את הזכות המלאה להגן על ביטחונם של אזרחינו, ולא יכולים להבין את הדרישות לפטור אותו מעונש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully