וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכויות נשים והיפרדות מהנפט: הרפורמות שמתכנן יורש העצר הסעודי

מנשר של יועצי משפחת המלוכה הסעודית נחשף בעיתון הבריטי "טלגרף", ומפרט שורה של שינויים שמתכנן הנסיך מוחמד, שנחשב בעיני רבים לאיש החזק בריאד. "התלות בנפט היא חומר הרדמה; נפתח את הדלת לארגוני זכויות אדם"

שר ההגנה של סעודיה, הנסיך מוחמד בן סלמאן, בחדר המבצעים בריאד – 26 במרץ 2015. רויטרס
ממלא שורת תפקידים, בהם שר ההגנה. הנסיך מוחמד בחדר מבצעים צבאי בריאד/רויטרס

בצל הביקורת החריפה על מצב זכויות האדם בערב הסעודית, ועל רקע הדיווחים על דרישות להדחת העומד בראש הממלכה, יועציו של המלך החדש סלמאן ושל בנו, מוחמד, שמסתמן במהרה כאחד מהגורמים המשפיעים ביותר בריאד, חשפו אמש (רביעי) את התכנית המפורטת לרפורמה במדינה. המניפסט של יועצי משפחת המלוכה מתפרש על שלל נושאים, בהם רפורמה כלכלית, תפקידן של הנשים במדינה, ופעילות ארגוני זכויות אדם.

על פי המניפסט שנחשף על ידי כתב העיתון הבריטי "טלגרף" בריאד, ריצ'רד ספנסר, ההנהגה חייבת לתת מקום ל"צעירים". זאת בהתייחסות לשינויים הרבים במאזן הכוחות במשפחת המלוכה מאז מותו של המלך עבדאללה בחודש ינואר, ומאבקי הכוחות הפנימיים שצמחו מאז – למרות שהיועצים מנסים להקטין את השפעת המשבר המשפחתי. "כלי התקשורת מדברים על משבר במשפחת המלוכה, אך שוכחים לדבר גם עם העם הסעודי שצמא לשינוי ולרפורמה כלכלית", נכתב.

עוד בוואלה! NEWS:
רעייתו הסודית של מלך סעודיה תקבל מיליונים ממשפחת המלוכה
נסיך סעודי נעצר בביירות - עם 20 טון קוקאין
סעודי יוצא להורג בגין "הפגנה": הוריו דורשים מאובמה להתערב

הנסיך מוחמד בן נאיף, ערב הסעודית, נובמבר 2015. רויטרס
"לפתוח את דלתות הממלכה לוועדות בינלאומיות ולארגוני זכויות אדם". הנסיך מוחמד בוועידה בריאד, השבוע/רויטרס

המסמך מציג תכנון של רפורמה תקציבית כללית שתגדיל את חלקו של המגזר הפרטי, לצד צעדים שיביאו לשינוי "תדמיתה הבינלאומית" של ערב הסעודית, בעיקר בכל הנוגע לזכויות נשים. "סוגיית הנשים הסעודיות הפכה לסוגיה עולמית, ונדמה שמבחינת דעת הקהל, אנחנו בצד המפסיד", נכתב במסמך הסעודי, שבו נכתב בפירוש כי המאבק העולמי בנושא "הוגן, כי לא באמת שיפרנו את ההתנהלות שלנו". מטרת הרפורמות בנושא זה היא "לפתוח את דלתות הממלכה לוועדות בינלאומיות ולארגוני זכויות אדם".

מבחינה כלכלית, יועצי חצר המלוכה הודו כי 85-80% מההכנסה הממשלתית מגיעה ממכירת נפט. הם תיארו זאת כ"דילמה קשה", והוסיפו כי התלות בנפט הפכה ל"חומר הרדמה" עבור הממלכה. להערכת היועצים, יותר מ-30% מהתקציב הממשלתי מבוזבז, וכעת, עם הירידה החדה במחירי הנפט, ההנהגה בריאד שוקלת לקיחת הלוואות או – לראשונה – הטלת מסים על האזרחים. מטרת התכנית החדשה היא "לגוון את מקורות ההכנסה".

עם זאת, בתחומים מסוימים, הבהירו היועצים כי הסעודים לא ישנו את דרכם. שינוי כלשהו בשיטת הממשל אינו על השולחן, כמו גם הקלות בהתנכלות הרשויות לפעילי זכויות אדם או לפעילים למען דמוקרטיזציה, שהתגברה לאחר מהפכות האביב הערבי בשנת 2011. המסמך מגן על מעצרו של שייח נימר א-נימר, איש דת שיעי בכיר שנידון למוות לאחר שהשתתף בהפגנה: "יש לנו את הזכות המלאה להגן על ביטחונם של אזרחינו, ולא יכולים להבין את הדרישות לפטור אותו מעונש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully