וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח סבא"א: "איראן ויתרה על פיתוח פצצה גרעינית"

סוכנות האו"ם לאנרגיה אטומית הבהירה כי עד 2003 טהראן פעלה, באופן בסיסי למדי, לפיתוח נשק גרעיני, אולם מאז 2009 פעולות אלה פסקו. הדוח הוא אחד מהשלבים האחרונים לפני הסרת הסנקציות נגד איראן

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) פרסמה הערב (רביעי) את הדוח על פעילותה הגרעינית של איראן, שבכפוף לפרסומו ייושם הסכם הגרעין שנחתם בין טהראן לשש המעצמות. הדוח מציין כי מרבית הפעילות המסודרת לפיתוח נשק גרעיני נעשתה לפני שנת 2003, וחלקים ממנה המשיכו עד 2009, אולם בשנים האחרונות "לא נמצאו כל אינדיקציות אמינות לשימוש בחומרים גרעיניים למטרות צבאיות".

להערכת סוכנות האו"ם, המתבססת על מודיעין ישראלי ואמריקני ועל מחקר עצמאי של פקחי סבא"א, פעילויותיה הגרעיניות של איראן נבלמו בשלבי התכנון, ביצוע ניסויים בסיסיים ברכיבי נשק גרעיני ורכישת חלק מהחומרים והציוד הדרוש. הדוח הוא המסמך הרשמי המקיף ביותר שפורסם בנוגע לתכנית הגרעין של איראן, לאחר כעשר שנים שבהן קראו מדינות רבות בעולם לפתוח בחקירה בנושא. ב-15 בדצמבר יכונס דיון בנוגע לדוח במטה הסוכנות בווינה, בהשתתפות נציגי המדינות החברות בסבא"א.

עוד בוואלה! NEWS:
איראן: סיכמנו עם המעצמות על הדרך שבה יוסב המתקן באראק
השמרנים מקשים על רוחאני: איראן עצרה את פירוק הצנטריפוגות
אחרי הניצחון בקרב על הגרעין, רוחאני יוצא למלחמה על חופש הביטוי

פקחים מנטרלים סרכזות. מתקן ההעשרה נתנז, 20 בינואר 2014. סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א, אתר רשמי
פקחי האו"ם בכור הגרעיני בנתנז/אתר רשמי, סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א

כעת, עם פרסום הדוח, המעצמות שהשתתפו במגעים להגעה להסכם הגרעין – ארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת, גרמניה וסין – צפויות לקדם את הסרת הסנקציות שהוטלו נגד איראן בשל תכנית הגרעין שלה. טרם התקבלו תגובות ממדינות אלה, אולם הן לא צפויות לערער על ממצאי דוח סבא"א. הסוכנות אינה צד בהסכם הגרעין, אולם קיבלה מנדט לפקח על יישומו בצד האיראני עבור המעצמות.

מוקדם יותר השבוע, דובר משרד החוץ הצרפתי, רומן נדאל, קרא לסבא"א "לספק את כל המידע הנחוץ שברשותה". בשבוע שעבר מסר מזכ"ל סבא"א יוקיה אמאנו כי המידע שהתקבל במסגרת החקירה "אמין", וכי הדוח מספק "תמונה מלאה" של הפעילות הגרעינית של איראן.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בכור בבושהר/AP

לפני כחודש וחצי, הורה נשיא ארצות הברית ברק אובמה לממשל האמריקני לנקוט צעדים לקראת הסרת הסנקציות מעל איראן, 90 ימים לאחר שמועצת הביטחון של האו"ם אימצה את ההסכם שנחתם ביולי. "בזאת אני מורה לכם לנקוט את כל הצעדים הדרושים כדי להעניק תוקף להתחייבויותיה של ארצות הברית בנוגע לסנקציות", כתב אובמה בתזכיר שהועבר למשרדי החוץ, האנרגיה, המסחר והאוצר. הצעדים האלו ייכנסו לתוקף רק כשמחלקת המדינה תאשר, על בסיס הדוח שפורסם היום, כי איראן מקיימת את ההתחייבויות שלה בהסכם הגרעין.

שרי החוץ של המעצמות בווינה, במסגרת שיחות הגרעין עם איראן, 13 ביולי 2015. רויטרס
שרי החוץ של איראן ושל המעצמות בווינה, במהלך הדיונים בחודש יולי/רויטרס

לפני כשבועיים, חשפה סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" את הנספח להסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לאיראן, ובו סוכם על הצעדים להפיכת מתקן המים הכבדים באראק לכור לצרכי מחקר. במסגרת ההסכם, נקבע כי ליבת הכור באראק תפורק, והוא לא יוכל לספק פלוטוניום לפצצה גרעינית. בסך הכול, יותר לכור הזה לייצר עד קילוגרם אחד בשנה של פלוטוניום - כמות מזערית בלי כל ערך צבאי.

"איראן תקבל עליה את האחריות לניהול פיתוח יישום המודרניזציה של פרויקט אראק, שיכלול עיצוב מחדש של כור מודרני ושל המעבדות הנלוות, ייצור דלק, והפעלת הכור והמעבדת הנלווה", נכתב בסעיף הראשון להסכם.

בהמשך ההסכם נכתב כי המעצמות יסייעו לאיראן במשימות אלו. סין תשתתף בתכנון ובבניית הכור, ארצות הברית תספק תמיכה טכנית, צרפת תספק ציוד ותכשיר את הצוותים לעמוד בנהלי הביטחון, גרמניה תחקור את היתכנות הפרויקט, רוסיה תספק שירותי ייעוץ ומועצת האיחוד האירופי תדאג לאישורים הנדרשים. בנוסף לכך, ארצות הברית, צרפת, בריטניה וגרמניה יבחנו כל אחת את אופן העבודה של הכור ושל ייצור הדלק, "על מנת לוודא שהם עונים על המאפיינים שסוכמו בהסכם הביניים".

פגישת יוקיה אמאנו ועבאס עראקצ'י, וינה, פברואר 2015. רויטרס
מזכ"ל סבא"א אמאנו וסגן שר החוץ של איראן עבאס עראקצ'י/רויטרס

עוד סוכם בזמנו כי איראן לא תוכל להקים מתקני העשרה חדשים למשך 15 שנה, ויורשה לה להחזיק רק עד 300 קילוגרמים של אורניום מועשר, כולו ברמה נמוכה של עד 3.67%. לפני חתימת הסכם הביניים הוערך כי יש בידי האיראנים כ-12 טונות של חומר מועשר, והם יחויבו לדלל אותו או להעבירו לידי מדינה אחרת בתמורה לאורניום גולמי.

במתקן ההעשרה בנתנז, יורשו עד 5,060 סרכזות מהדור הישן בלבד. למתקן הרגיש במיוחד בפורדו, החצוב בתוך צלע הר סלעי וחסין מתקיפות אוויריות, ייאסר על איראן להכניס חומר בקיע ב-15 השנים הקרובות. כמות הסרכזות במתקן תופחת בכשני שליש ויישארו בו רק 1,044 סרכזות, שלא יוכלו להעשיר אורניום. כל שאר הסרכזות יאוחסנו בפיקוח סבא"א, והמטרה האיראנית המוצהרת היא הפיכת המתקן בפורדו למרכז מחקר לפיזיקה גרעינית.

מלשכת נתניהו נמסר בתגובה לדוח: "החקירה של סבא"א מוכיחה מעל לכל ספק שאיראן הפעילה תכנית סודית לפיתוח נשק גרעיני, גם אחרי שנת 2003, כפי שאמרה ישראל". זאת, למרות שבדוח מצוין כי פעולותיה של טהראן לא הבשילו לכדי פיתוח נשק של ממש והופסקו ברובן כבר בשנת 2003. עוד נמסר כי הדוח "חושף את טכניקות ההונאה וההסתרה של איראן בכל הקשור לתכניתה הגרעינית. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא בהתנהלות סביב המתקן בפרצ'ין, שממנו ניסו האיראנים להעלים ולטשטש ראיות לפעילותם האסורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully