וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: סיכמנו עם המעצמות על הדרך שבה יוסב המתקן באראק

בטהראן טוענים כי על בסיס הסכם הגרעין, היא חתמה על הנספח להפיכת כור המים הכבדים למתקן אזרחי. לדבריה, סין תתכנן, רוסיה תייעץ וארה"ב תפקח על מה שהיה בעבר אחד מסלעי המחלוקת

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(ארה"ב: בטוחים בפיקוח של סבא"א על מתקני הגרעין באיראן)

סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" פרסמה היום (שבת) הסכם שנחתם אתמול בין המעצמות לאיראן, ובו סוכם על הצעדים להפיכת מתקן המים הכבדים באראק לכור לצרכי מחקר.

ביולי האחרון נחתם הסכם הביניים בין הרפובליקה השיעית לבין סין, צרפת, גרמניה, רוסיה, בריטניה, ארצות הברית והאיחוד האירופי, במסגרתו נקבע כי ליבת הכור באראק תפורק, והוא לא יוכל לספק פלוטוניום לפצצה גרעינית. בסך הכול, יותר לכור הזה לייצר עד קילוגרם אחד בשנה של פלוטוניום - כמות מזערית בלי כל ערך צבאי.

"איראן תקבל עליה את האחריות לניהול פיתוח יישום המודרניה של פרויקט אראק, שיכלול עיצוב מחדש של כור מודרני ושל המעבדות הנלוות, ייצור דלק, והפעלת הכור והמעבדת הנלווה", נכתב בסעיף הראשון להסכם.

לקריאה נוספת:
השמרנים מקשים על רוחאני: איראן עצרה את פירוק הצנטריפוגות
אחרי הניצחון בקרב על הגרעין, רוחאני יוצא למלחמה על חופש הביטוי
נשיא איראן לשעבר: "לא נטשנו את הרעיון לפתח פצצה גרעינית"

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
מתקן המים הכבדים באראק שבאיראן/AP

בהמשך ההסכם נכתב כי המעצמות יסייעו לאיראן במשימות אלו. סין תשתתף בתכנון ובבניית הכור, ארצות הברית תספק תמיכה טכנית, צרפת תספק ציוד ותכשיר את הצוותים לעמוד בנהלי הביטחון, גרמניה תחקור את היתכנות הפרויקט, רוסיה תספק שירותי ייעוץ ומועצת האיחוד האירופי תדאג לאישורים הנדרשים. בנוסף, ארצות הברית, צרפת, בריטניה וגרמניה יבחנו כל אחת את אופן העבודה של הכור ושל ייצור הדלק, "על מנת לוודא שהם עונים על המאפיינים שסוכמו בהסכם הביניים".

עוד סוכם כי יוקם נפרד גוף שיהיה אחראי ליישום הפרויקט, בפניו תציג איראן את תכנית החומש שלה, שתהיה תלויה באישורו.

"דבר במסמך זה לא משנה את הסכם הביניים", נכתב בסופו. "בכל מקרה שבו תתקיים התנגשות בין מסמך זה להסכם הביניים, הסכם הביניים יגבר".

השרים שהשתתפו בגיבוש הסכם הגרעין עם איראן בתמונה משותפת בווינה, 14 ביולי 2015. רויטרס
שרי המעצמות עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, ושרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, לאחר חתימת ההסכם בווינה, בשנה שעברה/רויטרס

בנוסף להפיכת הכור באראק לכור לצרכי מחקר, קובע הסכם הביניים הגבלות נוספות על תכנית הגרעין של המדינה. כך לדוגמה, אסור לה להפעיל יותר משתי סרכזות מכל סוג באותה העת, ואסור לקיים כל פעילות שקשורה בפיתוח נשק גרעיני.

עוד סוכם בזמנו כי איראן לא תוכל להקים מתקני העשרה חדשים למשך 15 שנה, ויורשה לה להחזיק רק עד 300 קילוגרמים של אורניום מועשר, כולו ברמה נמוכה של עד 3.67%. לפני חתימת הסכם הביניים הוערך כי יש בידי האיראנים כ-12 טונות של חומר מועשר, והם יחויבו לדלל אותו או להעבירו לידי מדינה אחרת בתמורה לאורניום גולמי.

במתקן ההעשרה בנתנז, יורשו עד 5,060 סרכזות מהדור הישן בלבד. למתקן הרגיש במיוחד בפורדו, החצוב בתוך צלע הר סלעי וחסין מתקיפות אוויריות, ייאסר על איראן להכניס חומר בקיע ב-15 השנים הקרובות. כמות הסרכזות במתקן תופחת בכשני שליש ויישארו בו רק 1,044 סרכזות, שלא יוכלו להעשיר אורניום. כל שאר הסרכזות יאוחסנו בפיקוח סבא"א, והמטרה האיראנית המוצהרת היא הפיכת המתקן בפורדו למרכז מחקר לפיזיקה גרעינית.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בביקור במתקן הגרעיני התת-קרקעי פורדו – קום, אוקטובר 2014. סוכנות הידיעות איסנא, אתר רשמי
שר החוץ זריף בביקור באתר בפורדו, באוקטובר 2014/אתר רשמי, סוכנות הידיעות איסנא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully