וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד המדינה שמת - וההקלטות המפלילות: פרשת הולילנד מגיעה לרגע ההכרעה

29.12.2015 / 6:30

בית המשפט העליון יכריע בערעורו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהורשע בשתי עבירות שוחד במסגרת פרויקט הנדל"ן בירושלים, ויקבע אם ירצה שש שנות מאסר. פרשת הולילנד: מורה נבוכים של "וואלה, הבנתי"

כתיבה ועריכה: הילה קובו, עריכת וידאו: מאיה בן ניסן, מעצב גרפי: אביחי ברוך

בית המשפט העליון יכריע היום (שלישי) בשמונת הערעורים שהוגשו בפרשת הולילנד שנה וחצי לאחר שהוגשו, ויפסוק אם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ירצה עונש של שש שנות מאסר. חריגותו של התיק נובעת ממעמדם הבכיר של הנאשמים בו, ובהם, חוץ מראש ממשלה לשעבר, נמצאים גם ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי, יו"ר בנק פועלים לשעבר דני דנקנר ויו"ר מנהל מקרקעי ישראל יעקב אפרתי, שזוכה מחמת הספק מהאישומים נגדו. כל אלה ונוספים חברו יחד למנגנון שגלגל סכומים חסרי תקדים של שוחד על מנת לקדם מיזמי נדל"ן בירושלים.

בשנת 2009 ניגש יזם הנדל"ן שמואל דכנר, מי שלימים יהפוך לעד מדינה, והציע למשטרה מידע על שלוש פרשות שוחד בהיקף של מיליונים. דכנר שימש במשך שנים יועצו של בעל מתחם הולילנד, הלל צ'רני, וסייע לו להגיע לבכירי העירייה ולקדם את הפרויקט שלו, כמו גם כמה נוספים, בתמורה לשוחד. הפניה של דכנר למשטרה הגיעה לאחר שבמשך כמה שנים שקע בחובות ונקלע למחלוקת עם צ'רני על חלוקת הכספים ביניהם. בעדותו תיאר דכנר את מנגנון העברת השוחד לפקידי עירייה בכירים, נבחרי ציבור וגורמים במנהל מקרקעי ישראל. כל זאת, תמורת הטבות והקלות ליזמי נדל"ן בהולילנד ובפרויקטים נוספים.

בשנת 2012 הוגש כתב אישום על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה בנוגע לשלושה מיזמי הנדל"ן הולילנד, הזרע וחברת המלח. בכולם ביקשו היזמים להסיר חסמים בירוקרטיים באמצעות מתן טובות הנאה לאנשי מפתח. מיזם הולילנד בירושלים הוא החריג מכולם גם בממדיו. בשנות ה-90 ביקש הלל צ'רני, בעלי האדמה במקום שבו עמד מלון הולילנד, להשביחה ולהרחיב את זכויות הבנייה. הפרויקט שתוכנן במקום עורר מתחילת דרכו התנגדות עזה מצד התושבים והארגונים הירוקים בשל פגיעתו בקו הנוף של ירושלים. חרף כל ההתנגדויות, הוא אושר במהירות.

משפט הולילנד - כותרות אחרונות:
לקראת ההכרעה בערעור בהולילנד: אלה האפשרויות שעומדות בפני אולמרט
לקראת ההכרעה בערעור: שב"ס ערוכים לקליטת האסיר אולמרט באגף ה-VIP
משפט הולילנד: המדינה מסכימה להקל בעונשו של לופוליאנסקי

גלי גינת מדווחת לאולפן וואלה! מבית המשפט העליון על דחיית מאסרו של אהוד אולמרט. עומר מירון
ירצה עונש שש שנות מאסר? אולמרט בבית המשפט העליון, ביולי האחרון/עומר מירון

המשפט התנהל באופן אינטנסיבי בבית המשפט המחוזי בתל אביב, כשבמהלך החקירה הנגדית מת דכנר מדום לב עוד בטרם סיים להיחקר על ידי צוות ההגנה של ראש הממשלה לשעבר. בפסק הדין הורשע אולמרט בשני אישומים מתוך ארבעה של לקיחת שוחד בעת שכיהן כראש עיריית ירושלים, והשופט דוד רוזן קבע כי חצי מליון שקלים בצ'קים דחויים שהועברו מדכנר לאחיו יוסי אולמרט היו כספי שוחד.

"הנאשם ביקש לסייע לאחיו, שנקלע לחובות כספיים כבדים. הוא נמנע מלפנות לידידים, שהינם, לדבריו, בבחינת שועי ארץ, אלא באופן דיסקרטי רחוק מעין אדם פנה ל'אוצרות פלא', שעמדו לרשותו", כתב רוזן. "על בסיס מערכת הקשרים המושחתת ששררה בינו לבין עד המדינה, השתמש אולמרט ב'אוצר הפלא' הנ"ל, שהוכיח 'נדיבותו' לאורך שנים".

אישום השוחד השני שבו הורשע אולמרט נוגע לסכום של 60 אלף שקלים שקיבל מדכנר באמצעות שולה זקן. הסכום המקורי שאותו העביר דכנר היה מאה אלף שקלים, אולם 40 אלף מהם לקחה זקן לעצמה. "סכום כסף זה לא נחת במפתיע בקופתו של הנאשם... סכום כסף זה מחובר בטבורו למערכת הקשרים המושחתת ששררה בין עד המדינה לנאשם לאורך שנים רבות", נכתב בפסק הדין. "הנאשם כיהן בתפקיד רם, רב סמכויות וכוחות כראש עיר וכיו"ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים וניצל את תפקידו הרם לגריפת כספים מיזם, שנזקק לסיועו והתערבותו בקידום פרויקט הולילנד".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות שלא הוכח בבית המשפט כי כספי השוחד שקיבל אולמרט הם שהובילו אותו לפעול למתן הקלות והטבות ליזמי פרויקט הולילנד, קבע השופט רוזן כי מדובר בסטייה ברורה מן השורה וגזר עליו כאמור שש שנות מאסר בעודו מציין כי נוטל שוחד הוא בבחינת בוגד, איש מעל הבוגד באמון שניתן בו, אמון שבלעדיו לא יכון, יקום ויהיה שירות ציבורי מתוקן - התבטאות ששימשה את תומכי אולמרט לתקוף את רוזן לאחר גזר הדין.

מצעד המורשעים

בפרשה נגזרו גם שש שנות מאסר על לופוליאנסקי, שהורשע בקבלת שוחד בגין תרומות למפעל הצדקה "יד שרה" שבראשו עמד, בסך יותר משני מיליון ששקלים.

מי שנידון להכי הרבה שנות מאסר היה אורי שטרית, מהנדס העיר ירושלים לשעבר, שהורשע בקבלת שוחד של יותר מ-700 אלף שקלים מדכנר ובהלבנת הון. הוא נשלח לשבע שנות מאסר.

איש העסקים אביגדור קלנר, בעבר יו"ר זכיינית ערוץ 2 "רשת", וממקימי חברת "הולילנד פארק", הורשע בהלבנת הון ובמתן שוחד לדכנר ונידון לשלוש שנות מאסר. קלנר היה היחיד שלקח ברצינות את איומיו של דכנר לצאת עם הסיפור אם לא ימולאו דרישותיו הכספיות. הוא ערער על חומרת העונש והמדינה - על קלותו.

אורי לופוליאנסקי בבית המשפט המחוזי בתל אביב ביום הכרעת הדין בתיק הולילנד. מרץ 2014. עידו ארז, מערכת וואלה! NEWS
הורשע בגין קבלת שוחד כתרומות ל"יד שרה". אורי לופוליאנסקי/מערכת וואלה! NEWS, עידו ארז

מאיר רבין, שכונה "מאכער" ושימש יד ימינו של עד המדינה דכנר, הורשע בהלבנת הון ובמתן שוחד בסך 1.2 מיליון שקלים ונידון לחמש שנות מאסר בפועל. דנקנר, הורשע במתן שוחד, ברישום כוזב במסמכי תאגיד ובהלבנת הון ונידון לשלוש שנות מאסר. בפסק הדין נקבע כי דנקנר שילם לרבין 1.1 מיליון שקלים כדי שיסיע לו לקדם את עסקת שינוי יעוד הקרקעות של חברת תעשיות מלח, בשווי מוערך של מאות מיליוני דולרים.

צ'רני, מבעלי מתחם הולילנד, ששכר את שירותיו של דכנר לקדם את הפרויקט, הורשע במתן שוחד לאולמרט, לשולה זקן וללופוליאנסקי ובהלבנת הון, ונידון לשלוש שנות מאסר וחצי בפועל. המדינה ערערה על קולת עונשו, והוא - על חומרתו.

מורשעים נוספים היו אליעזר שמחיוף, ששימש סגן ראש עיריית ירושלים והורשע בקבלת שוחד מדכנר בסך 165 אלף שקלים. הוא נידון לשלוש שנות מאסר וחצי בפועל. אברהם פיינר, חבר מועצת עיריית ירושלים, הורשע בקבלת שוחד של 680 אלף שקלים ונידון לשישה חודשי עבודות שירות שאותם סיים לרצות.

שולה זקן נגד הפטרון אולמרט

נאשמת מספר תשע היתה שולה זקן, מזכירתו ויד ימינו של אולמרט. רגע לפני הכרעת הדין, כשהבינה שהיא מסובכת עד מעל לראש, החליטה זקן ללכת להסדר עד מדינה עם הפרקליטות ומסרה להם בתמורה לעונש קל של 11 חודשים הקלטות של שיחותיה עם אולמרט. הקלטות אלו שימשו את המדינה לפתיחה מחדש של תיק טלנסקי, שבו הורשע אולמרט ונידון לשמונה חודשי מאסר.

ההקלטות הביאו גם לפתיחת חקירת שיבוש הליכי משפט הולילנד, שבה קבעה המשטרה כי יש תשתית ראייתית להעמיד לדין את אולמרט ועו"ד נוסף. טרם התקבלה החלטת הפרקליטות בנושא.

למעשה של זקן קדם דם רע עם אולמרט. לאחר שעורך דינו כינה אותה "שקרנית" בטלוויזיה ולאחר שאולמרט התעלם ממנה וממשפחתה באירוע שבו נפגשו וניסה להסתיר ממנה את סיכומיו לבית המשפט, התירה זקן את הנדר שנדרה לעולם לא לבגוד בפטרונה, והגיעה למשרדי להב 433.

שולה זקן בבית המשפט המחוזי, ירושלים. דודי ועקנין, מערכת וואלה! NEWS
11 חודשי מאסר במסגרת הסדר טיעון. זקן/מערכת וואלה! NEWS, דודי ועקנין

כל המערערים תקפו בערעורם את אמינותו של דכנר, שאותו כינה השופט רוזן "לבנה בחומת ההרשעה", אך לטענתם רוזן התבסס בהרשעתו כמעט אך ורק עליו. אולמרט טען כי קביעת השופט רוזן, שלפיה הוא ידע על חצי מיליון השקלים שהעביר דכנר לאחיו יוסי, השקוע בחובות, שגויה, וכי שולה זקן שיקרה בנוגע לאותם 60 אלף שקלים שנטען שהעבירה לו מדכנר.

שמואל דכנר, עד המדינה בפרשת הולילנד שמת בסוף השבוע האחרון, מרץ 2013. ניב אהרונסון
"לבנה בחומת ההרשעה". עד המדינה שמואל דכנר/ניב אהרונסון

באחד הדיונים על הערעור צצה גרסה חדשה: פרקליטתו של אולמרט טענה כי לא רק שהוא לא ידע על העברת הכספים לאחיו, אלא כי הוא כלל לא העביר לו כסף. עו"ד נוית נגב טענה כי אין בנמצא צ'קים שמעידים על העברת הכספים מדכנר ליוסי אולמרט. השופטים התקשו לקבל את שינוי הגרסה ותהו מה עליהם לעשות כרגע (בית המשפט העליון אינו קובע ממצאים חדשים, ג"ג), והשופט פוגלמן אף תקף את שינוי הגרסה ואמר: "לא ראיתי התנהלות דומה לזו" .

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully