וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ההכרעה בערעור בהולילנד: אלה האפשרויות שעומדות בפני אולמרט

28.12.2015 / 22:00

בקשה לדיון נוסף, משפט חוזר או חנינה - העליון יכריע הבוקר אם להקל בעונשו של ראש הממשלה לשעבר, לבטלו, או שיהיה עליו לשאת שש שנות מאסר. אם יידחה הערעור, הוא יצטרך להחליט כיצד לפעול כדי להפוך את ההחלטה בפרשה שעשויה להשפיע בין היתר גם על תיקי טלנסקי וראשונטורס

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן

פרשות רבות אמנם נקשרו בשמו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, אך פרשת הולילנד היא החמורה מכולן וככל הנראה תקבע את הטון בנוגע למה שעתיד לבוא גם בשאר התיקים. בית המשפט העליון צפוי להכריע הבוקר (שלישי) בהרכב של חמישה שופטים, אם ערעורו של אולמרט על הרשעתו ועל גזר הדין - שש שנות מאסר - יתקבל או יידחה. עם הגשת הערעור, לפני שנה וחצי, עוכב העונש על לקבלת החלטה בפסק הדין, כלומר, עד היום. אם יחליט בית המשפט לשלוח את ראש הממשלה לשעבר לכלא בכל מקרה, יוכל לתת לו 45 ימים לצורך התארגנות.

לקריאה נוספת:
אחרי שנה וחצי: העליון יפסוק ביום שלישי בערעורו של אולמרט בפרשת הולילנד
שנה וחצי לאחר הערעור - אולמרט עדיין ממתין להחלטת העליון
אולמרט: "ציפיתי שבפרקליטות יהיה מבוגר אחראי"

אהוד אולמרט בדיון בערעור בתיק הולילנד, בית משפט העליון. נועם מושקוביץ
אף אחת מהאפשרויות שבהן יבחר לא תעכב את תחילת ריצוי העונש/נועם מושקוביץ

אם לא יזוכה ויחליט להמשיך להיאבק על חפותו, יעמדו בפני אולמרט כמה אפשרויות. האחת היא בקשה לדיון נוסף; מדובר בהליך לא שכיח שבו בית המשפט דן שוב, בהרכב מורחב יותר, בעניין שפסק בו כבר בעבר. על פי החוק, בעל דין רשאי לעתור לדיון נוסף ושופטי העליון רשאים להיענות לבקשתו אם פסיקת העליון סותרת פסיקה קודמת שלו, או אם לדעתם יש מקום לדיון נוסף בשל חשיבות הפסיקה, קשיותה או חידושה של פסיקה קודמת בעניין.

אחד הדברים שיקבעו אם יוכל אולמרט להגיש בקשה לדיון נוסף הוא הרוב שבו יתקבלו ההחלטות לגביו. אם ההחלטות יתקבלו ברוב גדול, הדבר יפחית את הסיכויים לקבלת הבקשה. אם השופטים יהיו חלוקים - הסיכויים לכך גוברים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הליך נוסף שעומד בפניו של אולמרט הוא נדיר אף יותר - בקשה למשפט חוזר. ההליך יכול להיערך בעיקר אם התגלו עובדות חדשות בתיק, או אם התעורר חשש של ממש כי נגרם עיוות דין. עם זאת, בקשות למשפט חוזר כמעט אף פעם לא מתקבלות בישראל. אפשרות אחרת שעומדת בפניו היא בקשה לחנינה. ואולם, כל אלה אינן אמורות לעכב את תחילת ריצוי העונש, והמונה יתחיל לדפוק מרגע שיקבע בית המשפט, אם כך יקבע. הבקשות של נשיא המדינה לשעבר משה קצב לדיון נוסף ולמשפט חוזר, לדוגמה, נדחו, ובקשתו לחנינה עדיין מונחת על שולחנו של נשיא המדינה.

לא רק הולילנד

מעבר לפרשת הולילנד, ממתינות לאולמרט גם פרשות ראשונטורס, טלנסקי, מרכז ההשקעות וחקירה בגין שיבוש הליכי משפט והדחת עד. ראש הממשלה לשעבר זוכה בפרשות ראשונטורס וטלנסקי והורשע בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות. עם זאת, הקלטותיה של שולה זקן, שהייתה ראש לשכתו, הביאו לפתיחה מחדש של תיק טלנסקי ובית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע את אולמרט וגזר עליו שמונה חודשי מאסר בהכרעת דין משלימה. אולמרט ערער על ההרשעה, ובית המשפט העליון יצטרך לדון גם בה. נוסף על כך, תלוי ועומד עדיין ערעור המדינה על הזיכוי של אולמרט בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות.

כמו כן, הקלטותיה של זקן חשפו כי אולמרט ועורך דינו ניסו להניא אותה ממתן עדות במשפט הולילנד ולחתום על הסדר כרצונה, ואף ניסו "להכתיב" לה גרסה. המשטרה קבעה כי קיימת תשתית ראייתית להעמיד את השניים לדין על שיבוש הליכי משפט והדחת עד. בפרקליטות מתעכבים עם החלטה, וסיבה אפשרית לכך היא הרצון להותיר חלון לסגירת "עסקה כוללת" במקום להמשיך לנהל עוד ועוד הליכים.

כעת, ניצבת הפרקליטות בעמדת יתרון בגלל שש שנות המאסר שהטיל בית המשפט על אולמרט. ואולם, אם יופחת העונש או שראש הממשלה לשעבר יזוכה מאחד האישומים במסגרת פסק הדין שיינתן היום - לא מן הנמנע שייכנסו הצדדים למשא ומתן, אף שהם עדיין מכחישים זאת בתוקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully