וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה בדאעש ומשבר המהגרים: כך ויתרו במערב על הדחת אסד

30.9.2015 / 0:04

עד לפני כמה חודשים היה אסד דיקטטור ופושע מלחמה שיש לסלק כדי להביא לסיום מלחמת האזרחים. ואולם, בחודשים האחרונים חלה תפנית: התערבות רוסיה בסוריה והתחזקות הארגונים הקיצוניים, הביאו לתנאים מעומעמים עד כדי לא קיימים להרחקתו מהשלטון

עריכה: ניר חן

(דיווח לאולפן וואלה! NEWS: מעורבותה של רוסיה במלחמת האזרחים בסוריה)

השבועות האחרונים הראו פעם נוספת עד כמה מלחמת האזרחים בסוריה אינה צפויה וכיצד כל ניסיון לנבא את סופה נועד לכישלון. לפני כארבעה חודשים דיווח העיתון "א-שרק אל-אווסט", הרואה אור בלונדון, כי רוסיה, אחת מבעלות הברית המרכזיות והאחרונות שנותרו לבשאר אסד החבול, החלה להפנות עורף לדמשק ולפנות משם יועצים צבאיים. היה זה בתקופה שבה ספגו כוחות המשטר מפלה כואבת מצד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שכבש את העיר תדמור שבמרכז המדינה, במקביל למתקפות נרחבות של ארגוני מורדים אחרים על מרכזי הערים הגדולות בצפון ובדרום.

ואולם, בדיעבד, הדיווח הזה נראה מגוחך ובדיוני – לא רק שמוסקבה לא ויתרה על ידידה הקרוב, אסד, אלא רק הגבירה את תמיכתה בו, שמתבטאת בתגבור בסיס הצי הרוסי בטרטוס, בניית בסיס מבצעים אווירי בלטקיה והקמת שני בסיסים נוספים מצפון לעיר הנמל. לפי צילומי לוויין וגורמי מודיעין מערביים, רוסיה פרסה לאחרונה במדינה 28 מטוסי קרב, 26 מסוקי קרב, מערכות נ"מ, משוריינים וטנקים כמו גם כ-2,000 אנשי צבא.

בנוסף לכך, צבאו של אסד, שנשחק במרוצת השנים, קיבל לידיו כלי נשק חדישים, שכוללים מטוסים מתקדמים, ארטילריה מדויקת וציוד נוסף שבאמצעותו הוא כבר האיץ את מתקפותיו במוקדים שאליהם הוא כבר התקשה להגיע.

נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין בוועידת האו"ם, ניו יורק. ספטמבר 2015. רויטרס
חלוקים על עתיד אסד. פוטין ואובמה, אתמול/רויטרס

קשה עדיין להסביר מה גרם לוולדימיר פוטין להתערב דווקא עכשיו בבוץ הסורי במיוחד לנוכח ההרפתקה הנוספת באוקראינה שבה הוא מעורב. לפי חלק מההערכות, הידלדלות כוחו של אסד - שהודה כי הוא אינו מסוגל לשלוט בכל שטחי המדינה בשל האבידות הכבדות שספג במהלך ארבע וחצי שנות הלחימה - יחד עם הדיווחים שלפיהם כוחו של חיזבאללה תש, הם אלו שהכריעו את הכף. הסבר אחר שהועלה לכך הוא החשש מכך שאיראן, שקופתה תועשר בקרוב במאות מיליארדים בזכות הסכם הגרעין, תשתלט לחלוטין על אסד ותדחוק את האינטרסים של רוסיה, כמו גם האיום הנשקף מצדו של דאעש, שאל שורותיו הצטרפו אלפי רוסים.

בין שההערכות הללו מדויקות ובין שלא, הושטת היד הרוסית לאסד היא בלון חמצן עבורו ועבור שלטונו, לא רק מבחינה צבאית, אלא בעיקר בזירה הבינלאומית. פוטין שב השנה לנאום בעצרת הכללית של האו"ם, אחרי היעדרות של עשור והפך את הדיון על המשך שלטונו של נשיא סוריה לרלוונטי מחדש. "העולם עושה טעות אדירה כשהוא לא משתף פעולה עם אסד נגד דאעש", הכריז אמש נשיא רוסיה, שעה קלה אחרי שנשיא ארצות הברית ברק אובמה כינה באותו מעמד את השליט הסורי "רודן שמשליך חביות נפץ על ילדים".

נשיא סוריה בשאר אסד בתפילה במסגד בדמשק במהלך חג הקורבן, 24 בספטמבר 2015. רויטרס
חזר להיות רלוונטי. נשיא סוריה בשאר אסד, בתפילות חג הקורבן/רויטרס

ואולם, אם עד לא מזמן דרישת הסף של המערב - יחד עם מדינות המפרץ וטורקיה - להסכם שלום ולסיום המלחמה הייתה הסתלקותו של הנשיא, הרי שכיום התנאים מעומעמים ומרוככים הרבה יותר. אפילו אובמה היה מעורפל בנושא, ולא דרש מפורשות את הדחת אסד אלא רמז כי ייתכן שיהיה "שינוי מפוקח" של המשטר בדמשק. הנשיא האמריקני חזר היום על עמדתו כי יהיה מוכן לשתף פעולה מוסקבה ועם טהראן כדי לסיים את המלחמה הממושכת – הצעה שבעבר הלא-רחוק הייתה נשמעת דמיונית.

התבטאות חמקמקה זאת מצטרפת לדבריו של שר החוץ ג'ון קרי, שאמר לפני כשבוע וחצי כי על אף שאסד יהיה חייב לעזוב את תפקידו בסופו של דבר, אין זה אומר כי הדבר חייב להיעשות באופן מיידי לאחר שיושג הסכם. אותו קרי הותקף בחריפות לפני כחצי שנה, כשהתבטא באופן דומה ואמר כי "בסופו של דבר, נהיה חייבים לנהל משא ומתן" עם אסד.

מאז נשמעו הצהרות ברוח דומה מצדן של גרמניה, של בריטניה ובמפתיע גם מטורקיה - הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, אחד ממתנגדיו הגדולים של אסד, אמר בפעם הראשונה כי הנשיא הסורי יכול לשחק תפקיד בשלטון המעבר שיוקם לאחר המלחמה. הגדיל לעשות נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, שאמר בריאיון לרשת CNN כי הוא לא סבור שהנשיא הסורי חייב לעזוב. בכך הוא חשף סדק נוסף בקיר האחדות הערבית, שהייתה מגויסת למען האופוזיציה הסורית בתחילת דרכה, אך לאחרונה אפילו תוניסיה, חלוצת "האביב הערבי", חידשה במידה מסוימת את יחסיה עם אסד.

ג'ון קרי מגיע לסבב שיחות בלונדון על המשבר בסוריה, ספטמבר 2015. רויטרס
הראשון שפתח את הסכר. שר החוץ האמריקני קרי/רויטרס

מנגד, חזרה צרפת להפגין עמדה נצית כלפי השלטון הנוכחי בסוריה, אחרי ששר החוץ לורן פביוס נשמע זהיר יותר בנושא לפני כשבועיים. הנשיא פרנסואה הולנד הבהיר אתמול כי אסד חייב לעזוב והוסיף כי ארצו תשקול את ההצעה הטורקית ליצירת רצועת ביטחון בצפון סוריה, לשם יוכלו לשוב אלפי הפליטים שמתדפקים על שערי אירופה.

למרות זאת, נדמה שכפי שאירע במהלך שיחות הגרעין עם איראן, אז הייתה פריז הסמן הימני ביותר מקרב המעצמות אך לבסוף התיישרה עמן, מדובר רק בחלק ממשא ומתן. וושינגטון מתנגדת להקמת אזור חיץ, ואחרי שאובמה ופוטין סיכמו אתמול בפגישה ביניהם כי יש להימנע מתקריות בין כוחותיהם הפועלים בסוריה, לא סביר שארצות הברית תתמוך במהלך כה דרמטי.

כולם עדיין מתעקשים כי ב"עתיד" אסד יהיה חייב ללכת

כולם, כמובן, עדיין מתעקשים כי ב"עתיד" אסד יהיה חייב ללכת, אך המסר ברור - אי-אפשר להמשיך ולהתעלם מהאיש שאחראי למותם של מאות אלפים מאזרחיו אם רוצים לסיים את העימות שמשפיע אפילו על לב לבה של אירופה. מול גל הפליטים הסורים האינסופי ששוטף את היבשת הישנה, בארצות הברית, באיחוד וגם בעולם הערבי מסתכלים מעבר לכתפו של אסד ורואים רק את דאעש וג'בהת א-נוסרה. שני הארגונים הקיצוניים, שכל אחד מהם התפלג מסיבותיו הוא מאל-קאעדה, הפכו לכוח החזק והעיקרי ביותר הנלחם נגד המשטר העלוואי.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי לצד מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף לפני פגישתם בניו יורק, 26 בספטמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
הוצאה להורג של חיילי צבא אסד בידי דאעש בתדמור/צילום מסך, טוויטר
המערב מסתכל מעבר לכתף, ורואה רק את דאעש

אין יותר "אופוזיציה מתונה" או צבא סוריה החופשי - אלו גופים שקיימים רק על הנייר ושראשיהם מסתובבים בבירות אירופיות ומצהירים שלא יסכימו למשא ומתן עם ממשלת אסד. בשטח, דאעש וקואליציה של ארגוני מורדים איסלאמיים, בראשות ג'בהת א-נוסרה, הם אלו ששולטים על רוב מוחלט מהטריטוריה שאיבד המשטר, שמשתמש בסרטוני הזוועה שמצולמים בשטח המדינה לטובתו. "אסד או ארגוני טרור" - זאת המשוואה המאיימת שמפיצה דמשק, שהחלה לחלחל במערב המיואש מחיפוש אחרי כוחות מתונים, ולהשפיע עליו.

פרט להצלחתם של הכורדים בצפון סוריה, הנתמכים מהאוויר על ידי הקואליציה בהובלת ארצות הברית, יתר הניסיונות למצוא בעלי ברית נאמנים על הקרקע נחלו כישלון חרוץ. רק בסוף השבוע האחרון הודה הצבא האמריקני כי קבוצת מורדים שאומנה במסגרת התכנית למלחמה בדאעש מסרה את הציוד הצבאי שסופק לה לידי ג'בהת א-נוסרה, ימים בודדים אחרי שחזרה לסוריה מטורקיה. הקבוצה הראשונה, שהגיעה לסוריה בחודש יולי, התפזרה בהיתקלות הראשונה שלה עם הארגון.

"הכוחות הסוריים החדשים", שהמתגייסים אליהם נבחרו בקפידה על ידי וושינגטון, היו אמורים להיות חיל הרגלים של הקואליציה המערבית. במציאות, המיזם השאפתני של הנשיא ברק אובמה להכשיר ולצייד 5,400 לוחמים סורים בכל שנה, קרס. גנרל לויד אלן, מפקד הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית האחראי על המאבק ב"מדינה האיסלאמית", הודה בשימוע בקונגרס כי רק ארבעה או חמישה לוחמים נשארו בשטח וגרר ביקורת נוקבת כלפי האסטרטגיה של הבית הלבן מצד הרפובליקנים.

מהגרים סורים בדרך למקדוניה. ספטמבר 2015. רויטרס
עוררו את המערב. פליטים סורים במקדוניה/רויטרס

על אף שלא ניתן להכריז כי הקואליציה המערבית נגד דאעש נכשלה, הצלחתה פחותה מזאת שלה קיוו משתתפיה. היא אמנם הובילה לנסיגת לוחמי דאעש מאזורים נרחבים בצפון סוריה הסמוכים לגבול עם טורקיה, אך בהיעדר שותפים על הקרקע, הפוטנציאל של הקואליציה במתכונתה הנוכחית קרוב למיצוי. הכורדים, שהקימו לעצמם שלטון אוטונומי, אינם יכולים לבדם לשחרר את בירת "המדינה האסלאמית" בא-רקה, ותקיפות אוויריות לבדן לא יביאו למפלת הארגון.

אחרי שנועד אמש עם אובמה, פוטין אמר כי הוא לא שולל את הצטרפותו לקואליציה שהוגדרה במוסקבה כלא-יעילה. כלומר, המערב לא הצליח בלעדיו נגד דאעש, ועתה יש לפנות לו מקום בחזית המלחמה, אך בתנאיו שלו. בינתיים, הצליח נשיא רוסיה לאסוף לחיקו גם את עיראק. ביום ראשון הודיעה בגדאד כי יוקם מרכז מודיעיני משותף לה, לרוסיה, לאיראן ולסוריה, שבו הן יחלקו מידע על דאעש. המהלך המפתיע נעשה ללא ידיעת וושינגטון ההמומה, שמשקיעה מאמצים רבים באימון ובחימוש כוחות הביטחון הקורסים של עיראק.

כדי לא להישאר מאחור לחלוטין, החלו בארצות הברית ובאירופה לעשות חישוב מחדש של האסטרטגיה בסוריה. הכורח המוסרי בהדחת דיקטטור שביצע אינספור פשעים נגד האנושות ובעשיית צדק עמו עדיין בוער, אך הוא נחלש משמעותית כשאלפי פליטים צובאים על שעריהם וכשארגון המבקש להקים חליפות אסלאמית עולמית מאיים לתקוף על אדמתם. בחודש הבא צפויה להתקיים פגישה בין נציגים מרוסיה, מאיראן, מארצות הברית, מטורקיה, מערב הסעודית וממצרים שתדון במשבר בסוריה, ולא מן הנמנע שפוטין ישכיל לשכנע אותם לבלוע את הגלולה הסמוקה מדם שנקראת אסד כדי לחסל יחד את דאעש.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully