וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה באו"ם: "מוכנים לעבוד עם רוסיה ואיראן לפתרון המשבר בסוריה"

הנשיא האמריקני נשא נאום תקיף בפני העצרת הכללית של האו"ם וקרא לנשיא אסד "רודן שמפציץ ילדים". הוא ביקר את מעורבותה של רוסיה באוקראינה ואמר: "לא נעמוד מנגד כשזכויות מופרות". על איראן: "לא יעזור שתצעקו מוות לאמריקה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

העצרת הכללית של האו"ם, המתקיימת זו השנה ה-70, נפתחה היום (שני) בניו יורק, כשבמוקדה נאומיהם של נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין - המשתתף בעצרת לראשונה זה עשור. השניים, שנמנעו בשנתיים האחרונות ממפגשים אישיים, במיוחד מאז פרצה הלחימה באוקראינה, יערכו הלילה פגישת פסגה – בצל המעורבות ההולכת וגוברת של מוסקבה במלחמת האזרחים בסוריה. בהמשך ינאם גם הנשיא האיראני חסן רוחאני, חודשים ספורים אחרי חתימת הסכם הגרעין ההיסטורי.

"70 שנה אחרי שהוקם, האו"ם מממש את החזון שלו", אמר אובמה בפתח דבריו. "בכך שהוא תומך בדמוקרטיות החזקות ומסייע לבנות סדר עולמי, הוא מכיר בכבודו של האדם ובערך השוויון". לצד זאת הוסיף הנשיא כי ההתפתחויות האחרונות ברחבי הגלובוס מעלות חשש כבד לאותו סדר. "מאז תום מלחמת העולם השנייה, ארצות הברית עבדה עם האו"ם על מנת למנוע מלחמת עולם שלישית. עם זאת, הסיכונים הנוכחיים גוררים אותנו שוב לעולם כאוטי".

עוד בנושא
שידור חוזר או הפתעה? ההזדמנות של נתניהו באו"ם
כשדאעש מתעצם והפליטים נוהרים לאירופה: מי בכלל צריך את האו"ם?
הכוונות הנסתרות של אבו מאזן בנאומו בעצרת הכללית

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעצרת האו"ם, 28 בספטמבר. GettyImages
"הסיכונים הנוכחיים גוררים אותנו שוב לעולם כאוטי". אובמה, הערב/GettyImages

במהלך דבריו הדגיש הנשיא אובמה את המשבר בסוריה ובעיראק, את הלחימה בדאעש ואת העימות בין רוסיה לאוקראינה. "המאבקים הללו גורמים לנשים, גברים וילדים לברוח ולחצות גבולות בקנה מידה אפי. אם לא נצליח לעבוד ביחד (לפתור את הסכסוכים), כולם יסבלו מההשלכות. אנחנו מבינים שארצות הברית לבדה לא יכולה לפתור את בעיות העולם", אמר ברומזו על הפער בתפיסות בנוגע למצב בין ארצות הברית לרוסיה. "אנחנו רואים כוחות משמעותיים בעולם שפועלים באופן שנוגד את המשפט הבינלאומי", הוסיף בהתייחסו לפעולת רוסיה בשטחי אוקראינה. הוא הוסיף כי ארצות הברית אינה יכולה לעמוד מנגד כשזכויות וריבונות מופרת: "מה שקורה באוקראינה יכול לקרות בכל מדינה בעולם. זה היה הבסיס לסנקציות שהוטלו על רוסיה", הסביר וציין כי עם זאת "אנחנו לא רוצים לחזור לעוד מלחמה קרה".

על המלחמה בסוריה הוסיף כי ארצו תהיה חייבת להתפשר "כדי לסיים את הלחימה", אבל יחד עם זאת חזר על עמדתו כי המציאות דורשת שהנשיא בשאר אסד לא יהיה חלק מהשינוי: "אסד הוא רודן שמשליך חביות נפץ על ילדים. כשדיקקטור רוצח עשרות אלפי אנשים מאזרחיו, זה לא יכול להישאר 'עניין פנימי'". הוא הצהיר באופן מפתיע כי הוא מוכן שלא רק רוסיה תהיה חלק מאותו פתרון בסוריה, אלא גם איראן.

לצד זאת הוא לא נמנע מביקורת גם על איראן, ואמר כי היא ממשיכה להפיץ אלימות באמצעות שלוחותיה על מנת להגן על האינטרסים שלה וכי היא מלבה את הקונפליקטים במזרח התיכון – מה שגורר להמשך בידודה. "לקרוא 'מוות לאמריקה' לא יכול להפוך את איראן ליותר בטוחה ולא יסייע לייצר מקומות עבודה", אמר הנשיא בנוגע לקריאות הקבועות שיוצאות מהציבור בטהראן.

בצל כינון היחסים בין ארצות הברית לקובה, אחרי יותר מ-50 שנות עוינות, ולפני פגישתו עם הנשיא ראול קסטרו בשולי העצרת, אמר הנשיא האמריקני כי הוא לא רואה סיבה שבעתיד שוב יוטלו עיצומים על המדינה הקאריבית.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
"רוסיה חייבת לשלם על ההפרות שהיא מבצעת"

בהתייחסו למלחמה בסוריה אמר מוקדם יותר מזכ"ל האו"ם באן קי מון בנאום הפתיחה כי יש לדון במצב בבית הדין הבינלאומי. "סורים חפים מפשע משלמים את המחיר של עוד ועוד פצצות ומעשי טרור", אמר והוסיף כי לא ייתכן שתהיה לאף אדם חסינות מפני מעשי זוועה כאלה.

"הפוקוס שלנו יהיה על העובדה שרוסיה חייבת לשלם מחיר נוכח הפרת ריבונותה ושלמותה של אוקראינה", אמר מוקדם יותר יועצו של הנשיא אובמה, בן רודס, והוסיף כי בעוד שארצו מובילה מהלך למיגור כוחות "המדינה האיסלאמית" (דאעש), הפתרון הניצח והאמיתי לסכסוך הוא הסדר מדיני.

פוטין מבחינתו מתכוון לנצל את ביקורו בניו יורק כדי לצבור הישגים. בנאומו באו"ם, כמו גם בפגישתו עם אובמה, מטרתו של המנהיג הרוסי למקם עצמו שוב במרכז הבמה העולמית ולזכות באור הזרקורים – אחרי שהפך דחוי במידת מה לאור המשבר באוקראינה והתוקפנות של ארצו. אם הוא יצליח לשכנע את אובמה לשים את המחלוקות ביניהם בצד, ולאחד כוחות במאבק נגד דאעש – הוא יזכה בנקודות בכמה מישורים.

העיניים מופנות לעבר פוטין

יחד עם שמירה על השפעה רוסית בסוריה, הגברת הביטחון הלאומי ברוסיה עצמה ושיפור תדמיתה הבינלאומי – פוטין יוכל ליהנות מ"מיתוג" מחדש של רוסיה בעיני המערב, ומהסטת תשומת הלב העולמית ממעורבותה בלחימה באוקראינה.

"יש הרבה על מה לדבר, וזה הזמן של רוסיה להתוודות ולהיות בהירה יותר בנוגע למידת המעורבות שהיא מציעה (בנוגע למאבק בדאעש) – בזמן שכבר מתקיימת קואליציה ענפה נגד ארגון הטרור", אמרה סלסט וולנדר, יועצת לענייני רוסיה בבית הלבן. "זו השאלה שתופנה לנשיא פוטין".

ארצות הברית ורוסיה חלוקות בעמדותיהן בנוגע למצב הרעוע במזרח התיכון והמלחמה בסוריה בפרט. מחד, ארצות הברית מובילה את הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש זה כמה חודשים, מפציצה יעדים שונים מדי יום ואף מחמשת כוחות מורדים הנלחמים בצבא אסד, ומנגד רוסיה - שהציבה לאחרונה בסוריה כוחות צבאיים רבים, לרבות מטוסי קרב וספינות, במטרה לסייע לנשיא אסד לנצח את המלחמה.

נשיא איראן חסן רוחאני נואם באו"ם. AP
יתייחס להשלכות של הסכם הגרעין על ארצו. רוחאני באו"ם/AP

העצרת השנה, הגדולה ביותר מבחינת מספר המנהיגים המשתתפים אי-פעם, עומדת בסימן 70 שנה להקמת האו"ם, והיא כוללת כמה אירועים שנמצאים במוקד הסיקור התקשורתי. בסוף השבוע נאם בפני העצרת האפיפיור פרנציסקוס, שניצל את הבימה כדי לקרוא למדינות העולם להגביר את פעילותן נגד התחממות כדור הארץ, וגם כדי להרעיף שבחים על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, אותו כינה האפיפיור הפופולרי "הישג היסטורי לדיפלומטיה".

ביום רביעי צפוי נאום דרמטי של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שמבטיח זה כמה שבועות "להטיל פצצה", ולמחרת היום יישא נאום גם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully