וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוונות הנסתרות של אבו מאזן: יכריז שפלסטין "מדינה תחת כיבוש"?

7.9.2015 / 0:30

יו"ר הרשות מאיים שוב לפרוש, אולם ייתכן ששלל הדיווחים בעניין נועדו בסך הכול לחזק את מעמדו לקראת הכרזה מפתיעה באו"ם בעוד שבועיים. רמז לכך ניתן כבר על ידי מקורבו בימים האחרונים. אם זה יתמשש, ישראל תעמוד בפני מצב מביך נוסף בזירה העולמית

צילום: שי מכלוף, עריכה: שניר דבוש

(אבו מאזן מבטיח לפעול נגד אינתיפאדה שלישית)

בעוד בימים האחרונים מתעסקים ברשות הפלסטינית באינטנסיביות בשאלה אם יושב הראש אבו מאזן יממש איומו ויפרוש מהחיים הפוליטיים, עולה ברקע התהייה אם מדובר בסך הכול במהלך יח"צני שמטרתו רק לחזק את מעמדו של הראיס. יתרה מכך, מקורב לאבו מאזן אף חשף שהוא מתכוון להגביר את הלחץ על ישראל ולהכריז על פלסטין "מדינה תחת כיבוש" בכינוס האו"ם בספטמבר.

זרם הדיווחים וההצהרות בנוגע לכוונותיו של יו"ר הרשות אינו נפסק לרגע בתקופה האחרונה. בכל יום מתפרסמות ידיעות בתקשורת הערבית והפלסטינית אודות האפשרות שיו"ר הרשות שהוא גם יו"ר אש"ף (ופתח כמובן) יודיע בעוד שמונה ימים על פרישתו מהוועד הפועל בזמן כינוסה של המועצה הלאומית הפלסטינית - שבמהלכה ייערכו בחירות לוועד הפועל. המחמירים, בהם מוחמד אל-מדני, שאחראי על תיק ישראל ברשות, טוענים כי הוא מתכנן פרישה סופית מהפוליטיקה, כלומר גם מתפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית. אלא שהסבירות שהתרחיש יהפוך לממשי, לא נראית מעשית בשלב זה. ספק גם אם ההתפטרות מאש"ף אכן תצא לפועל בסופו של דבר.

עוד בנושא
קרי שוחח עם אבו מאזן ו"הפציר בו לא להתפטר מתפקידו"
יפרוש מאש"ף? אבו מאזן כנראה רק מאותת "תחזיקו אותי"
נתניהו נפגש עם פעילות שלום: "מוכן לפגוש את אבו מאזן"

אחד מחברי הוועדה המרכזית של הפתח, הנהגת התנועה, אמר לוואלה! NEWS: "לא ניתן לעבאס (אבו מאזן – א"י) להתפטר. זו לא אחת האופציות העומדות בפנינו". כשנשאל אם אבו מאזן הודיע על כך לחברי הוועדה המרכזית בישיבתם האחרונה אמר: "הוא הציג כמה אופציות והתפטרות מהוועד הפועל היא רק אחת מהן. בכל אופן אני מעריך שזה לא יקרה, אנחנו לא ניתן לזה לקרות". דברים דומים נאמרו בשיחות סגורות גם בשבוע שעבר על ידי אחד מאנשיו הקרובים ביותר של אבו מאזן. והראיס? הוא בשלב זה לא מבהיר מה כוונותיו. אולי בגלל שהוא רוצה לראות את האמריקנים לוחצים עליו להישאר ואת העולם הערבי מבקש שלא יעזוב – ממש כמו מאמן כדורגל שחפץ כל כך לשמוע את קהל האוהדים בסוף העונה קורא "תישאר תישאר".

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
"לא ניתן לו להתפטר". אבו מאזן ברמאללה/ראובן קסטרו

היכן כאן הבעיה? אחרי ארבע פעמים – לפחות – שבהן השמיע אבו מאזן איומי פרישה וציפה לשמוע את האוהדים שרים "תישאר" וזכה לכך, בציבור הפלסטיני ובקרב פעילי הפתח ואש"ף, כבר נוצרה דינמיקה בעייתית. האיומים מאבדים מאמינותם והציפייה כעת מאבו מאזן היא שהפעם גם יממש את איומו.

אך מה בעצם אם זו כאמור אינה תוכניתו האמיתית של אבו מאזן? מה אם מדובר בעיקר בתרגיל יחסי ציבור שנועד לחזק את מעמדו בעוד שהמהלך הנרחב יותר, המשמעותי, כלל אינו קשור להתפטרות או לעזיבה? כלומר, במקום התפטרות, אולי אבו מאזן בכלל יבחר ללכת למהלך דיפלומטי שיביך את ישראל ויציב את היחסים בין הרשות וישראל בסימן שאלה.

הפלסטינים עלולים לחזור בהם מההסכמים

את הרמזים לכך אפשר היה למצוא בריאיון שהעניק בשבוע שעבר סאיב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל, ראש צוות המו"מ ואחד מאנשיו הקרובים ביותר של הראיס. עריקאת אמר לאתר "דוניא אל-ווטן", כי בכוונת אבו מאזן להכריז על פלסטין כעל מדינה תחת כיבוש בנאומו הקרוב בעצרת הכללית של האו"ם. כלומר, אבו מאזן עשוי להתייצב בפני כל העולם ב-29 בספטמבר בניו יורק ולהכריז כי ישראל כובשת את מדינתו, היא פלסטין. אם לא די בכך, עריקאת הוסיף כי אש"ף ייבחן דרכים לחזור בו מההכרה בישראל ומשלל ההסכמים שאליהם הגיעו הפלסטינים עם ההנהגה הישראלית.

רמאללה, מאי 2015. זיו קורן, מערכת וואלה! NEWS
ייבחנו דרכים לחזור מההכרה בישראל. סאיב עריקאת/מערכת וואלה! NEWS, זיו קורן

האם גם כאן מדובר באיום סרק? ייתכן. הרי לא נראה שאם יכריז אבו מאזן על פלסטין כמדינה תחת כיבוש, באותו יום יסתיימו היחסים בין הרשות וישראל. עם זאת, המהלך הזה, אם ייצא לפועל, ללא ספק יפגע בישראל בזירה הבינלאומית, ומעבר לכך, יעמיד את ממשלת נתניהו בפני דילמה קשה בנוגע להמשך הדרך מול הרשות. הכרזה כזו מצד אבו מאזן עלולה גם להביא בעקבותיה הצעת החלטה בנוסח זה במועצת הביטחון, שתוכל לסבך את ישראל גם במישור המעשי.

בינתיים, בכירי אש"ף ופתח נערכים לקראת כינוס המועצה הלאומית הפלסטינית, שיתקיים בעוד שבוע בדיוק, בראש השנה. ראשי הפתח מתמודדים בסך הכול על שלושה מקומות השמורים לתנועה בוועד הפועל, כאשר אחד מהם יהיה של אבו מאזן - אם זה יחליט בכל זאת להתמודד. עוד שלושה מקומות שמורים למועמדים עצמאיים וייתכן שגם שם יתברגו אישים מקורבים לראש הרשות. נראה שמעמדו של הראיס לאחר הבחירות לוועד הפועל רק צפוי להתחזק. ומי יתמודד על המושבים האחרים? בכיר בוועדה המרכזית של הפתח, תאופיק טיראווי, שנשאל על כך השיב בציניות: "מי לא". כולם, מתברר, רוצים מקום במה שנתפס לפחות סמלית, כהנהגה הפלסטינית העולמית.

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully