וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין באו"ם: "טעות עצומה" לא לשתף פעולה עם אסד נגד דאעש

אחרי עשור של היעדרות, נשיא רוסיה הגן על בעל בריתו מדמשק וטען כי רק כוחותיו של נשיא סוריה נלחמים באמת נגד דאעש. בהמשך הערב ייפגש עם אובמה. רוחאני בעצרת: "הסכם הגרעין - ניצחון על המלחמה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(נאום אובמה באו"ם: "ארצות הברית מוכנה לעבוד עם רוסיה ואיראן כדי לפתור את המשבר בסוריה")

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נאם הערב (שני) בפני באי העצרת הכללית של האו"ם, המתכנסת בניו יורק. זו ההופעה הראשונה של הנשיא הרוסי בעצרת, אחרי היעדרות של עשור. פוטין, שייפגש בהמשך הערב עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, הגן על בעל בריתו בשאר אסד וטען כי "זאת טעות עצומה" שלא לשתף פעולה עם נשיא סוריה.

"אנחנו חושבים שזאת טעות עצומה לסרב לשתף פעולה עם ממשלת סוריה ועם כוחות הביטחון שלה, שנלחמים בטרור פנים אל פנים", הדגיש פוטין. "עלינו להכיר בכך שאף אחד פרט לכוחותיו המזוינים של הנשיא אסד והמיליציה (הכורדית) נלחמים באמת נגד 'המדינה האיסלאמית' ונגד ארגוני טרור אחרים בסוריה", הוסיף.

לדבריו, דאעש התחזק משמעותית אחרי הפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003, למצב שכיום הוא מתרחב לאזורים שונים. הוא הצהיר כי מוסקבה נלחמת בטרור על כל צורותיו, וכחלק מזה מספקת ציוד צבאי למשטר הסורי.

על העימות הצבאי בין ארצו לבין השכנה אוקראינה בחר הנשיא הרוסי לציין את "המעורבות החיצונית", לגישתו, שהובילה למשבר. "הייתה הפיכה צבאית שהובלה מבחוץ, ושהציתה את מלחמת האזרחים באוקראינה", אמר בהתייחסו להדחתו של הנשיא האוקראיני לשעבר ויקטור ינוקוביץ', שהיה נאמן לו. הוא התלונן על הסנקציות נגד רוסיה, שהוטלו על ידי ארצות הברית בעקבות ההשתלטות הרוסית על חצי האי קרים והלחימה בגבול המזרחי של אוקראינה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעצרת האום, 28 בספטמבר 2015. GettyImages
פוטין בעצרת האו"ם, הערב/GettyImages

מעט אחריו עלה לנאום גם הנשיא האיראני חסן רואחני, שחזר אף הוא על דברי קודמו כשאמר שהטרור הוא תוצאה של הפלישה האמריקנית לעיראק ולאפגניסטן ושל "התמיכה של ארצות הברית במשטר הציוני המדכא את הפלסטינים". בהתייחסו להסכם הגרעין ההיסטורי שחתמה ארצו עם המעצמות לפני חודשיים הוסיף כי הוא "ניצחון על המלחמה" וכי הוא יסייע בהבאת שלום ויציבות למזרח התיכון.

"אני אומר לכל האומות והממשלות. אנחנו לא נשכח את העבר, אבל אנחנו לא רוצים לחיות בעבר. לא נשכח את המלחמה ואת הסנקציות – אך אנחנו רוצים לשאוף לשלום ולהתפתחות. המדיניות של איראן תמשיך להיות כזאת ששואפת לשלום. איראן מוכנה לסייע בהתמודדות עם הטרור ובקידום הדמוקרטיה בסוריה ובתימן – אך באמצעות בחירות ולא בכוח", אמר.

נשיא איראן חסן רוחאני נואם באו"ם, 28 ספטמבר 2015. GettyImages
רוחאני באו"ם, היום/GettyImages

פוטין מבחינתו מתכוון לנצל את ביקורו בניו יורק כדי לצבור הישגים. בנאומו באו"ם, כמו גם בפגישתו עם אובמה, מטרתו של המנהיג הרוסי למקם עצמו שוב במרכז הבמה העולמית ולעמוד באור הזרקורים – אחרי שהפך דחוי במידת מה לאור המשבר באוקראינה והתוקפנות של ארצו. אם הוא יצליח לשכנע את הנשיא האמריקני ברק אובמה לשים את המחלוקות ביניהם בצד, ולאחד כוחות במאבק נגד דאעש – הוא יזכה בנקודות בכמה מישורים.

יחד עם שמירת על השפעה רוסית בסוריה, הגברת הביטחון הלאומי ברוסיה עצמה ושיפור תדמיתה הבינלאומי – פוטין יוכל ליהנות מ"מיתוג" מחדש של רוסיה בעיני המערב, ומהסטת תשומת הלב העולמית ממעורבותה בלחימה באוקראינה.

"יש הרבה על מה לדבר, וזה הזמן של רוסיה להתוודות ולהיות בהירה יותר בנוגע למידת המעורבות שהיא מציעה (בנוגע למאבק בדאעש) – בזמן שכבר מתקיימת קואליציה ענפה נגד ארגון הטרור", אמרה סלסט וולנדר, יועצת לענייני רוסיה בבית הלבן. "זו השאלה שתופנה לנשיא פוטין".

ארה"ב ורוסיה חלוקות בעמדותיהן בנוגע למצב הרעוע במזרח התיכון והמלחמה בסוריה בפרט. מחד, ארה"ב מובילה את הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש זה כמה חודשים, מפציצה יעדים שונים מדי יום ואף מחמשת כוחות מורדים הנלחמים בצבא אסד, ומנגד רוסיה - שהציבה לאחרונה בסוריה כוחות צבאיים רבים, לרבות מטוסי קרב וספינות, במטרה לסייע לנשיא אסד לנצח את המלחמה.

(עדכון ראשון: 19:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully