וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקציב, מתווה הגז ודוח לוקר: השבוע הגורלי של ממשלת נתניהו

26.7.2015 / 9:26

ראש הממשלה יצטרך להכריע בשלוש הסוגיות הנפיצות עד צאת הכנסת לפגרה ב-30 ביולי. בדרך הוא יידרש לפרק מוקשים קואליציוניים ולחץ ציבורי שיופנה לחבריו לממשלה, שרובם מעדיפים לשמור על שתיקה

צילום: לע"מ, תקשורת שר הביטחון, עריכה: גדי וינסטוק

(יעלון: "דוח לוקר שטחי, לא מאוזן ומנותק מהמציאות)

ממשלת נתניהו הרביעית, שהושבעה רק לפני חודשיים וחצי, תתמודד השבוע עם שלושה אתגרים שעשויים לקבוע את אורך חייה והצלחת תפקודה: אישור התקציב, העברת מתווה הגז והכרעה לגבי דוח לוקר. שלוש הסוגיות קשורות זו בזו ויוצרות פלונטר פוליטי שיהיה קשה להתיר.

לראש הממשלה בנימין נתניהו יש ארבעה ימים, עד 30 ביולי, לאשר את התקציב. בתאריך זה כנסת תצא לפגרה. אלא שבדרך להעברת התקציב עליו להתגבר על המחלוקת בתוך הקואליציה בנוגע לדוח לוקר. שר הביטחון משה יעלון מתנגד בתוקף למסקנות, ואילו יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט תומך באימוץ חלק נרחב מההמלצות. בנט אף דורש לקיים על כך דיון נרחב בקבינט, אולם נכון להיום (ראשון) טרם נקבע תאריך.

לקריאה נוספת:
נתניהו יצטרך להכריע: דוח לוקר או "תכנית איזנקוט"
מבוכה לקואליציה: מועמדת הליכוד לוועדה למינוי דיינים לא נבחרה
מנכ"ל משרד הביטחון: "הצענו ללוקר 14 מפגשים. סירבו לדון ב'צוק איתן'"

נתניהו: "העורף הוא קו החזית". עומר מירון
הזמן דוחק בו. ראש הממשלה נתניהו/עומר מירון

בתווך נמצא שר האוצר משה כחלון, שיצטרך להחליט השבוע אילו חלקים מהדוח הוא ידרוש לשלב בחוק ההסדרים. בהיעדר דיון מסודר בקבינט על הדוח, יו"ר "כולנו" יצטרך להחליט על סמך שני דיונים לא מספקים ובנוכחות חסרה, שהתקיימו בלשכת ראש הממשלה, ולהחליט תחת לחץ הזמן שיצרו הנסיבות הפוליטית. זאת, על אף שמדובר בסוגיה גורלית עם השלכות גורליות לשנים רבות קדימה.

בינתיים, רוב השרים, בקבינט בפרט ובממשלה בכלל, שומרים על שתיקה בנושא. חלקם עושים זאת בטענה שהם לומדים את הפרטים ומתרכזים כרגע בקריאת הדוח, טרם יגבשו עמדה לגביו. אלא שאין להם עוד הרבה זמן להקדיש למלאכה הזו. אחד השרים אמר לוואלה!NEWS כי "הניסיון מוכיח שכל חלק בדוח שלא ייכנס עד יום חמישי לחוק ההסדרים, יהפוך לחומר ארכיוני ותו לא".

כניסת השר משה כחלון לתפקיד שר האוצר, מאי 2015. נועם מושקוביץ
יצטרך להחליט על סמך שני דיונים לוקים בחסר. שר האוצר כחלון/נועם מושקוביץ

במקביל לקושי הפנים-קואליציוני בנושא זה, צפוי לקואליציה מאבק בנושא אישור מתווה הגז. הדד-ליין בנושא הזה, עד יום חמישי, זהה לדד-ליין בנושא התקציב. ראש הממשלה נתניהו מקווה לקבל תמיכה מסוימת מספסלי האופוזיציה - אולי מצד "ישראל ביתנו", אולי מצד "יש עתיד" - באופן שיקל עליו להעביר את החקיקה. במקביל, הוא מתכונן לתסריט שבו המתווה יצטרך לעבור בקולות הקואליציה בלבד, כלומר ברוב דחוק ותחת אווירה של ביקורת ציבורית רבה. מתנגדי המתווה, לעומת זאת, ימקדו את הלחצים שלהם בסיעת כולנו בראשות שר האוצר, בניסיון של הרגע האחרון להכשיל את העברת המתווה.

רוב הסיכויים שנתניהו יצליח להעביר את המתווה בכנסת. אם הדבר לא יעלה בידו, הקואליציה שלו תיכנס לאזור מסוכן, בדומה לזו הקודמת שנקלעה למתיחות וסכסוכים על רקע סוגיות חקיקה שהיו חשובות במיוחד לראש הממשלה. אותו הדבר נכון גם לגבי התקציב. בנושא דוח לוקר, המשבר עשוי להיפתר בטווח הקצר אבל לצוץ מחדש בעתיד, בפעם הבאה שתתגלע מחלוקת תקציבית בין צה"ל לבין משרד האוצר.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully