וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יצטרך להכריע: דוח לוקר או "תכנית איזנקוט"

22.7.2015 / 0:14

עד ההצבעה על תקציב המדינה בסוף החודש יצטרך ראש הממשלה להחליט בין שלוש אפשרויות: תמיכה בהמלצות הוועדה שהכעיסו את שר הביטחון יעלון, הצבעה בעד התכנית הרב-שנתית של הרמטכ"ל – או שילוב של שתיהן

צילום: תקשורת שר הביטחון, עריכה: מתן חדד

ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם הכריע מה יהיה המלצות ועדת לוקר שפורסמו אמש (שלישי). האם יציג את הדוח לחברי הממשלה, יכנס את חברי הקבינט המדיני-ביטחוני ויקיים הצבעה? הזמן דוחק בו. הדיונים וההצבעות על תקציב המדינה לשנת 2015 אמורים להסתיים עד סוף החודש, אולם גורמי ביטחון העריכו כי נושאים מורכבים כמו דוח לוקר לא יכולים להיות נדונים בתקופה כה קצרה ולכן יש לדחות את נושא התקציב – המקצה למערכת הביטחון 59 מיליארד שקלים – למועד מאוחר יותר, כפי שאכן כנראה יקרה. אם יוחלט לאמץ את הרפורמות, יוכל ראש הממשלה לעדכן את תקציב הביטחון בחודשים הקרובים. בשורה התחתונה, עתיד הדוח תלוי בנחישות ובמוטיבציה של האחראי להקמת הוועדה – נתניהו.

המתיחות במערכת הביטחון בעקבות פרסום דוח לוקר הורגשה היטב ביממה האחרונה. חברי כנסת ושרים התבטאו בנושא והבדלי הגישות גם בתוך הקואליציה צפו מחדש. כך, למשל, שר החינוך נפתלי בנט, שקיבל את ההמלצות ואמר כי מדובר ב"דוח אמיץ לצבא אמיץ", לעומת שר הביטחון משה יעלון שטען כי "הדוח שטחי, מנותק ולא מאוזן". הייתה זו עדות נוספת למתיחות הקיימת בין השניים על רקע אירועי מבצע "צוק איתן" והטיפול במנהרות.

דוח לוקר - כותרות נוספות:
כחלון מבהיר: מסקנות דוח לוקר ייושמו כבר בתקציב הקרוב
הפרקליטות הצבאית: חלקים מדוח לוקר לא חוקיים
יעלון תוקף את דוח לוקר: "שטחי, לא מאוזן ומנותק מהמציאות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

לצד זאת, הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט יציג בקרוב לממשלה את התכנית הרב-שנתית של צה"ל, "גדעון" שמה, ולאחר מכן לחברי הקבינט המדיני-ביטחוני. לפי התכנית, צה"ל יפטר 2,000 אנשי קבע עד 2017 ויעכב מחקר ופיתוח והצטיידות עד ההכרעה על תקציב הביטחון. בשונה ממסקנות דוח ועדת לוקר, איזנקוט יזכה לרוח גבית מיעלון, שיאיץ את יישום התכנית שבה הוא מעורב עד לפרטים הקטנים. במילים אחרות, נתניהו יצטרך להכריע בין שתי התכניות.

כמו כן, ישנה אפשרות כי נתניהו יישם תכנית המשלבת בין שתי התכנית – המלצות ועדת לוקר ועיקרי "גדעון". זאת ועוד, לא מן הנמנע שהדוח ייקבר כולו, כפי שנעשה עם דוח ועדת גורן שעסקה בנכי צה"ל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

בדיונים על ההמלצות ישאלו הרמטכ"ל ושר הביטחון על שלוש סוגיות מרכזיות בעיני משרד האוצר וחבריה הוועדה: תנאי הפנסיה של משרתי הקבע, אגף השיקום (נכי צה"ל) במשרד הביטחון, והשקיפות. בנושא קיצור השירות לא נראה שפקידי האוצר יתערבו, אך באשר לתקציב הביטחון המגובה ברפורמות שהצבא יידרש לבצע, נראה שצפויה מערכה צבאית של ממש. במשרד האוצר, כמו גם חברי ועדת לוקר, היו רוצים לראות מסלול ברור של ירידה בהוצאה על הפנסיה והגברת שקיפות.

בשיחה עם כתבים צבאיים נשאל אלוף (במיל') יוחנן לוקר מה הכותרת המרכזית מהמלצות הוועדה. "שקיפות", ענה בפשטות. ועדת לוקר ממליצה להקצות לצה"ל 59 מיליארד שקלים – בניגוד לעמדת משרד האוצר – בתנאי שהצבא יאשר שקיפות מלאה בפני משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר. גורמים המצויים בתהליך ועדת לוקר אמר בשיחה עם וואלה!NEWS כי "שקיפות היא לא מילה נרדפת לשליטה. ברגע שתהיה שקיפות, הגורמים הרלוונטיים במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר יבינו טוב יותר את העומס על צה"ל, ומנגד יוכלו לעקוב אחרי הליך הפיטורים של משרתי הקבע, לראות איך הוא מתבצע הלכה למעשה. אין שום סיבה בעולם שצה"ל לא יהיה תחת פיקוח ובקרה".

פקידי משרד האוצר ידונו לא רק בנושאים אלו. כך, למשל, מקרים שבהם אלופים במטכ"ל טסים לחו"ל כראשי משלחות זמן קצר לפני סיום שירותם הצבאי, או יציאות לחופשות ארוכות לצד לימודים עבור קצינים נבחרים טרם פרישתם – גם אלה ייבחנו מעתה.

(עדכון ראשון: 22:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully