וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח לוקר: קיצור שירות החובה לשנתיים ופנסיות גישור ללוחמים בלבד

בתום עבודה שארכה כשנה פורסם הדוח שעורר ביקורת בצמרת צה"ל, ובו 53 המלצות להתייעלות הצבא. שקיפות התקציב, ביטול פנסיות גישור לקציני מטה ותקציב ייעודי לאימונים "כדי למנוע את הכשל המערכתי הבא". אלה עיקרי הדוח

עריכה: ניר חן

בתום עבודה שארכה כשנה, הותר היום (שלישי) לפרסום דוח ועדת לוקר לבחינת תקציב הביטחון והתייעלות המערכת, ובו 53 המלצות. הוועדה, בראשותו של האלוף המילואים יוחנן לוקר, הוקמה בשנת 2013 לאחר החלטת הקבינט, ועוד בטרם פורסמו מסקנותיה היא עוררה ביקורת חריפה מצד גורמים בצבא שהתנגדו להמלצותיה. "הרכב הוועדה משקף איזון של ניסיון רב בתחומי מומחיות שונים", אמר יו"ר הוועדה, "הדוח וחבריו הוועדה מסתכלים בעיניים שרואות את התעצמות צה"ל וחייליו. הנחנו, ואנחו ממשיכים להניח, שמדינת ישראל תידרש למגן צבאי חזק בעשרות השנים הבאות. אין לנו צבא אחר, והדוח נכתב מתוך תפיסה כזאת", אמר לוקר. עוד הוסיף, כי "הוועדה אינה שותפה לביקורת הציבורית נגד הצבא, שחיזוקו עובר כחוט השני בכל המלצות הוועדה. אני מקווה שגם משרדי האוצר והביטחון יראו כמונו את היכולת להביא שינוי".

קיצוץ כוח האדם בשליש

הוועדה ממליצה שכוח האדם בצה"ל יקוצץ בשליש, בין היתר באמצעות קיצור שירות החובה. 2,000 משרתי קבע יקוצצו, בנוסף ל-4,000 שבצה"ל מתכוונים לפטר, כך שמספרם יגיע ל-38,000.

פנסיות גישור ללוחמים בלבד

הוועדה ממליצה כי קצינים שאינם מוגדרים לוחמים לא יזכו בפנסיית גישור, שמוענקת מגיל 42, עם תום השירות הצבאי, ועד גיל 67, עם תחילת תשלומי הפנסיה מהמדינה. הוועדה מבחינה בין קצינים שמוגדרים לוחמים, שימשיכו לקבל את פנסיית הגישור, לבין היתר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קיצור השירות

כדי לסייע בקיצוץ כוח האדם, עד שנת 2020 יקוצר בשנה שירות החובה לגברים, שייארך 24 חודשים.

שקיפות תקציב הביטחון

הוועדה ממליצה, בראש ובראשונה, לייצר שפה משותפת בין צה"ל ומערכת הביטחון לבין משרד האוצר. לוקר מדגיש כי כוונת הוועדה לשקיפות בלבד - ולא לשליטה על התקציב, שתישאר בידי הצבא. הוועדה ממליצה שהמועצה לביטחון לאומי תמלא חלק מרכזי בתכנון התקציב השנתי והרב-שנתי - ובפיקוח על יישומו בפועל. בנוסף, לוקר ממליץ על יצירת תקנים נוספים במועצה על מנת לחזקה, וכן להתנות את אישור תקציב 2016 במימוש השקיפות התקציבית. הוועדה ממליצה על מהלכים לחיזוק מעמדו של ראש האגף התקציבים במשרד הביטחון, כשומר הסף של התקציב בשלבי התכנון והביצוע, לרבות קביעת החלטות שייעשו במשותף על ידי משרדי האוצר והביטחון. למשרד האוצר תהיה נגישות מלאה לכלל נתוני כוח האדם והשכר בצה"ל.

אלוף (מיל) יוחנן לוקר מגיש את דוח הועדה לבחינת תקציב הביטחון לראש הממשלה בנימין נתניהו, 7 ביולי 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
האלוף במיל' יוחנן לוקר מגיש את הדוח לראש הממשלה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

איחוד זרועות

הוועדה ממליצה על גיבוש תפיסת ביטחון עדכנית, ועל איחוד מחלקות בזרוע היבשה. כחלק מהמהלך, יבוטלו גופים בזרוע דוגמת אט"ל וכן יחידות באגף כוח האדם. כחלק מהצמצומים הנדרשים, ממליצה הוועדה להוריד בהיקף כוח האדם במטות ובאיחוד גופי מטה. בנוסף, ממליצה הוועדה לבטל תקני ביניים.

אימונים

הוועדה ממליצה לעגן את אימוני צה"ל בתקציב הביטחון, ולהבהיר מראש איזה נתח מוקצה לאימונים. הוועדה מדגישה כי עצירת האימונים בשנת 2014 הייתה כשל מערכתי, שלא יכול לחזור על עצמו. "הפרקטת מערכים שלמים בצה"ל ואיחוד זרוע היבשה לאגף הטכנולוגיה תסייע להתעסק בליבה", נכתב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully