וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "נתמוך בבעלות בריתנו המרגישות מאוימות על ידי איראן"

שר החוץ האמריקני התייחס להשלכות האפשריות מההבנות עם טהראן בנוגע לתכנית הגרעין שלה, והדגיש כי וושינגטון נחושה לעמוד לצד ידידותיה. הבית הלבן פרסם מסמך המפרט כיצד ההסכם ימנע מאיראן פצצה גרעינית. יעלון ל"וושינגטון פוסט": "הטענה שהחלופה האחרת היא מלחמה - שקר"

צילום: אתר הניו יורק טיימס, עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה בריאיון ל"ניו יורק טיימס": "מכבד את החששות בנוגע להסכם")

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, התייחס הלילה (חמישי) להשלכות ההבנות בין איראן לשש המעצמות באשר לתכנית הגרעין שלה, ואמר כי וושינגטון תתמוך במדינות המרגישות מאוימות על ידי טהראן. "ודאי שאנחנו לא מעוניינים בעימות, אבל אנחנו לא הולכים לזנוח את בעלות הברית שלנו, כמו גם את הצורך שלנו לעמוד לצד אלו המרגישות מאוימות כתוצאה מהחלטותיה האפשריות של איראן", הדגיש בריאיון לתכנית PBS Newshour. הוא הוסיף כי ארצות הברית מודעת לתמיכתה של טהראן במורדים החות'ים בתימן.

לקריאה נוספת:
יריבתה הגדולה של איראן "מברכת על הסכם הגרעין"
סקר: הרפובליקנים בארה"ב חצויים בדעתם בנוגע להסכם הגרעין
איראן מתריסה? "עם חתימת ההסכם, נפעיל צנטריפוגות מתקדמות"

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נותן הצהרה במוזיאון האולימפי בלוזאן שבשוויץ בנוגע לשיחות הגרעין, 21 מרץ 2015. רויטרס
"לא נזנח את בעלות הברית שלנו". קרי/רויטרס

הבית הלבן פרסם אמש הבהרות לגבי ההבנות שהושגו עם איראן, על רקע הביקורת מירושלים, ואף הוסיף איור של פצצה - רמז לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם בספטמבר 2012. לפי התכנית, בהתאם להסכם הביניים שהושג בנובמבר 2013, איראן החזיקה במאגר של אורניום המועשר ברמה של 20% - סוג של חומר בקיע שניתן להסב אותו בקלות יותר לשימוש בכלי נשק. עתה, נטען, מאגר זה דולל עד לאפס. כמו כן, ההבנות עם איראן הובילו גם לצמצום העשרת אורניום ברמה נמוכה ב-98%; מספר הצנטריפוגות המותקנות כיום ייחתך בשני שלישים; וסוג הצנטריפוגות המשמשות להעשרת אורניום יוגבל אף הוא. "פירוש הדבר הוא שהדרך להשגת פצצה גרעינית על ידי העשרת אורניום תיחסם", נכתב באתר הבית הלבן.

יעלון: "הטענה כי החלופה היחידה היא מלחמה - שקר"

בתוך כך, פרסם שר הביטחון משה יעלון מאמר דעה בעיתון "הוושינגטון פוסט", ובו פירט את ביקורתו על ההבנות עם איראן. "התשתית הגרעינית העצומה שנותרת באיראן תאפשר לה זמן פריצה קצר ובלתי מתקבל לבניית פצצה", כתב. "תכנית הטילים ארוכי הטווח של איראן – איום על ישראל כמו גם על יתר המדינות במזרח התיכון, אירופה וארצות הברית – לא נדון. הסנקציות על איראן יוסרו – בהדרגה על פי ארצות הברית, במהירות על פי האיראנים – ואילו ההגבלות שהוטלו על הרפובליקה האיסלאמית יפוגו בעוד עשור, ללא קשר לקמפיין האגרסיבי והרצחני של איראן בלבנון, בסוריה, בתימן ובמקומות נוספים במזרח התיכון; לחימוש, למימון ולאימון מחבלים ושליחתם לרחבי העולם; ולאיומים ולמאמצים האלימים של איראן להשמיד את ישראל, הדמוקרטיה היחידה באזור".

הסבר של הבית הלבן כיצד ההבנות עם איראן ימנעו ממנה מלהגיע לפצצה גרעינית, אפריל 2015. אתר הבית הלבן, אתר רשמי
"הדרך של איראן לפצצה גרעינית באמצעות העשרת אורניום תיחסם"/אתר רשמי, אתר הבית הלבן

לטענת יעלון, התומכים בהבנות עם איראן מצביעים על שלוש טענות עיקריות: החלופה האחרת היא מלחמה, הפרות מצד איראן יזוהו וכי אם יהיה צורך יחודשו הסנקציות בהקדם. "הטענה כי החלופה היחידה היא מלחמה היא שקר. זה מטשטש את הניסיון הכושל להשיג תנאים טובים יותר מאיראן ואף 'הורג' את הדיון הכנה בכך שהוא מצייר את מי שלא מסכים כמחרחר מלחמה", טען. באשר לזיהוי ההפרות, אמר: "לרוע המזל, ההסתמכות על בדיקות ומודיעין במסגרת הסכם המסגרת היא מוטעית ומסוכנת. אין ביכולתם להבטיח כי הם יזהו את ההפרות, כל שכן בזמן כדי למנוע מתכנית הגרעין של איראן להסתיים בפצצת אטום".

לגבי הטענה השלישית, אמר יעלון כי "הסנקציות הן שהובילו את איראן לשולחן המשא ומתן. לקח שנים ליישם אותן, ועוד יותר זמן עד שהן נעשו אפקטיביות. מרגע שיוסרו, הן לא יוכלו לחזור בן רגע לאחר שאיראן תפר את ההבנות. זו פנטזיה לחשוב שהן יוחזרו ויהיו אפקטיביות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully