וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו צייר באו"ם קו אדום: "העשרה ל-90%”

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

27.9.2012 / 20:15

בנאום בפני העצרת הכללית, הזהיר ראש הממשלה מפני ”פצצה אירנית עד הקיץ”, וקרא לעולם להצטרף למאמצים למנוע זאת. כמו כן, הוא מתח ביקורת על אבו מאזן ועל ההכרזה החד צדדית

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם הערב (חמישי) מול העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. בהתייחסו לנושא הגרעין האירני, הוא הציג בפני הנוכחים תרשים של פצצה גרעינית, והסביר כי יש להציב "קו אדום" לאירן אשר ימנע ממנה להעשיר אורניום בכמות מספקת לפצצה גרעינית, ושרטט קו אדום על גבי התרשים, במקום שבו מגיעה העשרת האורניום לרמה של 90%. הוא הזהיר כי "עד האביב הבא או לכל היותר עד הקיץ", תהיה לאירן פצצה.

"אירן השלימה את השלב הראשון לאחר שנים רבות, ויש להם עכשיו 70% מהדרך. עכשיו הם בשלב השני. לאחר מכן הם יעברו לשלב הסופי ואז מדובר בחודשים אולי שבועות עד שיש להם מספיק אורניום מועשר", הוא הסביר. "איפה צריך לצייר קו אדום?", שאל לפני ששרטט על גבי התרשים. "צריך לעצור לפני שאירן מגיעה לשלב שהיא במרחק חודשים או שבועות מלהרכיב פצצה גרעינית", הוסיף נתניהו.

בנימין נתניהו ראש הממשלה נואם בעצרת הכללית של האו"ם,ספטמבר 2012. רויטרס
נתניהו מציב "קו אדום לאירן"/רויטרס

לדבריו, "קווים אדומים לא מובילים למלחמה, אלא מונעים מלחמה. חוסר היכולת בניסיון לשים קו אדום הוא שמוביל בסוף למלחמה". הוא הזכיר את הנאצים בשנות ה-30 ואת מלחמת המפרץ כמצבים שניתן היה למנוע באמצעות קווים אדומים. "אפשר לצייר קווים אדומים בשלבים שונים של תכנית הגרעין, אבל כדי שתהיה עמימות צריך לפחות קו אדום אחד – על המאמצים להעשיר אורניום", אמר. בתום התייחסותו לנושא האירני, פנה לנוכחים ואמר: "אנחנו שותפים למטרה לעצור אירן גרעינית. אני בטוח שיחד נוכל לשרטט קו אדום".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"לא נפתור את הסכסוך עם הכרזה חד צדדית"

"ישראל מקדשת את החיים ומקדשת גם את השלום. חשוב לנו לשמר את ההסכמים עם מצרים וירדן", הוסיף ראש הממשלה. הוא התייחס לנאומו של אבו מאזן קודם לכן, ואמר: "לא נפתור את הסכסוך הזה עם נאומים של הוצאת דיבה נגד ישראל או עם הכרזה חד צדדית. אנו חייבים לשבת ביחד ולדון בכך שמדינה מפורזת פלסטינית תכיר במדינה היהודית היחידה".

בפתח נאומו, אמר כי "לכל אלה שטוענים שלמדינה היהודית אין שורשים באזור שלנו ושבקרוב היא תיעלם, בהיסטוריה שלנו העם היהודי הצליח לקום על כל אלה שניסו להשמיד אותנו". לדבריו, "העם היהודי חי במדינת ישראל אלפי שנים, גם לאחר גלות. יהודים המשיכו לחיות על אדמה זו לאורך הרבה תקופות ולא איבדנו מעולם את התקווה לחזור לארץ אבותנו".

זמן קצר לפני הנאום, הודיע באופן חריג הבית הלבן כי מחר תתקיים שיחת טלפון בין אובמה לבין נתניהו. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר לעיתונאים: "אני מניח שתתקיים שיחת טלפון בין נתניהו לנשיא, סביר להניח שמחר". מדובר בהודעה חריגה על רקע סירובו של אובמה להיפגש עם נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במטוס בדרכו לעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בטיסה לניו יורק/לשכת העיתונות הממשלתית

נתניהו אמור היה להיפגש במהלך הביקור עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, אך הפגישה בוטלה, ככל הנראה בשל אילוצי לוח זמנים. אשטון תיפגש בשולי העצרת עם שרי החוץ של שש המעצמות למשא ומתן עם אירן, והם ידונו בהמשך המגעים ובקריאות באירופה להחרפה נוספת של הסנקציות. עם זאת, נתניהו יקיים במהלך הביקור פגישות עם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, עם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, ועם ראש ממשלת קנדה, סטיבן הארפר, וייתכן שאף עם ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג.

בימים האחרונים, עמלו בלשכת ראש הממשלה בקדחתנות על תוכן הנאום, ועקבו בדריכות אחר נאומיהם של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ונשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, שנשאו דברים בערב יום הכיפורים ובמהלכו. נתניהו נחת בארצות הברית אחר הצהריים, ובמהלך הטיסה, הוא הבטיח לעיתונאים: "הנאום לא יהיה משעמם".

אבו מאזן: "ישראל מכינה לנו 'נכבה' חדשה"

מוקדם יותר הערב, נאם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. "משא ומתן ללא מסגרת ברורה - משמעו מתן לגיטימציה לכיבוש. לעולם יש עדיין הזדמנות להציל את פתרון שתי המדינות, ייתכן שזו ההזדמנות האחרונה", אמר. "השנים האחרונות הוכיחו כי ישראל רוקנה את הסכם אוסלו מתוכן. ישראל מכינה 'נכבה' חדשה לעם הפלסטיני".

לדבריו, "ישראל רוצה להמשיך בכיבוש. ישראל רוצה להמשיך לשלוט על השטחים שלנו ועל הגבולות שלנו ועל המים שלנו ועל כל החיים שלנו". כמו כן ציין כי "ישראל רוצה להביא לכך שתקום מדינה בגבולות זמניים ואת זה אנחנו דוחים בתוקף. ישראל מסרבת לסיים את הכיבוש ומסרבת לתת לעם הפלסטיני חירות ועצמאות. היא מתנגדת להקמת מדינה פלסטינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully