וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בארה"ב; "אפשר לעבוד עם אובמה כדי למנוע גרעין מאירן"

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

27.9.2012 / 13:44

הערב יישא ראש הממשלה נאום בעצרת הכללית של האו"ם, בו הוא צפוי להציג "קו אדום ברור" לתקיפה באירן. במהלך הטיסה הבטיח נתניהו לעיתונאים: "הנאום לא יהיה משעמם"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נחת בצהריים (חמישי) בארה"ב, שם יישא בעוד מספר שעות נאום בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. גורם בפמליית ראש הממשלה אמר כי "נתניהו יאמר בנאום שלארצות הברית ולישראל יש יעד משותף למנוע השגת נשק גרעיני מאירן, יעד שנתניהו משוכנע כי ניתן להשיג בשיתוף פעולה בין ארה"ב לישראל". עוד אמר הגורם כי "ראש הממשלה יציג בנאום קו אדום ברור שיסייע להבטיח שיעד זה יושג". עם זאת, הבהיר, "הקו האדום שנתניהו יציג בנאום לא יעמוד בסתירה לדבריו של הנשיא אובמה. אובמה אמר שלאירן לא יהיה נשק גרעיני, ונתניהו יבהיר מה הדרך להבטיח את זה". במהלך הטיסה, הבטיח נתניהו לעיתונאים: "הנאום לא יהיה משעמם".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, שטס יחד עם נתניהו לניו יורק הדגיש בטיסה כי "ראש הממשלה חייב לייצג באו"ם את העמדה הישראלית, בצורה הטובה והבהירה ביותר. לא תמיד הוא חופף לעמדה האמריקאית אבל זו לא פעם ראשונה שיש מחלוקת. זה לא פוגם בין הידידות האמיצה בין ישראל לארה"ב ולמחויבות שלהן אחת כלפי השנייה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במטוס בדרכו לעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. לשכת העיתונות הממשלתית
"לא יהיה משעמם". ראש הממשלה במהלך הטיסה לארה"ב/לשכת העיתונות הממשלתית

נתניהו צפוי להתריע בפני באי העצרת כי הזמן הולך ואוזל לעצירת תכנית הגרעין האירנית, תוך שהוא מציג "קו אדום" לתקיפה באירן. הנאום ישמש כתב אישום נוקב נגד טהרן, אך גם נגד אזלת היד של הקהילה הבינלאומית, שאינה נוקטת בצעדים חריפים וברורים מספיק לעצירת אירן וגרורותיה, ואינה נענית לדרישתו של נתניהו להצבת "קווים אדומים".

נתניהו היה אמור להיפגש במהלך הביקור עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, אך הפגישה בוטלה, ככל הנראה בשל אילוצי לוח זמנים. אשטון תיפגש בשולי העצרת עם שרי החוץ של שש המעצמות למשא ומתן עם אירן, והם ידונו בהמשך המגעים ובקריאות באירופה להחרפה נוספת של הסנקציות. עם זאת, נתניהו יקיים במהלך הביקור פגישות עם מזכירת המדינה האמריקאית הילארי קלינטון, מזכ"ל האו"ם באן קי-מון וראש ממשלת קנדה סטיבן הארפר, וייתכן שאף עם ראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג.

בימים האחרונים עמלו בלשכת ראש הממשלה בקדחתנות על תוכן הנאום, ועקבו בדריכות אחר נאומיהם של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ונשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד, שנשאו דברים בערב יום כיפור ובמהלך החג.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נתניהו: "התגברנו על כל צורר - כך יהיה גם הפעם". לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ורעייתו טרם ההמראה לניו יורק/לשכת העיתונות הממשלתית

עיקר נאומו של נשיא ארה"ב עסק במתח עם העולם המוסלמי, והנושא האירני תפס רק חלק קטן מהנאום; אובמה עמד בסירובו לדרישת הקווים האדומים של נתניהו, ובכל זאת, הציג ניסוח חדש הצהיר בתקיפות כי "ארה"ב תעשה מה שצריך כדי למנוע אירן גרעינית". לדברי אובמה, "אמריקה רוצה לפתור את הנושא בדרך דיפלומטית, ואנחנו מאמינים שיש עדיין זמן ומרחב לעשות זאת, אבל הזמן אינו בלתי מוגבל", תוך שהוא חוזר ומדגיש כי "אירן עם נשק גרעיני אינה אתגר שניתן להכיל אותו".

נתניהו עצמו, ששימש בתחילת דרכו הפוליטית שגריר ישראל באו"ם, נחשב למתורגל היטב בבמה זו, ובשנים האחרונות משכו יכולותיו הרטוריות בעצרת הכללית תשומת לב לא מעטה; ב-2009 נופף בפרטוקולים מוועידת ואנזה כדי להתריע על הסכנה האירנית, ובשנה שעברה - כשהנושא הפלסטיני היה על סדר היום - צרב בתודעה את הביטוי "lets talk דוגרי". עם זאת, העימות הפומבי המתוקשר עם הנשיא אובמה בסוגיית הקווים האדומים פגע במעמדו של נתניהו בארה"ב, והוא נחת בניו יורק לאחר שבשבועות האחרונים ספג מתקפה חריפה מכיוונם של פרשנים בכירים, פוליטיקאים דמוקרטים ופקידים בממשל אובמה, שהאשימו אותו ביחס מזלזל ולא מכבד לנשיא ארה"ב, ובהתערבות פוליטית חסרת תקדים בקמפיין הבחירות, על רקע ידידותו ארוכת השנים של נתניהו עם יריבו של אובמה, מיט רומני. הסגנון הבוטה והתדרוכים הרבים שיצאו מירושלים גרמו אפילו לבכירים ביהדות ארה"ב להרים גבה, ובראש השנה הלובי היהודי-אמריקאי אייפא"ק אף הוציא הודעה בה בלטו השבחים למחויבותו של אובמה לביטחון ישראל.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

עוד בנושא
נתניהו ממריא לאו"ם: צפוי להציג "קו אדום" לאירן
נתניהו: "ביום הכיפורים ניתנה במה לרודן שחותר למותנו"
אחמדינג'ד: "הציונים הלא-מתורבתים מאיימים על אירן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully