וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ממריא לאו"ם: צפוי להציג "קו אדום" לאירן

טל שלו, שליחת וואלה לניו יורק

27.9.2012 / 0:01

ראש הממשלה נתניהו ינאם בעצרת הכללית, בניסיון לשכנע את באיה כי אוזל הזמן לבלימת תכנית הגרעין בטהרן. בביקורו ייפגש עם קלינטון, אך לא עם הנשיא אובמה

צילום: לע"מ, עריכה: גדי וינסטוק

פגישה עם אובמה - אין, אבל נאום דרמטי - יש; ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המריא הלילה (חמישי) לביקור מדיני בן שלושה ימים בארצות הברית, שבמרכזו יישא דברים בעצרת הכללית של האו"ם. "אסור שהמדינה המסוכנת ביותר בעולם תתחמש בנשק המסוכן ביותר בעולם", צפוי נתניהו להטיח בפני באי העצרת, ולהתריע כי הזמן הולך ואוזל לעצירת תכנית הגרעין האירנית, תוך שהוא מציג "קו אדום" לתקיפה באירן. הנאום ישמש כתב אישום נוקב נגד טהרן, אך גם נגד אזלת היד של הקהילה הבינלאומית, שאינה נוקטת בצעדים חריפים וברורים מספיק לעצירת אירן וגרורותיה, ואינה נענית לדרישתו של נתניהו להצבת "קווים אדומים".

בימים האחרונים עמלו בלשכת ראש הממשלה בקדחתנות על תוכן הנאום - אותו יישא ראש הממשלה בצהריים (בסביבות 20:00 שעון ישראל), ועקבו בדריכות אחר נאומיהם של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ונשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד, שנשאו דברים בערב יום כיפור ובמהלך החג. טרם צאתו, פרסם ראש הממשלה איגרת לאזרחי ישראל. "אני ממריא הלילה לניו יורק לייצג את מדינת ישראל", כתב נתניהו. "בשאלת אירן כולנו מאוחדים במטרה למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני". נתניהו התייחס באיגרת לנאומו של נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, מוקדם יותר, וכתב כי "ביום בו אנו מתפללים להיכתב בספר החיים, ניתנה במה למשטר הרודנות באירן שחותר בכל הזדמנות לדון אותנו למוות. ביום הכיפורים, הקדוש לעם היהודי, בחר הצורר האירני לקרוא בפומבי מול פני כל העולם להיעלמותנו. זהו יום שחור לאלה שבחרו להישאר באולם ולשמוע את דברי השטנה הללו", תקף נתניהו את נציגי הקהילה הבינלאומית שהאזינו לנאומו של אחמדינג'ד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוזר לבמה שהוא מכיר כה טוב. נתניהו בדרכן לארה"ב/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיקר נאומו של נשיא ארה"ב עסק במתח עם העולם המוסלמי, והנושא האירני תפס רק חלק קטן מהנאום; אובמה עמד בסירובו לדרישת הקווים האדומים של נתניהו, ובכל זאת, הציג ניסוח חדש הצהיר בתקיפות כי "ארה"ב תעשה מה שצריך כדי למנוע אירן גרעינית". לדברי אובמה, "אמריקה רוצה לפתור את הנושא בדרך דיפלומטית, ואנחנו מאמינים שיש עדיין זמן ומרחב לעשות זאת, אבל הזמן אינו בלתי מוגבל", תוך שהוא חוזר ומדגיש כי "אירן עם נשק גרעיני אינה אתגר שניתן להכיל אותו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

נתניהו עצמו, ששימש בתחילת דרכו הפוליטית שגריר ישראל באו"ם, נחשב למתורגל היטב בבמה זו, ובשנים האחרונות משכו יכולותיו הרטוריות בעצרת הכללית תשומת לב לא מעטה; ב-2009 נופף בפרטוקולים מוועידת ואנזה כדי להתריע על הסכנה האירנית, ובשנה שעברה - כשהנושא הפלסטיני היה על סדר היום - צרב בתודעה את הביטוי "lets talk דוגרי". עם זאת, העימות הפומבי המתוקשר עם הנשיא אובמה בסוגיית הקווים האדומים פגע במעמדו של נתניהו בארה"ב, והוא נוחת בניו יורק לאחר שבשבועות האחרונים ספג מתקפה חריפה מכיוונם של פרשנים בכירים, פוליטיקאים דמוקרטים ופקידים בממשל אובמה, שהאשימו אותו ביחס מזלזל ולא מכבד לנשיא ארה"ב, ובהתערבות פוליטית חסרת תקדים בקמפיין הבחירות, על רקע ידידותו ארוכת השנים של נתניהו עם יריבו של אובמה, מיט רומני. הסגנון הבוטה והתדרוכים הרבים שיצאו מירושלים גרמו אפילו לבכירים ביהדות ארה"ב להרים גבה, ובראש השנה הלובי היהודי-אמריקאי אייפא"ק אף הוציא הודעה בה בלטו השבחים למחויבותו של אובמה לביטחון ישראל.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, ספטמבר 2012. רויטרס
הדרדרות ביחסים, וגם פגישה עם אובמה לא תהיה הפעם. נשיא ארה"ב בנאומו בעצרת הכללית, אתמול/רויטרס

בעקבות המתיחות, אובמה סירב לפגוש את נתניהו, וזה ייאלץ להסתפק בפגישה עם שרת החוץ הילרי קלינטון מחר בערב; גם פגישה זו צפויה להיות מתוחה, שכן ההתקפה הפומבית החריפה ביותר שהשמיע נתניהו בחודש האחרון הופנתה דווקא כלפי קלינטון, לאחר שזו דחתה את דרישות הקוים האדומים ואמרה שארה"ב אינה מציבה "מועדי סף" לאירן. נתניהו, בתגובה, תקף במסיבת עיתונאים את קלינטון, ואמר כי "לאלה בקהילה הבינלאומית שמסרבים לשים קו אדום בפני אירן, אין זכות מוסרית לשים קו אדום בפני ישראל".

בעוד הנשיא אובמה חטף לא מעט ביקורת על כך שוויתר על פגישות מדיניות בשולי עצרת האו"ם לטובת שיקולי קמפיין, קלינטון קיימה במהלך השבוע מרתון פגישות עם מנהיגי העולם שהגיעו לניו יורק; בין היתר, נפגשה גם עם נשיא מצרים, מוחמד מורסי, ועם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. כך, מלבד הנושא האירני צפויה פגישתה עם נתניהו לעסוק גם באי-היציבות הביטחונית בסיני ובשמירה על הסכמי "קמפ דייויד", וכן בקיפאון המדיני עם הפלסטינים. אבו מאזן עצמו ינאם מחר לפני נתניהו, והוא צפוי להודיע על הבקשה לשדרוג מעמד הרשות למדינה משקיפה באו"ם. בניגוד לשנה שעברה, הנושא הפלסטיני אינו תופס מקום מרכזי בעצרת, ואבו מאזן אף נענה ללחץ האמריקאי והסכים להשהות את הגשת הבקשה עד לאחר הבחירות לנשיאות.

על אחמדינג'ד: "ניתנה במה לרודן שחותר לדון אותנו למוות"

נתניהו ייפגש במהלך הביקור גם עם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ועם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון - המובילה את המשא ומתן של קבוצת שש המעצמות עם אירן - וכן עם ראש ממשלת קנדה, סטיבן הארפר, שהורה החודש על ניתוק היחסים הדיפלומטיים של ארצו עם אירן והיה למנהיג הבינלאומי היחיד שזכה לשבחים - ולא להכפשות - מפיו של נתניהו. במקביל, שר החוץ אביגדור ליברמן, שמתלווה לנתניהו, יקיים גם הוא שורה של פגישות עם עמיתיו בשולי העצרת, שצפויות גם הן להעמיד בראשן את המאבק בגרעין האירני והקריאה הישראלית להחרפה נוספת של הסנקציות והעיצומים המוטלים על אירן - ובין היתר ייפגש עם שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, ועם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully