וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יריבתה הגדולה של איראן "מברכת על הסכם הגרעין"

שרי הממשלה של ערב הסעודית הכריזו כי הם תומכים בהבנות שהושגו בין איראן למעצמות. אולם הסעודים לא חסכו ביקורת מהאיראנים על מעורבותם במשבר בתימן, ומישראל, שמחזיקה לטענתם בנשק גרעיני. רוסיה: "ההסכם לא יוביל למרוץ חימוש"

צילום: אתר הניו יורק טיימס, עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה בריאיון ל"ניו יורק טיימס": "מכבד את החששות בנוגע להסכם")

ממשלת ערב הסעודית הכריזה היום (שני) כי היא מברכת על ההבנות בין איראן למעצמות, בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית. בהצהרה רשמית שפורסמה בתום ישיבת הממשלה בריאד, נמסר כי השרים מקווים שההסכם הסופי, הצפוי להיחתם בסוף חודש יוני, יוביל לביטחון וליציבות באזור.

עוד נמסר בהצהרה, כי הממלכה הסעודית קוראת לפירוז המזרח התיכון כולו מנשק להשמדה המונית, בהתייחסות מרומזת לישראל. ביום חמישי, לאחר ההכרזה על ההבנות, דווח בסוכנות הידיעות הממשלתית כי המלך סלמאן שוחח עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ובירך אותו על כך. מדובר בציון דרך משמעותי עבור מעצמות המערב, ובראשן ארצות הברית. ערב הסעודית נחשבת ליריבתה הגדולה של איראן במזרח התיכון, ולידידתה הקרובה ביותר של וושינגטון בקרב המדינות הערביות.

עוד בוואלה חדשות:
בטהראן חוגגים את "הפירוזי": ניצחון העם האיראני על המערב
שטייניץ לוואלה: "כשאתה מכין אופציה צבאית זה למקרה שתצטרך להשתמש בה"
נתניהו על הסכם הגרעין: "אובמה עושה מה שטוב לארצו"

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, סלמאן מלך ערב הסעודית ונשיא תימן עבד רבו מנסור האדי בשארם א-שייח, 28 במרץ 2015. רויטרס
המלך סלמאן/רויטרס

"ביטחון ויציבות דורשים אי-התערבות בעניינים הפנימיים של מדינות ערב", נמסר בהצהרה, בהתייחסות ברורה למעורבותה של איראן בפעילות המורדים החות'ים בתימן. ערב הסעודית מובילה את מבצע "סופה נחרצת" בתימן, נגד כוחות החות'ים. "ערב הסעודית לא קוראת למלחמה, ומטרת המבצע היא לשמור על הלגיטימיות של תימן ועל אחדותה", מסר שר ההסברה הסעודי עבד אל-עזיז חוג'ה בתום הישיבה.

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, שנציגיו השתתפו בשיחות הגרעין בלוזאן, טען היום כי "אין כל סיבה שהסכם הגרעין יוביל למרוץ חימוש". לדבריו, "איראן תהיה המדינה הכי מפוקחת בעולם, אם העקרונות שעליהם הסכמנו ייושמו גם בנוסח ההסכם הסופי".

בתוך כך, שר ההגנה של פקיסטן, חוואג'ה אסיף, מסר היום כי ערב הסעודית ביקשה מפקיסטן סיוע צבאי למבצע בתימן. אסיף אמר את הדברים בפתח דיון בית הנבחרים בנוגע להצטרפות פקיסטנית לקואליציה הסעודית. "ערב הסעודית ביקשה מטוסי קרב, ספינות קרב וחיילים", הבהיר.

עוד באותו נושא

המלחמה בתימן: עשרות הרוגים בעדן, הסיוע הבינלאומי מתעכב

לכתבה המלאה
הפגנות בלאהור, פקיסטן, נגד תקיפה בתימן, אפריל 2015. AP
הפגנה בלאהור, פקיסטן, נגד ההצטרפות לקואליציה הסעודית, היום/AP

אולם מלבד ההשלכות על הפוליטיקה הפנימית בפקיסטן, לברית סעודית-פקיסטנית עשויה להיות השפעה על יחסי החוץ של המדינה. פקיסטן חולקת גבול עם איראן, וזו ככל הנראה לא תביע שביעות רצון מהצטרפות פקיסטנית לקואליציה נגד בעלי בריתה החות'ים בתימן. יתרה מכך, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, צפוי לבקר בפקיסטן בהמשך השבוע.

(עדכון ראשון: 18:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully