וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מתריסה? "עם חתימת ההסכם, נפעיל צנטריפוגות מתקדמות"

שר החוץ תדרך את חברי הפלרמנט האיראני בנוגע לפרטי ההסכם המסתמן, וטען כי טהראן תוכל להתחיל להפעיל את הצנטריפוגות, המהירות פי 20 מאלה הפועלות כיום. המידע הסותר ייאלץ את המשלחות להבהיר: מה יותר לאיראן במסגרת "מחקר ופיתוח"?

צילום: רשת NPR; עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה מודה: בתום ההסכם, זמן הפריצה של איראן יהיה "אפסי")

בדיון בדלתיים סגורות של הפרלמנט האיראני שנערך אתמול (שלישי), שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף וראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, עלי אכבר סאלחי, הצהירו כי טהראן תוכל להשתמש בצנטריפוגות (סרכזות) המתקדמות שלה, IR-8, עם חתימת ההסכם הגרעין הסופי, ולהזרים אליהן גז UF6. זאת על פי דיווח בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס", מפי חבר ועדת החוץ והביטחון, ג'וואד כארימי קודוסי. על פי הדיווח, זריף וסאלחי העבירו לחברי המג'לס, הפרלמנט האיראני, תדרוך בנוגע לפרטי שיחות הגרעין בין איראן למעצמות ובנוגע להסכם המסתמן.

"ראש הארגון לאנרגיה אטומית ושר החוץ הציגו נקודות חיוביות בנוגע למחקר ופיתוח של טכנולוגיה גרעינית, שלדבריהם הוסכמו במהלך השיחות (עם המעצמות), ועדכנו כי גז יוזרם ל-IR-8 עם תחילת יישום ההסכם", מסר חבר הפרלמנט קודוסי. סוגיית השימוש בצנטריפוגות מ"הדור החדש" שנויה במחלוקת, והמידע שנמסר מהמשלחות בלוזאן מעלה תמונה בלתי-אחידה של ההבנות שגובשו.

עוד בוואלה חדשות:
הבית הלבן: "אובמה יראה לעולם שהברית עם ישראל היא החזקה ביותר"
אובמה מודה: בתום ההסכם, זמן הפריצה של איראן לפצצה יתקצר
ארה"ב: אין חילוקי דעות עם איראן בנוגע להסכם הגרעין

מוחמד ג'וואד זריף, ג'ון קרי ופדריקה מוגריני, לוזאן, שווייץ, אפריל 2015. רויטרס
זריף/רויטרס

על פי דף המידע שהפיצה מחלקת המדינה האמריקנית, איראן תורשה במסגרת הסכם הקבע להמשיך להעשיר אורניום טבעי ב-5,060 צנטריפוגות IR-1, מ"הדור הישן", באתר הגרעין בנתנז, ורק בו. 1,044 צנטריפוגות נוספות יישארו בנתנז, אולם לאיראנים אסור יהיה להשתמש בהן להעשרת אורניום. כמו כן, צוין כי איראן תיאלץ לדלל או להעביר למדינה אחרת את מלאי האורניום המועשר שלה.

המידע האמריקני עמום למדי בנוגע למדיניות המחקר והפיתוח שכלולה בהסכם הקבע, אולם מידע שהעבירו הצרפתים והאיראנים מצביע על כך שהצדדים בשיחות הגרעין הסכימו לאפשר לאיראן להמשיך בפיתוח צנטריפוגות מתקדמות. עם זאת, התקבלו דיווחים סותרים בנוגע לסוגיה של הפעלת אותן צנטריפוגות.

כמו כן, השימוש ב-UF6, גז אורניום-פלואור, המשמש בתהליך העשרת האורניום, הנו שנוי במחלוקת - וספק אם ההצהרות שנשמעו בפרלמנט האיראני יהיו מוסכמות על נציגי המעצמות לשיחות הגרעין. אם אכן מתכוונים בטהראן להעשיר UF6 בצנטריפוגות המתקדמות, המהירות עד פי 20 מהצנטריפוגות הקיימות, הדבר עלול לקצר את זמן הפריצה של איראן לפצצה באופן משמעותי.

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
סאלחי והנשיא חסן רוחאני באתר הגרעיני בבושהר/AP

לקראת המשך הדיונים על הסכם הקבע, שצפויים להימשך עד לסוף חודש יוני, הצדדים ייאלצו להבהיר את סוגיית המחקר והפיתוח, ולעמוד על הפעולות שמותר לאיראנים לנקוט במסגרת זאת. לפי שעה, מסתמן כי לטהראן יותר להמשיך ולפתח צנטריפוגות מתקדמות, אולם השימוש בהן, ובמיוחד עם חומרים הקשורים להפקת אורניום מועשר, טרם הובהרו.

כמו כן, קודוסי הוסיף כי משרד החוץ האיראני מתכנן לשחרר דף מידע, המציג את פרטי ההבנות שהושגו בלוזאן, לראיית טהראן. "מדובר בדבר הכי חשוב שאנחנו מחכים לו בימים הקרובים, כי הסוגיות האלה עוררו דאגות ממשיות בקרב האיראנים", אמר. "דף המידע יבהיר את הסוגיות". חבר פרלמנט נוסף, גולאם-עלי ג'עפרזאדה, הוסיף כי סאלחי עדכן את המחוקקים בנוגע ל"מצבה של תכנית הגרעין האיראנית בזירה העולמית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ג'עפרזאדה עוד מסר כי סאלחי אמר לחברי הפרלמנט ש"הרפובליקה האיסלאמית של איראן צברה כוח רב בטכנולוגיה גרעינית, וכוח זה הכריח את המערב לשבת לשולחן המשא ומתן עם איראן". לטענת ארצות הברית ומעצמות המערב, היו אלה הסנקציות שהטילו ארה"ב והאיחוד האירופי שהביאו את טהראן לשולחן המשא ומתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully