וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: "אובמה יראה לעולם שהברית עם ישראל היא החזקה ביותר"

8.4.2015 / 0:33

לאחר שבירושלים תקפו את ההנהגה האמריקנית, והשר שטייניץ טען כי "הסכם הגרעין לא נותן אחריות אפילו לשנה", דובר הבית הלבן הבהיר: "ההסכם הוא אינטרס לאומי לא רק של ארה"ב אלא גם של ישראל". "ניו יורק טיימס": "נתניהו הרחיק לכת עם התנגדותו להסכם"

צילום: רשת NPR; עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה בריאיון: "בתום ההסכם, זמן הפריצה של איראן יהיה אפסי")

הסכם הגרעין המסתמן בין איראן למעצמות הוא הדרך היעילה ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני, והוא "אינטרס לאומי לא רק של ארצות הברית, אלא גם של ישראל" - כך אמר אמש דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, בתדרוך לכתבים. במסר נוסף שנועד לרכך את ההתנגדות בירושלים, ארנסט הוסיף כי "הנשיא ברק אובמה יעשה הכול על מנת להראות לעולם כולו שאין לארצות הברית בעלת ברית קרובה יותר מישראל".

ארה"ב: אין חילוקי דעות עם איראן בנוגע להסכם הגרעין

עיתון "ניו יורק טיימס" התבטא הבוקר (רביעי) בצורה דומה, אם כי בוטה יותר, במאמר מערכת מערכת שכותרתו "דרישותיה הבלתי אפשריות של ישראל בנוגע לאיראן". במאמר נטען כי נתניהו הרחיק לכת בהתנגדותו להסכם הגרעין, וכי הוא מתנהג "כאילו הוא לבדו יכול להכתיב את תנאי ההסכם שלקחו 18 חודשים כדי להגיע אליו". לדברי כותבי המאמר, הדרישות של נתניהו הן לא מציאותיות, והשגתן כרוכה בהכרח בביטול ההסכם.

שר האנרגיה של ארצות הברית ודובר הבית הלבן ג'וש ארנסט, וושינגטון, אפריל 2015. רויטרס
ארנסט/רויטרס

מוקדם יותר אתמול, השר לענייני מודיעין, יובל שטייניץ, הגיב לדבריו של אובמה, שהודה בריאיון לרדיו הציבורי NPR כי עם סיום תוקפו של הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, טהראן תוכל לייצר פצצת אטום תוך פרק זמן "אפסי". לדבריו של שטייניץ, "לא הייתי סומך על זה אם זה היה ביטוח לבית, ודאי אם זה היה ביטוח חיים".

אובמה טען כי ההסכם המסתמן, שצפוי להיחתם בסוף חודש יוני, נותן למערב "תעודת ביטוח" למשך עשר שנים לפחות, במהלכן זמן הפריצה של איראן לפצצה יעמוד על שנה לכל הפחות. "אם הוא אומר שיש לנו כאן תעודת ביטוח לעשר שנים, אני אומר שאין לנו כאן תעודת ביטוח לשנה-שנתיים, אלא אם כל הפרצות ייסגרו - ואז זה יהפוך להסכם יותר סביר", הבהיר שטייניץ.

עוד בוואלה חדשות:
אובמה מודה: בתום ההסכם, זמן הפריצה של איראן לפצצה יתקצר
שטייניץ לוואלה: "כשאתה מכין אופציה צבאית זה למקרה שתצטרך להשתמש בה"
נתניהו על הסכם הגרעין: "אובמה עושה מה שטוב לארצו"

ראש הממשלה נתניהו והשר יובל שטייניץ בישיבת ממשלה, פברואר 2015. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ושטייניץ בישיבת ממשלה/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

שטייניץ הוסיף: "לצערי, התפקיד שלנו הוא 'לקלקל את המסיבה' שהתקיימה בלוזאן, ולומר שההסכם הוא רע עם הרבה פרצות". בריאיון שהעניק אתמול השר לוואלה חדשות, טען שטייניץ כי "זו הצגה לתקשורת של הסכם שלא ברור אם הוא 'מבושל' בכלל. גם לא ברור איך זה מחייב את שני הצדדים אם ההצהרה לא כתובה". לפני כשבועיים, העריך כי ארצות הברית "לא תנטוש את בעלת הברית הקרובה ביותר שלה במזרח התיכון".

זמן הפריצה הוא מונח המתייחס לזמן שבו ייקח לאיראן לייצר פצצה אם היא תחליט לעשות זאת – כלומר, כמה זמן יהיה לעולם כדי לעצור אותה. לפי ההבנות, זמן הפריצה של איראן יתארך – מחודשיים עד שלושה כרגע עד ללפחות שנה. עם זאת, ההגבלות יישארו במקומן רק במשך עשור, אז חלקן יחלו להתפוגג.

עם זאת, על אף שאובמה הודה כי זמן הפריצה עלול כמעט ולהיעלם, הוא הוסיף כי לעולם תהיה יכול בקרה גדולה יותר על הנעשה באיראן לנוכח הפיקוח הנרחב על מתקניה ופעולותיה בשנים הראשונים של ההסכם. לדבריו, "האפשרות שנשיא בעתיד ינקוט פעולה אם הם ינסו להשיג נשק גרעיני היא לא קטנה".

נשיא ארה"ב ברק אובמה מתייחס לתכנית הגרעין של איראן, מרץ 2015. רויטרס
"ארה"ב לא תנטוש את בעלת הברית שלה במזרח התיכון". אובמה/רויטרס

ראש סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, ה-CIA, ג'ון ברנן, אמר היום כי המתנגדים להסכם הראשוני עם איראן אינם כנים עם עצמם. ברנן צידד בהסכם ואמר כי ההבנות שאליהן הגיעו הצדדים בשבוע שעבר יובילו ככל הנראה להסכם הכי מציאותי שאליו ניתן להגיע. את הדברים אמר ברנן בפני קהל סטודנטים במחלקה לממשל באוניברסיטת הרווארד שבמסצ'וסטס. "אלו שאומרים שההסכם סולל את הדרך לפצצה גרעינית איראנית ממש לא כנים, לדעתי, אם הם מכירים את העובדות ומבינים מה נחוץ. אני מופתע שהאיראנים הסכימו לכל-כך הרבה".

במהלך הערב, ראש הממשלה נתניהו פרסם סדרת "ציוצים" בחשבון הטוויטר הרשמי שלו, בהם ציין את "השאלות שטרם קיבלו מענה", לטענתו, בהבנות הגרעין. אלה כוללות, בין היתר, את גורלה של תכנית הטילים הבליסטיים של איראן, שלא נכללה בהבנות, סוגיית מועד ואופן הסרת הסנקציות, והאופן שבו יטופל מאגר האורניום המועשר שבידי איראן.

בתחילת השבוע, התראיין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלושה כלי תקשורת מרכזיים בארצות הברית, במסגרת קמפיין דיפלומטי בו פתח, במטרה להשפיע על נוסח ההסכם הסופי. לדבריו, ההבנות הנוכחיות יובילו ל"הסכם גרוע מאוד, שיאפשר תכנית גרעין נרחבת". נתניהו אמר כי הוא יקרא למחוקקים האמריקנים שלא לאפשר לטהראן "מסלול ישיר לפצצה", והוסיף כי כבר שוחח עם חברים רבים בקונגרס ובסנאט. עם זאת, הבהיר נתניהו: "אני בטוח שהנשיא אובמה עושה מה שהוא חושב לטוב עבור ארצות הברית".

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 21:02)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully