וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מודה: בתום ההסכם, זמן הפריצה של איראן לפצצה יתקצר

7.4.2015 / 13:12

נשיא ארה"ב אמר כי במהלך תקופת ההסכם תזדקק טהראן לשנה כדי לפתח פצצת אטום, אולם בסיומו היא תצטרך "פרק זמן אפסי" כדי לעשות זאת. אובמה אמר הדברים בתגובה לכך שלפי ההבנות בלוזאן, איראן תוכל להמשיך ולהעשיר אורניום

צילום: רשת NPR; עריכה: גדי וינסטוק

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הודה היום (שלישי) כי בתום תוקפו של הסכם הגרעין עם איראן, היא תוכל לייצר פצצת אטום תוך פרק זמן "אפסי". אובמה הוסיף בריאיון לרשת הרדיו הציבורית NPR כי במהלך ההסכם תזדקק טהראן לשנה כדי לייצר את הפצצה. אובמה, שטען כי ההבנות שהושגו בין המעצמות לאיראן בשבוע שעבר הן "הזדמנות חד-פעמית" למנוע מלחמה במזרח התיכון, אמר את הדברים בתגובה לטענות שלפיהן ההסכם המסתמן יאפשר לטהראן להמשיך ולהעשיר אורניום.

אובמה אמר כי במשך עשור מלאי האורניום המעושר של איראן יוגבל ל-300 קילוגרמים, שאינם מספיקים כדי לפתח פצצת גרעין. "החשש הגדול יותר הוא שבשנה ה-13, ה-14 וה-15 אחרי תחילת ההסכם יהיו להם צנטריפוגות מתקדמות שיכולות להעשיר אורניום במהירות ובשלב זה זמן הפריצה יכול להתכווץ כמעט לאפס", אמר נשיא ארצות הברית.

אובמה: "להתנות עסקה עם איראן בהכרה בישראל - שיפוט מוטעה". רויטרס
"זמן הפריצה יכול להתכווץ כמעט לאפס". נשיא ארה"ב אובמה/רויטרס

זמן הפריצה הוא מונח המתייחס לזמן שבו ייקח לאיראן לייצר פצצה אם היא תחליט לעשות זאת – כלומר, כמה זמן יהיה לעולם כדי לעצור אותה. לפי ההבנות, זמן הפריצה של איראן יתארך – מחודשיים עד שלושה כרגע עד ללפחות שנה. עם זאת, ההגבלות יישארו במקומן רק במשך עשור, אז חלקן יחלו להתפוגג.

עם זאת, על אף שאובמה הודה כי זמן הפריצה עלול כמעט ולהיעלם, הוא הוסיף כי לעולם תהיה יכול בקרה גדולה יותר על הנעשה באיראן לנוכח הפיקוח הנרחב על מתקניה ופעולותיה בשנים הראשונים של ההסכם. לדבריו, "האפשרות שנשיא בעתיד ינקוט פעולה אם הם ינסו להשיג נשק גרעיני היא לא קטנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
עלי חמינאי בטקס חלוקת דרגות בטהראן. איראן, נובמבר 2014. לשכת המנהיג, אתר רשמי
"לעולם תהיה יכול בקרה גדולה יותר על הנעשה באיראן". המנהיג העליון חמינאי/אתר רשמי, לשכת המנהיג

כמו כן, אתמול דחה אובמה את דרישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והבהיר כי הכרה בזכות קיומה של ישראל מצד איראן לא תהווה בסיס להסכם בין טהראן למעצמות. אובמה אמר כי "הרעיון שעסקת הגרעין תותנה בהכרה בישראל דומה לכך שלא נחתום על הסכם עד שהממשל האיראני ישנה את אופיו לחלוטין וזה לדעתי שיפוט מוטעה".

אובמה הוסיף כי "אין ביכולתנו לערוב לכך שהמשטר בטהראן ישתנה ושאיראן תהפוך למדינה כמו גרמניה, שוודיה או צרפת". לדבריו, "זו בדיוק הסיבה שאנו שואפים למנוע מאיראן נשק גרעיני".

במקביל, שוחח הלילה אובמה עם הסולטאן של עומאן ועדכן אותו על פרטי ההבנות שהושגו בשבוע שעבר עם איראן בלוזאן. זאת, במסגרת סבב השיחות שעורך אובמה עם מנהיגי מדינות המפרץ, המודאגות מהאפשרות שטהראן תפתח נשק להשמדה המונית. אובמה מסר לסולטאן קאבוס כי החודשים שנותרו עד לתאריך היעד להגעה להסכם קבע ישמשו את הצדדים לסכם את הפרטים הטכניים, שיבטיחו שתכנית הגרעין של איראן היא אכן למטרות שלום.

צפו בריאיון המלא עם אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully