וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: הרפובליקנים בארה"ב חצויים בדעתם בנוגע להסכם הגרעין

8.4.2015 / 14:38

31% מהמצביעים הרפובליקנים תומכים בהסכם, ו-30% נופסים מתנגדים לו. הרוב הגדול טרם החליט, אולם בוושינגטון ברור כי התגובה לשיחות עם איראן ישפיעו במידה רבה על הבחירות הקרובות לנשיאות.

צילום: רשת NPR; עריכה: גדי וינסטוק

(צפו: אובמה בריאיון ל"ניו יורק טיימס", אתמול)

למרות ההתנגדות הכמעט מוחלטת שמציגים המחוקקים הרפובליקנים בקונגרס האמריקני להסכם הגרעין המסתמן בין איראן למעצמות, סקר שפורסם היום (רביעי) על ידי מכון "איפסוס" מצביע על כך ש-31% מהמצביעים הרפובליקנים תומכים בהסכם, בעוד 30% מהרפובליקנים מתנגדים לו ו-39% טרם גיבשו עמדה בנושא.

הנתונים העולים מהסקר מגיעים על רקע מאמצי הבית הלבן לשכנע את חברי בית הנבחרים לאמץ את ההבנות שהושגו בשבוע שעבר בין המעצמות - ארצות הברית, צרפת, גרמניה, בריטניה, רוסיה וסין - לאיראן, בתום סבב שיחות אינטנסיבי בלוזאן, שוויץ. בקרב המפלגה הדמוקרטית של הנשיא ברק אובמה, 50% מהמצביעים תומכים בהסכם ורק 10% מתנגדים לו. בשיעור דומה לרפובליקנים, 40% מהדמוקרטים טרם גיבשו עמדה.

עוד בוואלה חדשות:
איראן מתריסה? "עם חתימת ההסכם, נפעיל צנטריפוגות מתקדמות"
הבית הלבן: "אובמה יראה לעולם שהברית עם ישראל היא החזקה ביותר"
"נקודת מפנה": החזון המשותף של ארדואן ורוחאני למזרח התיכון

מוחמד ג'וואד זריף, ג'ון קרי ופדריקה מוגריני, לוזאן, שווייץ, אפריל 2015. רויטרס
50% מהדמוקרטים ו-33% מהמצביעים העצמאיים תומכים בהסכם. שרי החוץ בלוזאן, שוויץ, בשבוע שעבר/רויטרס

למרות שהבחירות לנשיאות ארצות הברית יתקיימו רק בשנה הבאה, בוושינגטון כבר מתכוננים במרץ, והסכם הגרעין מסתמן כנקודת מפתח שעשויה להשפיע באופן מכריע על ההצבעה. שתי המפלגות הגדולות ינסו לקרב אליהן כמה שיותר קולות עצמאיים, אולם על פי הסקר, קרוב למחצית מהמצביעים המתנדנדים טרם גיבשו עמדה בנוגע להסכם הגרעין. 33% מהם תומכים בו, ו-21% מתנגדים.

48% מהדמוקרטים טוענים כי היה זה צעד נכון לשפר את היחסים עם טהראן, ואילו רק 18% מהרפובליקנים סבורים כך. בקרב מצביעי שתי המפלגות, אחוזים בודדים תומכים בפעילות צבאית באיראן, במטרה למנוע ממנה נשק גרעיני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, התמיכה בקרב המחוקקים הדמוקרטים בקונגרס להצעת החוק שתדרוש אישור של הסכם הגרעין בבית הנבחרים עולה לאיטה. בבית הלבן חוששים כי הצעת החוק תזכה לרוב גדול שלא יאפשר לנשיא ברק אובמה להטיל עליה וטו, כפי שהצהיר בעבר שיעשה. יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט, בוב קורקר הרפובליקני, עשוי להביא את ההצעה להצבעה כבר בשבוע הבא.

ברק אובמה נושא נאום לאומה בפני הקונגרס. רויטרס, רויטרס
מקווה שהקונגרס "יביע את עצמו". אובמה בנאום בבית הנבחרים/רויטרס, רויטרס

הסנאטור הדמוקרטי טים קיין, שסייע לקורקר לנסח את הצעת החוק, טען: "אין סיכוי שהקונגרס ירשה את הסרת הסנקציות בלי לומר מילה". סנאטור דמוקרטי בכיר נוסף, צ'אק שומר, הוסיף: "אני מאמין שלקונגרס צריכה להיות הזכות לאשר או לשלול את ההסכם". במסגרת הצעת החוק, לקונגרס יינתנו 60 ימים לבחון את ההסכם. במהלך תקופה זו, הסרת הסנקציות תושהה.

בריאיון לעיתון "ניו יורק טיימס", אובמה הביע תקווה כי הקונגרס "יביע את עצמו, מבלי לרמוס סמכויות השמורות לנשיא". מרביתם של הסנאטורים הרפובליקנים צפויים לתמוך בחוק. לפחות תשעה סנאטורים דמוקרטים - אלה שסייעו בכתיבתו - יעניקו לו תמיכה של לפחות 60 קולות. על מנת לבטל וטו אפשרי מהבית הלבן, הסנאטורים יזדקקו ל-67 קולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully