וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נקודת מפנה": החזון המשותף של ארדואן ורוחאני למזרח התיכון

בביקור רשמי בטהראן, על רקע המתיחות בין המדינות בשל הלחימה בתימן ובסוריה, קראו המנהיגים לאחדות: "הזרם הדתי לא משנה, חייבים להפסיק את שפיכות הדמים". בין היתר, טורקיה ואיראן יעברו לסחור במטבע מקומי, ויפעלו יחד לסיום הלחימה בתימן

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, מתן חדד

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הגיע היום (שלישי) לביקור רשמי באיראן, שם נפגש עם הנשיא חסן רוחאני. בהמשך היום, ארדואן נפגש עם בכירים נוספים במדינה, בהם המנהיג העליון עלי חמינאי. ביקורו של ארדואן, שנמשך יום אחד, מגיע על רקע המתיחות בין שתי המדינות סביב הפצצות הקואליציה הסעודית בתימן ומלחמת האזרחים בסוריה.

בפתח הביקור, ארדואן ורוחאני חתמו על כמה הסכמי סחר בין שתי המדינות. במסיבת עיתונאים שכינסו בתום פגישתם, קראו שני המנהיגים "לסיים את המלחמה בתימן ואת שפיכות הדמים בהקדם האפשרי". לדברי ארדואן, "לא מעניין אותי הזרם הדתי - שיעים או סונים - מה שמעניין אותי זה מוסלמים. אנחנו חייבים להפסיק את זה". ארדואן ציין את יותר מ-200 אלף ההרוגים במלחמת האזרחים בסוריה, והבהיר כי על ההנהגה באנקרה ובטהראן לפעול על מנת להגיע לפתרון למשבר.

בהתייחסות להסכם הגרעין, רוחאני הודה לארדואן על תמיכתו, והוסיף: "טורקיה תמיד תמכה בפתרון מדיני לתכנית הגרעין". המנהיג האיראני הוסיף כי "ההסכם יועיל לאיראן ולטורקיה". העיתון הטורקי "דיילי סבאח", קרא לביקור "נקודת מפנה ביחסים בין שתי המדינות", והדהד את דבריהם של המנהיגים ואת התחושות בקרב אזרחי שתי המדינות, שמקוות לרווחה כלכלית בעקבות ההסכם והידוק היחסים.

עוד בוואלה חדשות:
נסראללה: הסכם הגרעין יחזק את איראן וימנע מלחמה אזורית
יריבתה הגדולה של איראן "מברכת על הסכם הגרעין"
בטהראן חוגגים את "הפירוזי": ניצחון העם האיראני על המערב

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני במהלך ביקורו בטהראן, 07 באפריל 2015. AP
"טורקיה תמיד תמכה בפתרון מדיני לתכנית הגרעין"/AP

המנהיגים הכריזו כי יעברו לשימוש במטבעות המקומיים בסחר בין המדינות, כדי "לא להיות תחת לחץ" עקב שימוש באירו או בדולר. כמו כן, הנשיא ארדואן ביקש מרוחאני לבחון הנחה במחיר הגז הטבעי המעובר לטורקיה, וציין כי אנקרה היא הרוכשת הגדולה ביותר של גז מאיראן.

בפגישה עם המנהיג העליון אייתוללה עלי חמינאי, קראו השניים להגברת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, בצל הסכסוכים האלימים הרבים במזרח התיכון. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", חמינאי אמר כי "איראן מתנגדת להתערבות זרה בכל מדינה, כולל בתימן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
המנהיג העליון של איראן בפגישה עם נשיא טורקיה ארדואן, טהראן, אפריל 2015. לשכת המנהיג העליון, אתר רשמי
חמינאי וארדואן, היום/אתר רשמי, לשכת המנהיג העליון

במהלך פגישתם של השניים בטהראן, הדגיש חמינאי כי הסכסוכים במזרח התיכון נובעים מ"התערבות זרה". זאת, למרות דיווחים רבים על נוכחות איראנית בין היתר בתימן ובסוריה, ועל תמיכתה של טהראן למורדים החות'ים.

"ארצות הברית והציונים שמחים לראות את הקרע במדינות המוסלמיות", הוסיף חמינאי, וטען כי "הדרך היחידה לפתור זאת היא שיתוף פעולה, תוך נקיטת צעדים חיוביים פרקטיים". לדבריו, "אנחנו לא צריכים לחכות לסיוע המערבי". ארדואן הוסיף כי הוא אינו רואה את לוחמי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) כמוסלמים, ומוכן לפעול נגדם.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני במהלך ביקורו בטהראן, 07 באפריל 2015. AP
ארדואן ורוחאני בשדה התעופה בטהראן, היום/AP

ארדואן האשים בסוף החודש שעבר את איראן בניסיון להשתלט על המזרח התיכון והוסיף כי פעולותיה החלו "לעצבן את טורקיה". הוא קרא לטהראן להסיג את כוחותיה מתימן ולהפסיק את התמיכה במורדים החות'ים, שהדיחו את ממשלתו של הנשיא עבד רבו מנסור האדי וכבשו שטחים גדולים במדינה. נשיא טורקיה הביע את תמיכתו בקואליציה שמובילה ערב הסעודית נגד המורדים, אולם אנקרה טרם החליטה אם להשתתף באופן פעיל במבצע "סופה נחרצת".

איראן, שמכחישה כי היא מספקת נשק ותמיכה צבאים לחות'ים, זימנה בתגובה את נציג טורקיה בטהראן והביעו בפניו את זעמם על הערותיו של ארדואן. גורמים רשמיים באיראן וכמה מחוקקים קראו מאז לממשלה לבטל את ביקורו של נשיא טורקיה, אולם, כאמור, הוא הגיע למדינה חרף המתיחות.

כמו כן, בין שתי המדינות קיימת מחלוקת עמוקה לגבי המצב בסוריה - בעוד שטהראן היא בעלת הברית הקרובה ביותר של הנשיא בשאר אסד ומסייעת לו במלחמתו בארגוני המורדים השונים, אנקרה תומכת במאמצים להדיחו וטוענת כי כל פתרון למשבר המתחולל בסוריה צריך לכלול את סילוקו של אסד.

(עדכון ראשון: 15:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully